Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur gör ja smidigast?  (läst 1322 gånger)

trollet85

• Östergötland
hur gör ja smidigast?
« skrivet: 21 apr-07 kl 11:02 »
ja har en grupp me dvärgkockin. där har ja bla två hönor, eller ialla fall en höna, som gärna runvar.
Har försökt lägga henne på ägg men de funkar inte så bra.
la 9 ägg, helt plötsligt försvann de 4 ägg. När hon går ner för att äta så e de nån annan som lägger sej där o värper o då lägger hon sej nån annna stans. så går den värpande hönan iväg o då blir äggen kalla.
hur ska ja göra? ska ja plocka bort henne o lägga henne själv? kommer ja förstöra hennes plats i flocken då?
funderar lite på att köpa en kläckare men då ja inte riktigt har råd (ja vet att dom bara kostar 700-800kr) just nu , finns de nåt annat förslag?

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:hur gör ja smidigast?
« Svar #1 skrivet: 21 apr-07 kl 14:09 »
Du kan ha hönan för sig själv så hon får vara ifred. Ja, hon kommer att tappa sin plats i flocken, men det löser hon sedan. Bättre det än att hon skall hålla på och ruva på ägg som bara blir förstörda.

Hosiia

« Svar #2 skrivet: 21 apr-07 kl 20:33 »
Jag brukar skärma av en liten del i hönshuset om någon av dv.kochinhönorna vill ruva, det har fungerat fin fint. Annars har jag haft samma problem som du, de byter rede, ligger dubbelt osv. Just nu ruvar alla mina 9 hönor, så det är svårt att skärma av alla! Iallafall så har tre kullar kläckts i veckan och 16 små ursöta och pigga kycklingar är resultatet. Jag har byggt hyllor på väggarna i hönshuset med burar som hönorna kan vara i med sina kycklingar den första tiden, dit flyttar jag dem när de kläckts.
Lycka till!
Sjusköterskestudent och lycklig ägare till dvärgkochinhöns.

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #3 skrivet: 21 apr-07 kl 20:53 »
Hej!
Känner igen det där, jag "burar in" hönorna som ligger på ägg, i hönshuset tillsammans med de andra hönsen. Eget vatten och mat.
Förra året gjorde jag misstag att bura in två tillsammans, men när den enas ägg kläcktes, lämnade den andra sina ägg och de var riktigt hönsmammor tillsammans, dock blev det ju bara 6 kycklingar......
Om jag inte burar in damerna blir det rörigt för de andra värper i redet, de ligger på varandra och ruvar.....
Så mitt råd är att bura in henne, och se till att hon får nya fina ägg att ligga på, så att kycklingarna får lika lång ruvtid! Så fort kycklingarna är kläckta, och har lämnat redet, ta bort redet men låt dem vara inburade med sin mamma några dagar.
Lycka till

Helenan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 apr-07 kl 20:47 »
Förra året hade jag två som ruvade tillsammans. Ibörjan av ruvningen klämde sig alla in där och la sina ägg ovanpå de som ruvade för att få in sina anlag i bland kycklingarna.

Iom att två ruvar tillsammans låg aldrig äggen bara utan en kunde ta paus lite längre medan den andra låg kvar och ruvade. Det funkade bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser