Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal honung i gamla ramar, dåligt?  (läst 1507 gånger)

Grå liten mus

• -
Gammal honung i gamla ramar, dåligt?
« skrivet: 24 maj-16 kl 19:41 »
Jag grejade lite med bina igår och har några kupor med ramar fulla med honung som står kvar sedan förra året (blev aldrig av att de slungades). Så tog jag själva kupan igår för att utöka bikupan, då det har blivit så pass mycket bin, och så slängde jag ut ramarna i trädgården mest för att jag inte riktigt visste vad jag skulle göra med dem för tillfället. Idag när jag kom hem från jobbet hörde jag många bin som surrade och så såg jag att bina så klart har hittat de gamla ramarna. Jag vet inte alls vad jag tänkte när jag gjorde det, men nu är det så. Jag vill bara höra om det kan vara dåligt för bina att få den gamla honungen, om de kan bli sjuka eller så? Det är ljunghonung.

Små

• Skåne
SV: Gammal honung i gamla ramar, dåligt?
« Svar #1 skrivet: 24 maj-16 kl 21:07 »
Vad jag vet så förändras inte honung över tid, den borde hålla i åratal. Men många biodlare ogillar sådan öppen utfordring, mest pga smittorisken. Du ökar också risken för kommande röveri, det är ju inte bara dina egna bin som hittar honungen. När ramarna är rensade så fortsätter de leta i närheten, hittar de då en liten eller svag kupa så är det igång.

Gilbert

• Gäst
SV: Gammal honung i gamla ramar, dåligt?
« Svar #2 skrivet: 24 maj-16 kl 21:23 »
Stoppa in ramen i en kupa till avläggare som foder så kommer de till nytta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser