Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Paketbin  (läst 1697 gånger)

foxfighter

• Finland
Paketbin
« skrivet: 19 maj-16 kl 10:43 »
Hej alla!
Jag tänkte fråga om det går bra att installera paketbin på färdigt utbyggda ramar, eller ska det bara vara ramar med tom vaxplatta åt dom?

asmir

• -
SV: Paketbin
« Svar #1 skrivet: 19 maj-16 kl 12:10 »
Det går bra hur som helst... spärra drottningen en dag så de inte lämnar

Sent from my OPT

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 maj-16 kl 17:34 »
Håller med asmir.
Med tillägget att du lämpligen spärrar henne i t ex en gul bur med lite foderdeg som dom kan äta ur. Så slipper du störa dom alls under etableringen och första tiden av uppbyggnaden.

foxfighter

• Finland
« Svar #3 skrivet: 21 maj-16 kl 20:23 »
Jag pratade med en annan biodlare här nära och berättade åt honom att jag skulle köpa paketbin, och han sa då att jag kunde få en ram med yngel av honom så samhället skulle ha en bra start. Har nån av er gjort så, eller är det onödigt?

Små

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 22 maj-16 kl 13:44 »
En fördel med paketbin är ju att de har mycket liten varroabelastning, men om man förutsätter att biodlargrannen har koll på den saken på sin sida och om du vet hur du ska behandla så tycker jag att du ska ta emot ramen, det är mycket vänligt av honom och det ger dig en bra erfarenhet.
Han har rätt i att samhället får en bättre utveckling, men nu ( slutet av maj ) så är det som du säger onödigt. Paketet innehåller ju minst 1 kg bin, ofta 1,5 kg, det är allraminst 10 tusen bin, och det räcker mer än väl.

Men hade det t ex varit i slutet av juli så hade det varit en annan sak, så det beror också på när du beräknar hämta dem.

foxfighter

• Finland
« Svar #5 skrivet: 22 maj-16 kl 14:27 »
Ja, jag glömde ju berätta när jag tänkte ta dom, och det är meningen att jag hämtar dom ungefär i mitten av juli.
Han som erbjöd mig att jag skulle få en ram så vet jag att är jätte noggrann med sin biodling och lever för sina bin. När jag berättade mina planer för honom så blev han jätte glad att det kommer nya biodlare, och det var därför jag tror han ville ge mig bästa förutsättningar för att lyckas.

asmir

• -
« Svar #6 skrivet: 22 maj-16 kl 18:47 »
👍👍👍

Sent from my OPT

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
Allt i allo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser