Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vildbygge  (läst 1085 gånger)

isakso

• Västmanland
Vildbygge
« skrivet: 16 maj-16 kl 18:31 »
Hej!
Jag har köpt ett samhälle (en svärm från förra året) som börjat bygga mellan ramarna i nedersta lådan och botten. De satt tidigare på en annan botten med mindre mellanrum men har flyttat över dom till min Nackakupa universal med mer mellanrum ner till botten, samtidigt satt jag på en låda med tomma ramar ovanpå. Men de har knappt gått upp  i den lådan än utan verkar bygga nedåt. Ska jag bara låta dem vara tills de kommer på bättre tankar eller bör man rensa bort vildbygge? Vad kan det bero på att de bygger där och inte i den tomma lådan?

/Isakso

knåpigasaken

• Västmanland
SV: Vildbygge
« Svar #1 skrivet: 16 maj-16 kl 21:26 »
-redigerat- Posten hamnade i fel tråd, dumt av mig!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 17 maj-16 kl 08:17 »
Vad kan det bero på att de bygger där och inte i den tomma lådan?
Den viktigaste anledningen är att du blivit pålurad en universalbotten. Den fungerar inte enligt mig, det blir så här. En del tycker det är så bra, så bra för de kan  hålla koll på byggviljan och svärmlusten men min erfarenhet är precis som din - botten suger.

carusogugge

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 17 maj-16 kl 10:33 »
Lägg in något på bottnen som minskar avståndet upp till ramarna, så det blir ca 8 mm, t ex en masonitskiva på några träklossar, så upphör vildbygget.

asmir

• -
« Svar #4 skrivet: 17 maj-16 kl 10:51 »
Spärrgaller...

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare
Allt i allo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser