Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakt ålder på satinangora.  (läst 2465 gånger)

AnnaBellChan

Slakt ålder på satinangora.
« skrivet: 15 maj-16 kl 15:25 »
Hejsan
Jag har en kull med angoror som jag funderar på när dom är bäst att slakta. Vill ta tillvara på pälsen och har då läst om fällning men är osäker på om dom fäller? Det borde dom väll inte göra? Eller har dom en ungdjurs päls innan dom får den vuxna pälsen?
Så när tycker ni att det är smartast att slakta dom? Dom är i dagsläget bara 5 veckor.
Mvh C.

trassla

• Gäst
SV: Slakt ålder på satinangora.
« Svar #1 skrivet: 17 maj-16 kl 13:52 »
En angora fäller inte, utan du måste klippa ullen var 3:dje månad. Första gången skall ungen vara två månader sedan fem månader och så vidare. Man slaktar alltså inte kaninen för att ta till vara på pälsen ( vilket angoran inte har), utan du måste som sagt klippa den. Först när angoran närmar sig året, så har den den bästa ullen. Den första ullen som man klipper är inget man tar till vara på.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 21 maj-16 kl 23:23 »
Du kan naturligtvis ta vara på angoraskinnet också om du ska slakta kaninen.

Min erfarenhet är att det är bäst ca 4 veckor efter klippning men om du vill ha ett långhårigt skinn kan du slakta en fullpälsad angora och ta vara på skinnet. Det blir inte så användbart eftersom det är risk att det tovar ihop om det utsätts för nötning men det blir väldigt speciellt. Att ta skinnet så mycket tidigare än 4 veckor efter klippning brukar inte bli så bra eftersom i alla fall jag inte klipper så jämnt att pälsen blir bra innan den hunnit växa i en del.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

trassla

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 maj-16 kl 21:52 »
Men kanin-Eva, hon frågade om angora -santiangora fäller, och de gör de inte.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 23 maj-16 kl 11:48 »
Självklart. Det är jag som utgjuter mig lite för mycket. Fördelen med angoro och att använda skinnet är ju (bl.a.) att de inte fäller utan skinnet kan tas när som helst.

Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #5 skrivet: 29 maj-16 kl 07:56 »
Satinangora kan fälla. Eftersom deras ursprung är angora och satin (d.v.s. en ras som fäller) så finns det fortfarande en del individer idag som kan fälla.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 4 användare (1 dolda)
javill, Berberis, frökenfräken

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser