Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Källor i Stockholmsområde  (läst 6255 gånger)

freeeman

• -
Källor i Stockholmsområde
« skrivet: 06 maj-16 kl 00:01 »
Hej alla fint folk här :)
Jag bor i Stockholm, vill få tag på vattenkällor (som är drickbart), känner någon till någon vattenkälla i området som man skulle kunna åka till och hämta vatten, skulle vara jätte tacksam om någon kunde hjälpa till... Är det någon här som dricker från en källa?

Med Vänliga Hälsningar

eskilsson

• Södermanland
SV: Källor i Stockholmsområde
« Svar #1 skrivet: 06 maj-16 kl 00:54 »
Hej!
Det ska finnas två källor att hämta vatten från i Hellasgården. Den ena ska ha positivt laddat vatten och den andra negativt av vad jag har hört. De skall vara helande och läkande och man skall tappa från den källan som motsvara ens behov bäst - och det kan ju variera från gång till gång beroende på hur man mår.
Har ej varit där själv så jag kan ej säga vart de finns tyvärr men det borde gå att Googla tycker jag!  :)

kurt

« Svar #2 skrivet: 06 maj-16 kl 03:28 »
I Riksantikvarieämbetets söktjänst Fornsök kan man söka efter kallkälla, om sedan dessa källor verkligen är kvar eller om vattnet är drickbart är en annan sak

http://www.raa.se/hitta-information/fornsok-fmis/

karsan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 06 maj-16 kl 18:48 »
Jag bor i andra ändan av Erstaviksområdet  från Hellasgården räknat.  Jag känner bara till en källa. Den ligger i närheten av Sandasjön söder om Hellasgården.  Den är populär, och det finns en skylt och parkeringsplats nära, som jag minns det mindre än 100 m in i skogen, kanske bara 30 m.  Väl upptrampad stig.  Vattnet kommer från en grusås.  Det där med positiva och negativa joner har aldrig hört förut.  Men vattnet smakar rent vatten.  Sörmlandsleden går också i närheten.

skogaliten

• -
« Svar #4 skrivet: 07 maj-16 kl 01:59 »
Vad är positivt respektive negativt laddat vatten?

Hur uppstår det? Vilken effekt har det? Finns det något vetenskaplig forskning runt ämnet?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 07 maj-16 kl 09:08 »
Lösningen på energiproblemet, bara koppla in sig mellan plus och minuskällan  ::)

Kan det ha blivit minus i ena källan för att katjonerna sprungit bort ??? Är det det som är en springkälla ???

Se upp i Stockholm med källor, det finns mycket förorenad mark där.

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 07 maj-16 kl 12:30 »
När det gäller Sandakällan som jag beskrev så tror jag den har testats.  Inga industrier i närheten - men bilvägen ger väl ifrån sig en del otäckheter förstås. Ältavägen, väg 260.

TW

• Finland
« Svar #7 skrivet: 11 maj-16 kl 21:45 »
Vad är positivt respektive negativt laddat vatten?

Hur uppstår det? Vilken effekt har det? Finns det något vetenskaplig forskning runt ämnet?

Knappat någonting seriöst. Det där brukar vara ett favoritämne för olika slags kvacksalvare som vill tjäna pengar på lättlurat folk.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

324 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser