Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägglös drottning.  (läst 825 gånger)

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
Ägglös drottning.
« skrivet: 01 maj-16 kl 17:24 »
Har en drottning som inte lägger ägg. Hade hon klämt fram bara drönare är det väl lättare att förstå? Detta är hennes andra säsong. Hon ser dessutom vingklippt ut, och det är inte jag som gjort det. Brukar bina nafsa på drottningen om hon är kass?

:-\
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ägglös drottning.
« Svar #1 skrivet: 01 maj-16 kl 18:43 »
Det händer då och då att en Drottnings vingar kan bli slitna/fransiga. Ser de slitna ut, eller är det ett rakt snitt, som av en ving-sax?

Är samhället svagt, eller hur ser bistyrkan ut i det? Är det tillräckligt svagt eller har någon sjukdomspatogen, så kan hon upphöra med sin äggläggning.

Har du något annat samhälle som är svagt just nu? Döda i så fall denna Drottningen och slå ihop bina med det andra svaga samhället. Men slå absolut inte ihop det med ett starkt/normalt samhälle, med tanke på sjukdomsrisken!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
SV: Ägglös drottning.
« Svar #2 skrivet: 01 maj-16 kl 19:01 »
Man skulle nog kunna säga att det är halvsvagt. Ok, men inte mer. Inga synliga tecken på sjukdom, förutom att hon inte lägger ägg då.. Lutar mot ihopslagning. Ena vingen har ett nästan rakt snitt, den andra är fransig. Helmärkligt.
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser