haha blir inte besviken
det är ju en diesel med . mycket effektivare förbränning . men sjukt bra siffror där !
Egentligen är det inte förbränningen som är effektivare i en diesel. Om en bensinare skulle släppa ifrån sig så mycket oförbrända eller halvförbrända saker att det påverkar bränsleförbrukningen nämnvärt, så skulle den antingen inte ha en chans att klara avgaskraven för HC- och CO-utsläpp eller också skulle katalysatorn bli så varm att den smälter ner.
Det som gör att en dieselmotor blir effektivare än en bensinare vid dellast är att en större del av förbränningsvärmen omvandlas till mekanisk energi i dieseln tack vare att förbränningen (teoretiskt sett) sker vid konstant tryck eftersom bränslet sprutas in gradvis under förbränningens gång, till skillnad från ottomotorer där allt bränsle redan finns på plats i cylindern före tändning. En annan bidragande sak är att dieseln får lägre pumpförluster eftersom de flesta dieselmotorer saknar gasspjäll, man slipper alltså den energiförlust en ottomotor får för att suga in bränsleluftblandning mot kraftigt undertryck i insugningsröret.
På ottomotorer kan man dock slippa ifrån en hel del av pumpförlusterna tack vare EGR - vid dellast då det inte behövs så mycket syre, så fyller man ut insugningsluften med neutrala avgaser istället.
Sen ska man ju vara medveten om att en dieselmotor som ställs in så den ger lika låga avgasutsläpp som en modern ottomotor, framför allt beträffande kväveoxider (NOx), inte blir mer ekonomisk än ottomotorn.
En tredje sak att tänka på är att inte lita alltför mycket på den förbrukning som bilens färddator visar, felvisningen kan vara ganska stor och dessutom sprida mellan olika exemplar av samma bilmodell. Man kan gärna jämföra färddatorns medelförbrukning efter att ha nollställt vid tankning, med den förbrukning man räknar ut själv med ledning av vägmätaren.