Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  byte av cylindertoppspackning fundering  (läst 10275 gånger)

ensamhet

• Lappland
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #80 skrivet: 26 maj-16 kl 09:47 »
föresten. senaste förbrukning blandad körning , jobb pendling + småsvängar på jobbet = 0.52 . vanligtvis brukar jag ligga på 0.58-0.62 före ingreppet, i min vanliga vardagskörning

Ska jag göra dig besviken nu?
En bekant till pappa har en Mercedes 220D E-klass -00, Det är en stor tung bil som är pigg.
Om han kör 80-85 på farthållaren mesta tiden, så drar den 0,36-0,39.
Är det en liten plutte bil du har va?

husbehov

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 26 maj-16 kl 09:55 »
Ska jag göra dig besviken nu?
En bekant till pappa har en Mercedes 220D E-klass -00, Det är en stor tung bil som är pigg.
Om han kör 80-85 på farthållaren mesta tiden, så drar den 0,36-0,39.
Är det en liten plutte bil du har va?
haha blir inte besviken  :) det är ju en diesel med . mycket effektivare förbränning . men sjukt bra siffror där ! jag har ju just gett mej in i den här "moderna" världen med så det är mycket lärande för mig och att den ska bli snål för småpengar . ja det är en härlig liten plutteskrutt bil  :)

ensamhet

• Lappland
« Svar #82 skrivet: 26 maj-16 kl 10:00 »
haha blir inte besviken  :) det är ju en diesel med . mycket effektivare förbränning . men sjukt bra siffror där ! jag har ju just gett mej in i den här "moderna" världen med så det är mycket lärande för mig och att den ska bli snål för småpengar . ja det är en härlig liten plutteskrutt bil  :)

Jag blir lite sugen på att skaffa en sån motor, med 6-växlad låda till min 190D -64, undrar om den kommer att gå lika billigt?

husbehov

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 26 maj-16 kl 10:11 »
det hade nog varit en trevlig kombo tror jag . sen skattebefrielsen är ju smaskig bara den ! ja om det vore samma utväxling och ungefär samma tyngd på bilarna så är det väll bara aerodynamiken som borde störa förbrukningen ? men mina analoga tester visade ju 0.35 första gången och 0.31 andra testet (på långkörning) men det känns så väldigt lågt så det var därför jag måste ge mej in i den digitala huvudsnurrande verkligheten hehe

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #84 skrivet: 26 maj-16 kl 10:32 »
haha blir inte besviken  :) det är ju en diesel med . mycket effektivare förbränning . men sjukt bra siffror där !

Egentligen är det inte förbränningen som är effektivare i en diesel. Om en bensinare skulle släppa ifrån sig så mycket oförbrända eller halvförbrända saker att det påverkar bränsleförbrukningen nämnvärt, så skulle den antingen inte ha en chans att klara avgaskraven för HC- och CO-utsläpp eller också skulle katalysatorn bli så varm att den smälter ner.
Det som gör att en dieselmotor blir effektivare än en bensinare vid dellast är att en större del av förbränningsvärmen omvandlas till mekanisk energi i dieseln tack vare att förbränningen (teoretiskt sett) sker vid konstant tryck eftersom bränslet sprutas in gradvis under förbränningens gång, till skillnad från ottomotorer där allt bränsle redan finns på plats i cylindern före tändning. En annan bidragande sak är att dieseln får lägre pumpförluster eftersom de flesta dieselmotorer saknar gasspjäll, man slipper alltså den energiförlust en ottomotor får för att suga in bränsleluftblandning mot kraftigt undertryck i insugningsröret.
På ottomotorer kan man dock slippa ifrån en hel del av pumpförlusterna tack vare EGR - vid dellast då det inte behövs så mycket syre, så fyller man ut insugningsluften med neutrala avgaser istället.

Sen ska man ju vara medveten om att en dieselmotor som ställs in så den ger lika låga avgasutsläpp som en modern ottomotor, framför allt beträffande kväveoxider (NOx), inte blir mer ekonomisk än ottomotorn.

En tredje sak att tänka på är att inte lita alltför mycket på den förbrukning som bilens färddator visar, felvisningen kan vara ganska stor och dessutom sprida mellan olika exemplar av samma bilmodell. Man kan gärna jämföra färddatorns medelförbrukning efter att ha nollställt vid tankning, med den förbrukning man räknar ut själv med ledning av vägmätaren.

husbehov

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 26 maj-16 kl 11:05 »
ok vi säger bränsleeffektivare i sin konstruktion då ? om man bortser från smutsen såklart  :) . ok så man kan egentligen bara få ett ganska ungefärligt värde på bränsleförbrukningen genom att blanda digitala och analoga mätvärden ? hur ska man då kunna presentera verkliga data ?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #86 skrivet: 26 maj-16 kl 11:20 »
Det finns ju ingen givare för bränsleflöde, utan motorstyrsystemet har kontroll på hur mycket bränsle som tillförs motorn genom att det vet hur lång tid spridarna öppnas för varje varv. Så bränsleförbrukningen per varv finns direkt tillgänglig - det är bara att ta öppningstiden gånger flödet genom spridarna, som förhoppningsvis är känd.  Genom att ta förbrukningen per varv gånger varvtalet kan vi få ut bränsleförbrukningen per tidsenhet - t ex ml per sekund. Och om man sedan delar den med hastigheten, som man får antingen från en givare i växellådan eller från ABS-systemet,  så får man ut förbrukningen per längdenhet - t ex l per 100 km.

husbehov

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 26 maj-16 kl 11:42 »
hmm så rent tekniskt måste jag veta flödet genom spridarna för att kunna göra en beräkning ? och hitta en sån funktion i programvaran som kan registrera öppningstiderna per varv om jag förstår dej rätt ? jag har fått fram varvtal och hastighet samt temp som registrerar ett medelvärde samt max och min änsålänge ska man då ta medelvärdena och göra en beräkning på i efterhand ?

ensamhet

• Lappland
« Svar #88 skrivet: 26 maj-16 kl 12:14 »

En tredje sak att tänka på är att inte lita alltför mycket på den förbrukning som bilens färddator visar, felvisningen kan vara ganska stor och dessutom sprida mellan olika exemplar av samma bilmodell. Man kan gärna jämföra färddatorns medelförbrukning efter att ha nollställt vid tankning, med den förbrukning man räknar ut själv med ledning av vägmätaren.

Han räknar ut det själv

husbehov

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 26 maj-16 kl 14:56 »
det blir mycket att lära in för en obildad man   ;D

husbehov

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 27 maj-16 kl 06:57 »
jag provade igår att aktivera alla sensorer i programmet för att se vilka det visar något på . det visade endast på rpm, insugstemp , hastighet , kylvätsketemperatur . och resten stod det not in trial på . så det är nog låst då men skaffar mej en full verision

husbehov

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 30 maj-16 kl 07:38 »
vart ingen långtur i helgen pga väder men är flyttat till nästa helg .

husbehov

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 30 maj-16 kl 10:28 »
jag har studerat tankens konstruktion för att den ska bli utan luftfickor när jag ska tanka . om jag har med mej något att köra upp på med höger bakhjul så kan man få i fullt utan luftfickor (vad jag kan se på tankens form) så ska göra så innan jag provar nästa gång . så har jag fått hem de nya tändspolarna nu med så de ska bytas

husbehov

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 01 jun-16 kl 11:31 »
till helgen blir det efterlängtade långtestet ! vädret ser lovande ut och det är ju ledigt på måndag med  ;D nu är allt i sin ordning på bilen med . 55 mil och precis nått halv tank i blandad körning !

husbehov

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 07 jun-16 kl 07:12 »
njupeskär tur och retur . 73.17 mil åtgånget bränsle 31.4 L . vedklabb under höger bakdäck 12 cm höjd . inga luftbubblor i tank (tror jag men det kändes bra ! ) konstiga blickar på macken efter placering av vedklabb . däcktryck 2.5 kilo medelfart 80 km/h .medelförbrukning 0.4291376 fick jag det till . och mer vettigt än 0.35 (fortfarande imponerad över bilen !) och något trött på att köra bil just nu

husbehov

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 08 jun-16 kl 14:14 »
tänk om bilen går billigare i 70 km/h ? eller 90 ? nu vart det funderingar igen . jag kom på att det kommer in skatt snart och det första när det händer blir en licens till programmet ! står inte ut att inte veta , går och letar aluminumprofiler igen

husbehov

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 09 jun-16 kl 08:02 »
jag upptäckte att skatten kom in igår !  ;D undra vad jag ska göra idag ? skaffa licens till programmet mitt

husbehov

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 09 jun-16 kl 10:28 »
jag har fått fram att bosch spridare från skoda octavia 1.6 fram till jag tror det var 1998 ? passar på min fiat och läste någonstans som jag inte hittar nu att bosch har en finare spridningsbild än magneti marellis spridare ? jag fick en annan idé om jag införskaffar ett nytt expriment topplock , Att en bekant jag har som är en duktig CNC maskinist skulle göra nya spridarhål direkt i toppen för att få spridningsbilden mer rät mot ventiltallricken
 ( det ser nästan ut att vara gjort för det på ytan över insugskanalen men kanske vart dyrare?) tror ni att det skulle kunna påverka något negativt i styrsystemet ? kanske inte ens är värt att krångla med utan mer värt att bara byta spridare ?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #98 skrivet: 09 jun-16 kl 10:43 »
Hur spridningsbilden från spridaren ser ut brukar inte påverka bränsleförbrukningen eller motorns gång nämnvärt, däremot har den betydelse för avgasutsläppen (framför allt HC) då motorn är kall och stora bränsledroppar inte hinner förångas under kompressionen. Detta i synnerhet om man kör på E85 eller andra svårförångade bränslen.

Jag skulle nog vilja säga att alla spridartillverkare är kompetenta att göra spridare med så bra spridningsbild som kunden (motortillverkaren) begär. De enda spridare som har direkt dåligt rykte vad jag vet är Siemens/Bendix , som verkar ha större tendens än andra att kärva och ibland inte vilja öppna alls. En del amerikanska GM-spridare har haft ett rykte om sig att lätt bli igensatta, men jag är inte så säker på att det beror på spridarna, det kan lika väl vara frågan om att någonting annat i bränslesystemet på de bilarna släpper ifrån sig olämpliga saker.

husbehov

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 10 jun-16 kl 07:06 »
nej då är det ju ingen idé att byta till bosch spridare . men kommer göra det bara för att, om jag kommer över en octavia att plocka i . nu har jag låst upp programmet ! då vart det genast roligare och det visar i L/100 km nu med och en massa massa annat . det finns min och max värden på nästan allt nu och ett genomsnitt som man kan spara och exportera till fil man kan bearbeta i Excel . ska prova att köra en kortare sväng i helgen . tog näst högsta licensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 2 användare (1 dolda)
PLund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser