Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  byte av cylindertoppspackning fundering  (läst 10244 gånger)

ensamhet

• Lappland
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #60 skrivet: 20 maj-16 kl 12:04 »
Min Volvo från -76 är det bytt förarstol i och bältes hållaren är kvar i stolen.
Original bältes hållare sitter kvar för att den sitter ihop med hållaren för passagerarbältet.
Bältet är bytt, så det sitter en tredje hållare i golvet som jag använder.

Det är ju bra med valmöjligheter är den enda kommentaren jag fått på bilprovningen.

En granne som har en nyare Mercedes och fick sin ortopediska stol stulen och lånade en gammal stol av mig för att kunna köra medan han väntade på en ny.
Han besiktigade med den och de sa inget fast bältet inte gick att använda på rätt sätt. Han sa att de andra fick åka i baksätet, så han kunde fästa bältet i passagerarstolen.

Dra dina egna slutsatser av det.
Kanske vi har tur här uppe?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #61 skrivet: 20 maj-16 kl 12:07 »
Det hela är ju mycket lättare om det är en bil som inte är helbilsgodkänd.

husbehov

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 23 maj-16 kl 08:10 »
är det typgodkännandenummer som menas med helbilsgodkänd då ? då är min det isf . men frågan är om de skulle bry sig alls om det vore liknande färg som orginal stolarna hade ? han i den tråden jag nämnde hade ju bytt utan problem . stolar från toyota starlet av äldre modell har jag för mej man kunde kasta runt med . idag blir det att leta lite aluminiumprofiler på skrotgården att ha som fästen till golvplaningen . frågan är ju hur de ser på sånt på besiktningen då

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #63 skrivet: 23 maj-16 kl 08:14 »
Stolar från Hyundai Elantra från slutet av 90-talet är också mycket lätta.

Helbilsgodkännandet (eller helfordonsgodkännandet som det också kan kallas) har ingenting att göra med den här skylten med en massa e-godkännanden att göra, som finns på så gott som alla bilar från 80-talet och framåt, utan det är något som började förekomma i slutet av 90-talet och idag är väl nästan alla bilar på svenska marknaden helbilsgodkända.  Säkraste sättet att hitta uppgifter om det är att titta i registreringsbeviset.

ensamhet

• Lappland
« Svar #64 skrivet: 23 maj-16 kl 08:34 »
Om du ska åka uppåt något i sommar, så har jag en Hyundai som ska skrotas.
Du får stolarna + vad du vill ha från den, om du tar lös lite saker åt mig.
Den är besiktigad och körbar.
Jag ska ha elhissar, farthållare, däck, bensin och kanske servostyrningen.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #65 skrivet: 23 maj-16 kl 08:53 »
För ett par år sedan gav jag bort stolarna från en skrotad Elantra Coupe, dock tror jag inte han som tog emot dem fick någon användning för dem (de skulle eventuellt ha hamnat i en Niva). Med lite tur finns de kvar.

husbehov

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 23 maj-16 kl 09:34 »
Stolar från Hyundai Elantra från slutet av 90-talet är också mycket lätta.

Helbilsgodkännandet (eller helfordonsgodkännandet som det också kan kallas) har ingenting att göra med den här skylten med en massa e-godkännanden att göra, som finns på så gott som alla bilar från 80-talet och framåt, utan det är något som började förekomma i slutet av 90-talet och idag är väl nästan alla bilar på svenska marknaden helbilsgodkända.  Säkraste sättet att hitta uppgifter om det är att titta i registreringsbeviset.
  jag måste leta upp papprena (i en byrå någonstans  ;)) och kolla men kan inte minnas att det står något om det i dom . går det att se på transportstyrelsens hemsida tro?

husbehov

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 23 maj-16 kl 09:43 »
Om du ska åka uppåt något i sommar, så har jag en Hyundai som ska skrotas.
Du får stolarna + vad du vill ha från den, om du tar lös lite saker åt mig.
Den är besiktigad och körbar.
Jag ska ha elhissar, farthållare, däck, bensin och kanske servostyrningen.
ja det är inplanerat att åka uppåt i sommar men vet inte riktigt när ännu, men kom på att det blir mitt 30 år där uppe , hade tänkt ha den turen lite som teststräcka med plant golv oxå  . vad är det för hyundai ?

husbehov

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 23 maj-16 kl 10:14 »
sådär nu är tändspolar och en såndär elm327 grunka med bluetooth beställd . hade tänkt att ta en sväng till njupeskär eventuellt i helgen så man kan testa lite ordentligare vad den nu faktiskt drar . att den drar minde har jag märkt tydligt . kör inte jättesnällt med den och mycket grusväg och ändå har den legat på ca 0.5 L/mil de senaste gångerna jag tankat . sen att jag kan ligga på 5 växeln i backar den sackade i förut gör den ännu bättre .

ensamhet

• Lappland
« Svar #69 skrivet: 23 maj-16 kl 10:29 »
ja det är inplanerat att åka uppåt i sommar men vet inte riktigt när ännu, men kom på att det blir mitt 30 år där uppe , hade tänkt ha den turen lite som teststräcka med plant golv oxå  . vad är det för hyundai ?

Det är en Hyndai Elantra Wagon 1.8  -96
Det vore roligt att träffas, då det inte blev något förra året.

Det kanske finns stolar från en liten Ford med, minns inte om det är några i den, men den ska också skrotas.
Jag kommer säkert på mer som ska skrotas.
Allt skit ska bort, så jag får tid med lite roligare projekt.

husbehov

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 23 maj-16 kl 12:13 »
Det är en Hyndai Elantra Wagon 1.8  -96
Det vore roligt att träffas, då det inte blev något förra året.

Det kanske finns stolar från en liten Ford med, minns inte om det är några i den, men den ska också skrotas.
Jag kommer säkert på mer som ska skrotas.
Allt skit ska bort, så jag får tid med lite roligare projekt.
ja om jag törs  :) ( har en aning socialfobi med) någon gång efter v29 fram till v32 blir det att åka vet jag   . elantra stolarna såg ju riktigt bekväma ut med . ja du verkar onekligen ha mycket roliga projekt pågång !   

husbehov

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 25 maj-16 kl 14:38 »
idag tänkte jag tanka bilen igen . är just nu uppe på 81 mil och näst sista sträcket är nått  :) och idag eller i morgon kommer felkodsläsaren och förhoppningsvis de nya tändspolarna så jag slipper åka och vara nojig över dom . har inte hittat några aluminiumprofiler till golvet än men det kommer , är bara att vänta

husbehov

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 26 maj-16 kl 07:03 »
nu har jag fått hem felkodsläsaren , Men måste hitta ett program som är bättre än det jag hittade  . någon som har tips på programvara? jag kunde inte se bränsleförbrukningen på det här programet men en massa annat onödigt i min värld . inga felkoder hade den (i detta program) obd auto doctor heter det här programet . men ska kolla över lite mer om det går att ställa in på något vis . detta är ju helt nytt för mej . men roligt så därför lär jag mej
« Senast ändrad: 26 maj-16 kl 07:16 av husbehov »

husbehov

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 26 maj-16 kl 07:27 »
nu tror jag att jag förstår . jag har en gratisverision med begränsningar , Ska kolla upp vad det kostar och köra full verision för jag gillade att man kunde markera vad man ville se och registrera löpande diagram under tid samt spara körcykeln .

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #74 skrivet: 26 maj-16 kl 07:41 »
Det program jag använder ihop med en sån här enkel generisk OBD-kabel heter ScanTool.net . Det är ganska gammalt vid det här laget och förmodligen egentligen inte särskilt bra.  En funktion som jag saknar, är att kunna logga data till fil som man sedan kan ta in i t ex Excel och vrida och vända på i efterhand.
Bränsleförbrukningen brukar oftast gå att hitta någonstans, dock inte nödvändigtvis i liter/100 km utan det kan vara t ex i ml per varv eller sekund.

husbehov

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 26 maj-16 kl 08:03 »
hmm synd jag inte tog med surfplattan jag installerade det på . men om jag förstår det rätt så ska det vara möjligt att just logga data till fil i det här programmet . fanns save och export iaf och så kunde man skapa fordonsprofil och spara det i . jag måste nog prova mej fram mer . det fanns ju massa alternativ att kryssa i vad man ville se löpande under körning . jag tror jag kryssade i L/100 km och det kunde det inte hitta något vilket jag tyckte var märkligt , för i 16v modellen av punto så visar den i L/100 km i färddatorn på instrumentpanelen och den ska gå att flytta över till 8v modellen och fungera . jag ska prova mej fram mer idag och se om det finns andra alternativ som kan visa förbrukning som du säger , annars kan det kanske ha med begränsningen att göra ? gick lös på 290 kr för att öppna det ,kan ju vara värt

husbehov

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 26 maj-16 kl 08:19 »
föresten. senaste förbrukning blandad körning , jobb pendling + småsvängar på jobbet = 0.52 . vanligtvis brukar jag ligga på 0.58-0.62 före ingreppet, i min vanliga vardagskörning

husbehov

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 26 maj-16 kl 08:41 »
fick tid att läsa lite på deras hemsida och man måste ha en full verision för att kunna logga data till fil med

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #78 skrivet: 26 maj-16 kl 09:13 »
Troligen tar väl färddatorn emot både bränsleförbruknings- och hastighetsvärden från motorstyrsystemet och räknar själv om förbrukningen till begripliga enheter innan den presenteras.

husbehov

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 26 maj-16 kl 09:44 »
ja just , det har du rätt i . ska kolla efter lite andra program och jämföra innan jag köper en full verision med , Det kan ju finnas andra som passar mej bättre med men ska prova det här lite mer om jag hittar något sätt att se förbrukningen , vill ju just kunna se och presentera datan allt efter man gör modifieringar på bilen

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser