Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärggetter  (läst 1710 gånger)

Dandelia

• Gäst
Dvärggetter
« skrivet: 19 apr-07 kl 22:53 »
Jag gillar getter men kan inte värst mycket om dom. Har läst att dvärggetter är trevliga, sociala och intelligenta men mycket svåra att stänga in. Stämmer det? Hoppar dom över vanligt stängsel (vårt är 1,20 högt).

Hur mycket bete behöver en get? Är det enbart gräs som avses eller ska det finnas ordentligt med sly? Vid en jämförelse, är getter enklare eller svårare att sköta/hålla än får? Hade en granne med får och fick uppfattningen att det är ganska komplicerat att hålla dom i bra skick.

Vad behöver getter för att må tipp-topp? Förutom andra getter? Finns speciellt kraftfoder för get eller hur fungerar utfodringen? Antar att dom behöver en hel del hö.

Obs! Vi ska inte bli med getter, bara frågar av nyfikenhet ;D
/Dandelia

Dandelia

• Gäst
Re:Dvärggetter
« Svar #1 skrivet: 19 apr-07 kl 23:06 »
Hittade precis ett annat inlägg med div länkar till getskötsel mm. Suveränt! :-) Där fanns svar på alla funderingar.

/Dandelia

Balbina

• -
« Svar #2 skrivet: 21 apr-07 kl 21:44 »
www.npga-pygmy.com

OK, svarar ändå lite snabbt...
nej de är inte svåra att stänga in. Enklast eltrådar eller om du redan har nät - en eltråd över nätet och en eltråd 10-20 cm över backen.
Utfodring: hö - 0,8 kg/ get och dag
vatten givetvis
saltsten - universal
fårmineral MED koppar
E-selen om du har selenfattiga marker.

De är lättskötta och trevliga djur. Går inte att jämföra med får. Älskar att bli kliade och att få följa med på promenad eller bara att få vara med . Mycket soiala och jag tycker att d bör vara tre-fyra stycken men det går bra med bara två.
besök ett ställe med dvärgar så är du fast sedan.. garanterat :-)

Anna

• -
« Svar #3 skrivet: 23 apr-07 kl 09:06 »
Var in och kikade lite på länken du angav ovan. Det slog mej att de flesta getterna på bilderna verkade gå i grått, svart och lite vitt. Är det de vanligaste färgerna på dvärgar? Jag skulle så gärna ha en (eller två...) som går i mer bruna nyanser. Är det ovanligt? Söte är de ju hur som helst, men om man får önska...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Cedala

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 apr-07 kl 11:55 »
Var in och kikade lite på länken du angav ovan. Det slog mej att de flesta getterna på bilderna verkade gå i grått, svart och lite vitt. Är det de vanligaste färgerna på dvärgar? Jag skulle så gärna ha en (eller två...) som går i mer bruna nyanser. Är det ovanligt? Söte är de ju hur som helst, men om man får önska...
Faktiskt, nu när du påpekar färgerna, så har jag nog aldrig sett en dvärgis i brunt....? Jag blir oxå nyfiken! Jag tycker mej ha sett ett par stycken vid detta laget... och de har inte haft något brunt i sej....

Balbina

• -
« Svar #5 skrivet: 23 apr-07 kl 18:05 »
Jodå visst finns de i brunt också. Allt från ljus bruna till mörkbruna. men vanligaste färgen är grått i olika nyanser.
min egen lilla Chery, 7 månader är brun agouti....

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 3 användare (1 dolda)
krokodil, Nock

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser