Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grävd brunn, dåligt vatten, pumpen stannat....  (läst 5526 gånger)

zoocialART

• Värmland
Grävd brunn, dåligt vatten, pumpen stannat....
« skrivet: 18 apr-16 kl 22:43 »
Hej!

Har en gammal grävd brunn där ett äppelträd stått bredvid och där rötterna letat sig in genom brunnsväggarna. Nu är vattnet alldeles grumligt och det kommer in ytvatten genom de hål så rötterna orsakat. Pumpen är inne på toaletten, en
Kärcher pump från 2009. Nu verkar pumpen lagt av. Den försöker få upp vatten, men det blir inget tryck. Det kommer inget vatten och pumpen stannar. Nu undrar jag om jag kanske bara behöver byta backventilen och det kanske funkar igen. Men om det inte är det, vad kan det då vara för fel på pumpen.

Angående vattnet och brunnen. Är det värt att täta den och använda den som vattenkälla eller är det bättre att borra nytt? Om jag ska täta vad ska jag använda för tätningsmedel?

Om nu vattnet ändå inte blir rent efter tätning av brunn så behöver jag antagligen ett filter. Någon som har erfarenhet av filter?

Less på att inte ha nåt vatten nu verkligen och vill försöka fixa detta nu....

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Grävd brunn, dåligt vatten, pumpen stannat....
« Svar #1 skrivet: 18 apr-16 kl 22:54 »
Du har alltså en pumpautomat som står flera meter ovanför vattenytan i brunnen, och den är ganska ny.  Jag skulle nog vilja påstå att det är mindre sannolikt att det är något fel på pumpen, mer troligt är att t ex sugsilen i brunnen är igensatt, att bottenventilen inte tätar, eller att det finns en läcka på sugledningen.

Förhoppningsvis är installationen i brunnen gjord så att det är ganska lätt att lyfta upp sugledningen med bottenventil och sil, för att avsyna dem, rengöra osv.  Om det är krångel med bottenventilen så beror det antagligen på att det har fastnat skräp i den. När det gäller läckor i sugledningen så bör man ju i första hand misstänka skarvar, rörkopplingar mm.
Om det är stor sughöjd så är det inte säkert att pumpen klarar av att suga upp vatten själv om sugledningen är tom, i så fall måste man fylla sugledning och pump med vatten i förväg innan man försöker starta pumpen. Troligen finns det en plugg på pumphuset som är avsedd för detta ändamål, det bör stå i bruksanvisningen för pumpen.

När det gäller att åtgärda brunnen: är den stensatt eller byggd av betongringar?  Hur långt ner under markytan tränger rötterna in?
Om brunnen är byggd av ringar och rotproblemet är ganska ytligt så kanske det enklaste är att gräva upp runt brunnen, kapa rötterna, lyfta upp den översta ringen några cm med kilar eller motsvarande och rensa i skarven. Sen återstår att se om man kan täta med någonting runt ringskarvarna för att hålla framtida rötter borta.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 19 apr-16 kl 19:25 »
Det finns ett par saker du kan göra själv som troligen hjälper, och som inte kostar så mycket. Det första är att fylla på luft i din hydropress. Stäng av elen till pumpen, Strömbrytare eller dra ut sladden. Öppna vattenkranen i diskhon, leta upp luftventilen, den sitter på trycktanken ibland under en plastbricka. Pumpa i luft till det slutar rinna vatten ur kranen, ca en atö.(1kg) Stäng kranen starta pumpen. Den bör fungera nu. Nästa åtgärd är att du skaffar en dränkbar pump, om du inte kan låna en så köp en enklare variant dom brukar kosta ca 300kr. Sänk ned pumpen i brunnen och pumpa ur allt vatten så att det rinner fram friskt kallt vatten. Det här ska du göra minst två gånger till Det vill säga; Töm brunnen på vatten, låt det rinna fram nytt osv. Både att fylla på luft och att tömma brunnen på allt vatten med länspump är åtgärder som brukar behövas en eller ett par gånger om året.
kretslopp

Prometevs

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 20 apr-16 kl 06:03 »
Ja och när du pumpat brunnen helt tom kan du går ner och rengöra väggarna och rensa bort allt grums och dy på botten. Slutligen fylla på med sköljt grus eller brunnskalk om vattnet har lågt pH. Brunnskalk finns bl a på granngården.

Om vattnet har lågt pH och ledningarna är gamla järnrör så kan du ha ett problem där också.

Skador i brunnsringarna lagar man med betong. Hur man gör med gamla stensatta brunnar vet jag inte. Har det rasat in stenar i den skulle jag kanske försöka kila in ny sten. Betong är ju ett alternativ där också.

kretslopp

• Småland
« Svar #4 skrivet: 20 apr-16 kl 17:34 »
Det viktigaste är att du får fram kallt friskt vatten. Tätheten mellan brunnsringarna tror jag inte du behöver bry dej om. Det har inte varit något problem varken här eller på andra ställen jag bott. Vattnet trycker på underifrån i brunnen. Var försiktig om du ska gå ned i brunnen, var alltid minst två ifall något händer. Det kan också finnas gas i brunnen när den är tom.
kretslopp

zoocialART

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 20 apr-16 kl 22:06 »
Tack för alla svar!

Det är en brunn med betongringar. Vi har tömt den ett par gånger och rengjort så mycket vi kunnat. Dragit bort de rötter som letat sig in i brunnen. Vi tänkte täta inifrån men det kändes konstigt att ta in något giftigt tätningsmedel ihopkopplat med vattnet vi ska dricka. Sen kom vintern och brunnsproblemet har legat på hyllan.

Nu har jag lite att jobba med:) Rengöra bottenventil och gräva! Hoppas bara inte det är något fel på ledningarna...det är säkert gamla kopparrör.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 20 apr-16 kl 22:20 »
Eftersom det kommer in ytvatten genom rothålen så behöver du täta. Du kan pumpa rent för att få in friskt vatten, men problemet har du kvar. Jag skulle följa torbjörns råd bortsett från att jag skulle vara lite latare och inte dra isär ringarna utan bara gräva ned till den skarv som är problemet, rensa bort rötterna och täta med betong. Givetvis utifrån. Går att täta med bentonitlera också, men betong är säkrare.

Brunnskalk kan vara bra för vattenkvaliteten.

kretslopp

• Småland
« Svar #7 skrivet: 23 apr-16 kl 10:24 »
 Har du fått igång din pump? Hjälpte det att pumpa i luft i tanken? Du behöver inte täta din brunn! Det tjänar ingenting till. Grundvattentrycket gör att vattennivån i brunnen är högre än omgivande vatten. Om du tömmer brunnen alldeles tom med länspump så kommer vattenytan i brunnen att stiga till en högre nivå än den ursprungliga, när vattnet kommer tillbaka.
kretslopp

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 23 apr-16 kl 21:55 »
Har du fått igång din pump? Hjälpte det att pumpa i luft i tanken? Du behöver inte täta din brunn! Det tjänar ingenting till. Grundvattentrycket gör att vattennivån i brunnen är högre än omgivande vatten. Om du tömmer brunnen alldeles tom med länspump så kommer vattenytan i brunnen att stiga till en högre nivå än den ursprungliga, när vattnet kommer tillbaka.

Hur skulle avsaknad av förladdningsluft i hydropressen kunna orsaka att pumpen stannar alternativt inte kan få fram något vatten ?!
Vad som händer i det fallet är bara att man inte kan utnyttja hela hydropressens volym och att pressostaten slår till och från oftare än den borde.

Eftersom det råder samma grundvattentryck i brunnen som utanför, så kommer grundvattennivån att vara densamma både i och utanför brunnen.  Men lortigt ytvatten på väg ner genom genomsläppliga skikt, sprickor mm i marken ovanför grundvattennivån kan ta sig in genom otätheter i brunnen, det är därför man måste ha brunnen tät i vårt klimat.  På platser där det aldrig förekommer nederbörd eller kondenserande fukt ovanpå marken, kanske man kan klara sig med en otät brunn, men sådana platser är ju rätt sällsynta i praktiken.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 23 apr-16 kl 22:48 »
Kretslopp har nog artesiskt vatten.

kretslopp

• Småland
« Svar #10 skrivet: 24 apr-16 kl 17:54 »
Om det inte finns tryckluft i hydropressen tätar bottenventilen dåligt. Pumpen kan inte arbeta ordentligt om hydropresstanken inte är full med luft.
kretslopp

zoocialART

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 24 apr-16 kl 21:01 »
Nu har det oväntade hänt! Pumpen har börjat gå igen. Utan problem!! Förstår ingenting. När pumpen började krångla, så var det efter att vi hade stängt av den när det var 25 minusgrader ute. Hade den avstängd någon vecka medan vi lagade en kran i köket. Efter att vi satte igång den igen så fungerade ingenting. Vi försökte med allt i flera veckor. La i en elvärmekabel i rören ifall det fryst. Kollade om det var luft i hydroforen osv. Inget hände. Och igår efter kände jag att nä nu provar jag jämt och kollar... Inte kollat på en månad... Och då fungerade det.

Hade systemet fryst?

Nu är det bara och täta brunnen så vi får rent vatten. Jag funderar på att det som är möjligt för oss att göra så är det att gräva utifrån och täta med betong utifrån.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 24 apr-16 kl 22:04 »
Kul med saker som helar sig självt ;D

När du fyller upp runt brunnen efter att ha tätat så se till att jorden sluttar lite från brunnen. Då får ytvattnet lite svårare att hitta vägen ned i brunnen om du inte får det helt tätt. Och fyll inte igen med singel ;)

Halte

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 24 apr-16 kl 22:19 »
Nu har det oväntade hänt! Pumpen har börjat gå igen. Utan problem!! Förstår ingenting. När pumpen började krångla, så var det efter att vi hade stängt av den när det var 25 minusgrader ute. Hade den avstängd någon vecka medan vi lagade en kran i köket. Efter att vi satte igång den igen så fungerade ingenting. Vi försökte med allt i flera veckor. La i en elvärmekabel i rören ifall det fryst. Kollade om det var luft i hydroforen osv. Inget hände. Och igår efter kände jag att nä nu provar jag jämt och kollar... Inte kollat på en månad... Och då fungerade det.

Hade systemet fryst?

Nu är det bara och täta brunnen så vi får rent vatten. Jag funderar på att det som är möjligt för oss att göra så är det att gräva utifrån och täta med betong utifrån.
Förmodligen frusit ja.. Har man otur kan det fasen förbli fruset långt in i maj, ex om tjälen frusit ned under någon markisolering
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

zoocialART

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 16 maj-16 kl 22:43 »
Nu har pumpen stannat igen :( för lite vattennivå i brunn...så nu blir det att borra iaf....dyyrt....

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 16 maj-16 kl 22:52 »
Hur djup är den grävda brunnen, hur långt ner ligger vattennivån just nu och hur har den legat när den har varit som högst?  Är det allmänt känt att det är låg grundvattennivå i trakten för närvarande, många grannar som har problem med grävda brunnar osv?

Nu vet jag ju inte var i Västergötland den här brunnen befinner sig, men jag tror det kan finnas skäl att tänka sig för mer än en gång extra innan man borrar en brunn i den trakten, med tanke på det landskapets intressanta geologi. Det kan följa med lite av varje i vattnet ur en djupborrad brunn där.

Om den befintliga grävda brunnen har slammat igen på botten så kanske den enklaste lösningen är att gräva ur det sediment som har samlat sig, så man får en eller annan meter extra.

kretslopp

• Småland
« Svar #16 skrivet: 18 maj-16 kl 10:12 »
Har du länspumpat brunnen? Gör det först. Det vill säga töm brunnen på allt vatten ända ned i botten, vänta till det rinner fram och töm igen ett par gånger. Låna eller köp en länspump dom är inte så dyra. Du kan vända tillbaka slangen och spola ur brunnen så du får botten och sidor rena.
kretslopp

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser