Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skilja på impregnerade och icke impregnerade gamla brädor  (läst 5949 gånger)

JS

Hej, har kommit över några gamla plankor med okänt ursprung. Några av dem är uppenbart tryckimpregnerade, några är uppenbart obehandlade. Men så finns det några där emellan som jag är osäker på. De har en svag grön nyans men är till stor del gråa.
Finns det något sätt att testa om de är impregnerade? Ser man om man kapar dem?

kurt

SV: Skilja på impregnerade och icke impregnerade gamla brädor
« Svar #1 skrivet: 17 apr-16 kl 10:03 »
Ja, man borde se om man kapar, du behöver ju inte kapa på mitten!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 17 apr-16 kl 12:49 »
Det går att tälja lite i kanten och se hur långt in den gröna färgen nått. Även om vissa av brädorna inte är tryckimpregnerade, kan de vara målade med Cuprinol, som har ungefär samma nyans. Äldre typer av Cuprinol kan innehålla bl a klorfenoler, som är bra impregneringsmedel men tyvärr oerhört giftigt. Nyare Cuprinol är snällare, men en kan inte med blotta ögat se skillnaden. Jag hade slängt alla misstänkta gröna brädor i container för tryckimpregnerat trä på Återvinningscentralen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

JS

« Svar #3 skrivet: 17 apr-16 kl 15:57 »
Tack, jag yxade lite i änden på dem och det visade sig att alla var impregnerade :( Dock vissa väldigt ytligt.

Berberis

• Närke
« Svar #4 skrivet: 17 apr-16 kl 18:09 »
En gammal snickare som var hos oss för några år sedan, sa att tryckimpregnerat virke har en speciell doft när man sågar i det.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 17 apr-16 kl 21:01 »
En gammal snickare som var hos oss för några år sedan, sa att tryckimpregnerat virke har en speciell doft när man sågar i det.

Även det varierar mycket beroende på impregneringsmetod och hur gammalt virket är. Och, inte minst, på hur känsligt luktsinne man har.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 18 apr-16 kl 06:42 »
Om det är gamla tryckimpregnerade brädor kan de innehålla arsenik så var försiktig. Själv skulle jag antagligen köra dom till tippen för säker destruering och köpa nya, ofarliga istället.

JS

« Svar #7 skrivet: 18 apr-16 kl 08:07 »
Kan man göra något kemiskt test för att se ifall det är arsenik i dem?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 19 apr-16 kl 23:06 »
Jag har hört mig för med kemikunnigt folk och fått följande förslag (dock ej praktiskt provat):

Ta ett prov av brädan. Bränn upp det. Blanda askan med vatten och låt det stå tills de olösliga delarna har lagt sig på botten. Häll över askvattnet i ett annat kärl och bubbla svavelväte genom det. Om det finns arsenik eller andra tungmetaller i provet så kommer de med stor sannolikhet att reagera med svavelvätet och bilda sulfider som är olösliga i vatten och ger en fällning på botten. Arseniksulfider (di, tri osv) har karaktäristiska färger men jag har inte brytt mig om att ta reda på exakt vilka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser