Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag  (läst 7349 gånger)

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #20 skrivet: 30 apr-16 kl 10:47 »
Det beror på vad det är för fel på drivknuten, antar jag. Det vanliga är väl att det går hål på damasken, fettet försvinner ut och sand och vägsalt hittar in till de oskyddade kulorna. Då kan det gå otroligt fort, det kan handla om några hundra mil bara

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #21 skrivet: 30 apr-16 kl 15:41 »
Det finns fall där drivknutar på framhjulsdrivna bilar har totalhavererat 10 mil efter de första tecknen på missljud, och det finns drivknutar som har gått tusentals mil med oljud utan att förvärras.

Eftersom oljudet inte påverkas av att man svänger så kan det ju vara en av de inre drivknutarna som låter illa.  Men det är ju lätt gjort att börja med att hissa upp framänden av bilen, ta av framhjulen och avsyna alla drivknutsdammskydd, det behöver man inte ta bilen till verkstad för att göra.

Om en drivknut har börjat gå torr men i övrigt är oskadad så kan man tillfälligt hjälpa upp den genom att lossa klämman som håller dammskyddet vid axeln (inte den som håller dammskyddet vid knuten) och pressa in lite mer smörjfett där.
Enklaste sättet att få in fett är att göra ett smörjrör.  Ta ett ca 20 cm långt kopparrör 3-4 mm i ytterdiameter och hårdlöd fast det vid en smörjnippel.  Platta till röret i den ände som inte sitter fast i smörjnippeln. Sedan är det lätt att sticka in den platta röränden innanför dammskyddet och pumpa in fett med en vanlig smörjspruta.  Använd s k molyfett (svart).
Observera att vissa bilar har en plastring med ventilationskanal mellan dammskyddet och drivaxeln, om en sådan finns där så se upp så du inte råkar trycka in den i dammskyddet med smörjröret.

Det är bra att, i förebyggande syfte, ta loss drivknutarna, tvätta ur dem noga och fylla dem med nytt fett någon gång emellanåt. Om yttre drivknutarna är lika på höger och vänster sida bör man också passa på att byta plats på dem, så att slitaget fördelas jämnt. Drivknutsdammskydd bör man bara köpa som originalreservdel hos märkesverkstad. Utan undantag brukar piratdammskydd, även om de köps på ett dyrt och förtroendeingivande ställe, spricka sönder snabbt under svenska vinterförhållanden.

mulen

• Lappland
« Svar #22 skrivet: 19 maj-16 kl 12:29 »
Kan däcken ha något med vibrationerna att göra. Att dom är dåligt påsatta skruv lös eller i dåligt skick? Eller är det uteslutet med tanke på att det inte vibrerar när bilen bara rullar- oavsett fart
« Senast ändrad: 19 maj-16 kl 12:54 av mulen »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #23 skrivet: 19 maj-16 kl 12:55 »
Det borde i så fall inte påverkas så mycket av gaspådrag. Men att hålla koll på däcken hör ju till det man gör dagligen ändå.

Tänk på att den här husbilen nog ska ha betydligt högre lufttryck i däcken än man är van vid från personbilar, och däcken måste också vara av en typ som tål det högre lufttrycket och den större belastningen (s k C-däck, det står ett C efter dimensionsbeteckningen på dem). Om du inte hittar några säkra uppgifter om lufttrycket, så fyll till 4,3 bar (430 kPa) fram och 4,5 bar (450 kPa) bak. Om max tillåtet tryck för däcken är lägre (står någonstans bland den finstilta texten på däcksidan, om det är ett gammalt däck kan det eventuellt tänkas att det bara är angivet i den amerikanska enheten PSI) så överskrid aldrig detta tryck.

Ett effektivt sätt att kolla om det har blivit en "bula" på ett däck är att ta av hjulet och iaktta det noga medan man låter det rulla fritt på ett plant golv. Om det finns en bula eller någon annan skada som ger vibrationer, så kommer det att vicka åt sidan en gång per varv.

mulen

• Lappland
« Svar #24 skrivet: 19 maj-16 kl 20:02 »
Det är väl snart 10 år gamla däck, men mönstret ser bra ut- dock såg jag nu att sommardäcken har lite torrsprickor- är det farligt? Eller kan dom rulla en säsong till? Kör inte så jättemånga mil med den varje år....

mulen

• Lappland
« Svar #25 skrivet: 19 maj-16 kl 20:36 »
Bild på sprickorna- vad tror ni. Det är rejäla c- däck i övrigt.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #26 skrivet: 19 maj-16 kl 20:39 »
Det var rejäla sprickor. Lite torrsprickor är inte så farligt men det där är nästan lite för mycket

mulen

• Lappland
« Svar #27 skrivet: 19 maj-16 kl 21:47 »
Det där är den största sprickan. Jo ser inte superbra ut men frågan är om det funkar att köra några dagar i sommar på....hittar jag nya/beg till bra pris så slår jag till, men nästa sommar får det definitivt bli nya däck.
Blir det punka eller exploderat hela däcket om man kör med däck med torrsprickor? Alltså kan det bli farligt på så vis att man kan tappa kontrollen över fordonet? Jag kör inga höga hastigheter med bilen- 70-80 Max.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #28 skrivet: 19 maj-16 kl 21:55 »
När det är så mycket som på din bild riskerar en rejäl bit av däckets slitbana lossna. Inte någon omedelbar fara, det kommer skaka och vibrera ännu mera bara. Tveksamt om däcket skall explodera av torrsprickor, jag har kört en del på såna däck genom åren och ingenting har hänt. Jag har en transit lastbil där däcken är helt fulla av torrsprickor och där lastar jag ett ton grus på flaket utan att något händer.

fredde e

• Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
« Svar #29 skrivet: 19 maj-16 kl 21:59 »
Explodera gör det väl inte, men det kommer att vibrera och hoppa mer och mer. Köpte just nya däck till min sommarbil. Dom var 15 år gammal och stenhårda. 6 m/m profil och inga sprickor. Hela bilen skakade våldsamt och var för jäkl... att köra. det var bara att investera.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #30 skrivet: 19 maj-16 kl 22:01 »
Jag hade gamla stenhårda däck bak på min allra första bil, en vw polo -84. När man körde på grusvägar fick man ställ i varje kurva, de hade inget grepp alls. Kul men livsfarligt.

mulen

• Lappland
« Svar #31 skrivet: 19 maj-16 kl 22:21 »
Explodera gör det väl inte, men det kommer att vibrera och hoppa mer och mer. Köpte just nya däck till min sommarbil. Dom var 15 år gammal och stenhårda. 6 m/m profil och inga sprickor. Hela bilen skakade våldsamt och var för jäkl... att köra. det var bara att investera.
Vibrerade bilen hela tiden även när du bara rullade? Däcken som är på är nämligen värre å kanske beror vibrationerna idag jag har på dessa- dom ska slängas...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #32 skrivet: 19 maj-16 kl 22:39 »
Det där är den största sprickan. Jo ser inte superbra ut men frågan är om det funkar att köra några dagar i sommar på....hittar jag nya/beg till bra pris så slår jag till, men nästa sommar får det definitivt bli nya däck.
Blir det punka eller exploderat hela däcket om man kör med däck med torrsprickor? Alltså kan det bli farligt på så vis att man kan tappa kontrollen över fordonet? Jag kör inga höga hastigheter med bilen- 70-80 Max.

På riktigt gammaldags däck där corden (armeringen) var av något textilmaterial, kunde den börja ruttna om det var så stora sprickor i däcket att vatten nådde in till corden. Men så gamla däck tror jag inte du har.
Eftersom bilen är framhjulsdriven och så pass modern att den säkert har s k negativ styrradie, så är det nog ingen större risk att man tappar kontrollen över den ens vid en däcksexplosion om det bara är bra väglag och inte alltför kritisk trafiksituation just när det händer.
Men ett tips är att kolla om reservdäcket ser bättre ut än det sämsta av de däck du har i drift, och i så fall byta plats på dem.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #33 skrivet: 19 maj-16 kl 23:45 »
Skall jag vara ärlig så är det dumt att åka på sådana däck.
Det är inget kul alls att få en däckexplosion och sedan hålla bilen på rätt köl.
Bak är hyffsat enkelt att lösa men fram är en mardröm då du måste göra tvärt emot alla instinkter och istället ge gas för att sedan sakta lätta på gasen.

Men det är ditt val, och drabbar dig själv, eventuell passagerare och omgivande personer om du har otur.
Känner du dig turlig?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fredde e

• Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
« Svar #34 skrivet: 20 maj-16 kl 00:02 »
Vibrerade bilen hela tiden även när du bara rullade? Däcken som är på är nämligen värre å kanske beror vibrationerna idag jag har på dessa- dom ska slängas...
Ja, det var lika hela tiden även med bara rullning. Men med gaspådrag blev det mycket värre ändå.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

mulen

• Lappland
« Svar #35 skrivet: 20 maj-16 kl 08:38 »
Bytte däck, första 4 milen lät bilen bra utan vibrationer. Sen började det igen- suck!
Var om en däckfirma som sa att däcken var ok men att nästa sommar måste jag köpa nya

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #36 skrivet: 20 maj-16 kl 08:54 »
Har den stått i långa tider?

Det händer att lager tar stryk av sådant och då kan det jävlas en del.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mulen

• Lappland
« Svar #37 skrivet: 20 maj-16 kl 09:18 »
Har den stått i långa tider?

Det händer att lager tar stryk av sådant och då kan det jävlas en del.

Den har stått kanske november - mars .... Tänker du på hjullager?

ensamhet

• Lappland
« Svar #38 skrivet: 20 maj-16 kl 09:26 »
Du har inte funderat på att göra dig av med den, med tanke på att du bara har problem med den och inte har möjlighet att hitta felen själv?

Förut så höll jag på och laga gamla bilar och har insett att vissa bilar är bara att skrota, då det i slutänden blir alldeles för dyrt och tar för mycket tid att hålla på att jävlas med skit.

Neon Knight

• -
« Svar #39 skrivet: 20 maj-16 kl 10:00 »
Jag tycker uppriktigt att det låter som tändfel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser