Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rost börjat krypa på 740:in  (läst 4112 gånger)

Tännlappen

• -
Rost börjat krypa på 740:in
« skrivet: 06 apr-16 kl 15:18 »
...Gissar att man inte får någon goodwilllagning på Volvo  :D ...Kollat underredet som sagt underredsmassa som släppt med rost som följd,fick miga på något ställe i främre hjulhus. Tittat på en gammal skada där det blästrades rent och sedan målades med Granvilles rostskyddsfärg men ser efter bortskrapning av massan ovanpå lagningen att rosten börjat härja sönder färgen. Kanske bättre med olja direkt på plåten sedan massa på, målar man först så kanske övre lager av massa förstör färgen under så rosten får det lugnt och skönt,färgen kanske bildar ett perfekt gömställe  :D .. Kollade en gammal Volvokatalog, där var behandlingen först tunn olja på ren plåt sedan massa. Själv tänker jag göra som många andra använda sågkedjeolja eventuellt hyudralolja som kryper bra, sedan förtunna massa med spillolja eller kedjeolja  :D... Har använt kommersiella köpeprodukter men är inte imponerad,verkar vara mycket bluff och båg dessutom dyrt...Amerikanarna på saltvägar verkar köra med alternativa metoder typ kedjeolja,spillolja... Sett vissa rostskyddsfirmor som lägger på tvåkomponent färg på blästrade ytor under bilen...Blir det det minsta hål i den färgen borde det bli julafton för rosten,en explosion av rost...Vad sägs om rostskydd under bilen på plåtrena ytor?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Rost börjat krypa på 740:in
« Svar #1 skrivet: 06 apr-16 kl 17:25 »
På plåtrena ytor utvändigt under bilen är det lämpligt att måla med någon grundfärg som är gjord för att fästa bra på stålplåt, den får gärna innehålla lite zinkoxid eller något annat rostskyddande. Utanpå grundfärgen lägger man ett lager täckfärg - maskinlack eller liknande.  Se till att grund- och täckfärg är kompatibla med varandra så det inte blir några oväntade kemiska reaktioner som t ex får grundfärgen att bubbla upp då täckfärgen härdar. Säkrast är att köpa båda färgerna från samma leverantör.

Se till att allting är absolut torrt och luftfuktigheten låg under målningen. Om bilen har stått ute i fuktigt väder så bör den få stå i torrt varmgarage (eller, under blötväder sommartid,  garage med avfuktare) minst en vecka innan målning.

Utanpå täckfärgen kan man sedan smeta på någon tjockare massa som nötningsskydd.
En 740 har förmodligen en vax- eller asfaltbaserad massa från fabrik, och det är nog lämpligt att fortsätta med ungefär samma sort.
Dock ska man inte använda sådana massor på bilar där fabriksrostskyddet är gjort med PVC-plast "bodymassa", de drar till sig mjukgörarna ur PVC-plasten så att den blir spröd och flagnar av. Många tyska och japanska 70- och 80-talsbilar har PVC-baserat rostskydd (i den mån bilarna överhuvudtaget finns kvar idag).
Biltemas "tröskelskyddsmassa" är PVC-baserad.

Invändigt i hålrum (tröskellådor, dörrar, dubbelplåtar vid bakre skärmkanter mm) sprutar man med något rostskyddsmedel som är avsett för sådana ändamål, om man tycker att det är dyrt kan man spä ut det med någon billigare olja. Se dock till att hålla dig till ANTINGEN mineraloljor ELLER vegetabiliska oljor, försök inte blanda.
Spillolja, motorolja, tunna hydrauloljor mm tål inte väder och vind särskilt bra utan försvinner snabbt, om man väljer att rostskydda med sådant måste man göra om behandlingen flera gånger per år.

Tännlappen

• -
« Svar #2 skrivet: 06 apr-16 kl 21:40 »
Kollade instr-bok till Volvon... Står att det är typ underredsmassa, ser ut som det,invändigt i balkar är det tunn rostskyddsvätska...Sågkedjeolja häftar och kryper så småningom sakta men, säkert  :D ...Kollade ett tubeklipp från trafikmagasinet ca 2,45 min in i filmen så borstar man bort lite ytrost i hjulhuset och drar sedan på med tunt medel,sedan tjockt...målas inte...Som sagt såg även det i en Volvokatalog...Först tunt rostskyddsmedel på rengjord plåt sedan på med tjockt medel...Instinktivt vill man ju måla över den rena plåtytan med färg..."Kanske en tvista de lärde om grej" ...Får se vad som håller  :D

https://www.youtube.com/watch?v=QtNG9J7ZJzU

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 07 apr-16 kl 08:15 »
Sågkedjeolja är gjord av gammal spillolja och innehåller diverse rostfrämjande föroreningar.

Jag brukar sandblästra och måla med tvåkomponents bilfärg. Sedan stryka på Tectyl hålrumsvax och sedan underredsmassa.
Varje år friskar vi upp underredsmassan och behandlar alla hålrum med antingen en blandning av motorolja och vaselin (smörjfett) eller extratjock smörjolja för biogasdrivna motorer.

Det här har visat sig fungera bra. Opel Kadett E är ju kända för att rosta hejdlöst men min har varit förskonad från rosthål under de 15 åren som jag har haft den. Trots att jag har pendlar med den på flitigt saltade vägar. Den är 32 år gammal och karossen är i gott skick.

Mina ommålningar har hållit mellan 5 och 12 år innan de har börjat blomma igen. Den nya rosten verkar komma bakifrån genom porer i den rostskadade plåten.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 07 apr-16 kl 09:12 »
I Sverige är så gott som all sågkedjeolja vegetabilisk numera, vanligtvis baserad på rapsolja.

Intressant, har Opeln klarat sig till och med på översidan av de längsgående balkarna långt ned i motorrummet, där de ansluter mot golv och torpedvägg? Det är ju annars ett klassiskt rostställe som varken går att besiktiga eller hålla rent annat än om man lyfter ur motorn. En kollega hade för länge sedan en Kadett E där en av de där balkarna vek sig i samband med att han körde på en bäver, resultatet blev märklig framvagnsinställning och att ena drivaxeln rycktes ur växellådan.

Tännlappen

• -
« Svar #5 skrivet: 07 apr-16 kl 11:34 »
Tw ..Hur skulle sågkedjeolja kunna vara rostbefrämjande? Går väl inte att ha rostbefrämjande olja på en motorsågskedja...Har mineral sågkedjeolja. Opel Kadett känner jag väl till  :D trevlig bil som mår väldigt bra av äkta spillolja som rostskydd...Frambalkarna som torbjörn nämner kan man ta en  elementpensel med spillolja och riktigt klina in utsidan med så det rinner ner vid torpedväggen sedan spruta insidan med spruta fylld med spillolja. Att ha en rådig kvinna som kletar in hela bensintanken med spillolja är inte heller helt fel  :D ... Mycket etanol i tanken innan besiktning plus rejäl körning på ettans växel för uppvärmning av katten så kan den klara avgasvärdena  :D .  Kollat gömmorna...hittat zinkfosfatgrundfärg...Hittat B-tema medel för hålrum...ska vara kraftigt penetrerande enligt etikett...Testat på en plåt...lägger sig som en kladd  :o verkar inte penetrera något alls  :D...Ska försöka fixa en flaska Hagmans hålvätska och testa...Men som sagt har man B-tema flaska får man väl spruta ut den kanske göra en rejäl hemmablandning  :D....

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 07 apr-16 kl 12:06 »
När det gäller Biltemas hålrumsrostskyddsmedel så kryper det som finns i sprayburk bättre än det som säljs i plåtburk för tryckluftspruta. Förmodligen finns det mer lösningsmedel i sprayburksvarianten.

Tännlappen

• -
« Svar #7 skrivet: 07 apr-16 kl 14:33 »
När det gäller Biltemas hålrumsrostskyddsmedel så kryper det som finns i sprayburk bättre än det som säljs i plåtburk för tryckluftspruta. Förmodligen finns det mer lösningsmedel i sprayburksvarianten.

Hmmm...Har den sprayen också...lägger sig som en kladd  :o Kan omöjligt fungera på en äldre bil där det börjar krypa lite smårost...Satt en plåtbit i biltemas smörja...kryper ju inte...Måste vara ett tunt medel som kryper...Biltemas rostskyddsfärg på burk ska man sky som pesten...ser bra ut nymålat men torkar ihop och flagnar sedan efter en viss tid. Övrigt blev inte hagmans utan fick syn på att Harald Nyborg hyser original Tectyl ml  :D ...Volvon hissad...slängde mig in i den 26år gamla spilloljade kadetten (besiktigad utan anmärkning )körde som en oljad blixt till nyborg,släpade ut en 5-litersdunk äkta Tectyl ml  :D...Står på den att den är bra för äldre bilar...bra krypförmåga...kan stoppa upp begynnande rost  :D...Väl hemma öppnade jag dunken..doftade riktigt gott  :D ...fräscht ...Väldigt tunnflytande blandning...Vid plåttest kryper den  :D...Gissar att tunnheten gör att den kryper ner bra i den begynnande rosten...Som sagt Haynes fyllde ju ökända rostburkars tröskellådor med Tectyl och spillolja vilket gav bäst resultat  (:) ...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 07 apr-16 kl 22:13 »
När det gäller Biltemas rostskyddsfärg så är ju den bara avsedd som grundfärg, och det är den ganska bra som. Men den måste, liksom andra grundfärger, målas över med en täckfärg innan den utsätts för fukt eller väder och vind första gången.

Tännlappen

• -
« Svar #9 skrivet: 07 apr-16 kl 23:51 »
Den vanliga sprayen fungerar...Tänkte på den där burken med en bild av pensel och järnbalk på...

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 08 apr-16 kl 11:06 »
Är karossen galvad? (Gissar inte.) Årsmodell? På 240 började man galva 88. Kanske samma på 740?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 08 apr-16 kl 12:31 »
Jag har fått för mig att 740 fick galvad kaross före 240, kanske redan från produktionens början. Man bör komma ihåg att under 80-talet var det 700-serien som Volvo prioriterade ur produktions- och kvalitetssynpunkt, 240 fick komma i andra hand. Exempelvis handplockade man de bästa montörerna till 700-linjen, men det var på 200-linjen man experimenterade med billigare och mer eller mindre misslyckade lackerings- och rostskyddsmetoder.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #12 skrivet: 08 apr-16 kl 13:34 »
Det kanske är så, men från 1988 ser det ut som 240 rostar mycket mindre än förut.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 08 apr-16 kl 13:42 »
Det intressanta i sammanhanget är i vilken grad galvade karosser rostar. Visst rostar även de så småningom, men inte så mycket, är väl vad jag kan tillföra den vinklingen av ämnet. Man har mer tid på sig att motverka rost och kan klara sig med länge mindre genomgripande åtgärder.

Tännlappen

• -
« Svar #14 skrivet: 08 apr-16 kl 14:58 »
Är karossen galvad? (Gissar inte.) Årsmodell? På 240 började man galva 88. Kanske samma på 740?

Är en 88:B Galvad kaross...Trots ålder i gott servicebart skick  :D... Kan nog rulla länge till...

Tännlappen

• -
« Svar #15 skrivet: 08 apr-16 kl 15:03 »
Det kanske är så, men från 1988 ser det ut som 240 rostar mycket mindre än förut.

Är också min uppfattning...240 har blivit mycket bättre...Nu stiger dom som bara den i pris  :D...Gissar att många äldre köpt dom senaste modellerna nya,tillverkades väl till 93... Dom som köpte dom senaste modellerna behåller väl dom eftersom man inte ser många nyare 240 till salu...Kan nog bli fint arvegods...

Tännlappen

• -
« Svar #16 skrivet: 08 apr-16 kl 15:12 »
 :D ...Man har ju googlat mycket på rost...ser en trend att fler och fler skrapar bort all underredsmassa och bygger upp nytt...gissar det lätt kan bli ett avstannat projekt  :D...Tror inte man ska rota för mycket  :D... Köpa ny bil verkar ju inte vara någon garanti mot rost...Biltvättar återanvänder vatten=man tvättar bilen i salt  :D....Kollade ett grannland där det saltas friskt... Nog bara att köra direkt från bilköparen till rostskyddsbehandlare och dra kortet  :o

http://www.dinside.no/936194/nye-biler-ruster-som-aldri-for

Här sågkedjeoljas det  :D . http://www.ektek.se/#!rostskydd/c1a4e

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #17 skrivet: 08 apr-16 kl 15:46 »
Det intressanta i sammanhanget är i vilken grad galvade karosser rostar. Visst rostar även de så småningom, men inte så mycket, är väl vad jag kan tillföra den vinklingen av ämnet. Man har mer tid på sig att motverka rost och kan klara sig med länge mindre genomgripande åtgärder.

Jo, galvningen fördröjer rosten några år sedan färg och "oljigt" rostskydd är borta. Man kan ju se att t ex galvade skruvar och bromsrör under bilar, som inte är skyddade av färg och underredsmassa, brukar vara rostiga ändå efter några år. En sak som jag brukade framhålla på 90-talet då ägare till nya Audi skröt över sina helgalvade karosser, är att flera Peugeotmodeller var galvade till stor del på 70-talet, men de rostade bort ganska snabbt ändå.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #18 skrivet: 08 apr-16 kl 18:26 »
Jo, galvningen fördröjer rosten några år sedan färg och "oljigt" rostskydd är borta. Man kan ju se att t ex galvade skruvar och bromsrör under bilar, som inte är skyddade av färg och underredsmassa, brukar vara rostiga ändå efter några år. En sak som jag brukade framhålla på 90-talet då ägare till nya Audi skröt över sina helgalvade karosser, är att flera Peugeotmodeller var galvade till stor del på 70-talet, men de rostade bort ganska snabbt ändå.

Alla galvaniseringar är väl inte likvärdiga då. Och inte all plåt som finns därunder. Jag tycker nog det verkar som färgen klarar rosten mycket längre om det finns galv under.

TW

• Finland
« Svar #19 skrivet: 08 apr-16 kl 22:20 »
I Sverige är så gott som all sågkedjeolja vegetabilisk numera, vanligtvis baserad på rapsolja.

Intressant, har Opeln klarat sig till och med på översidan av de längsgående balkarna långt ned i motorrummet, där de ansluter mot golv och torpedvägg? Det är ju annars ett klassiskt rostställe som varken går att besiktiga eller hålla rent annat än om man lyfter ur motorn. En kollega hade för länge sedan en Kadett E där en av de där balkarna vek sig i samband med att han körde på en bäver, resultatet blev märklig framvagnsinställning och att ena drivaxeln rycktes ur växellådan.
Ja den har klarat sig. Enda områdena som jag har riktiga problem med rostskyddet på är länkarmarna och McPherson fjäderbenen för framhjulen. Får se hur länge de håller.

Då jag en gång var tvungen att lämna in den på verkstad sade verkstadsägaren att det var den i särklass kladdigaste bilen han någonsin hade sett och att då han kom hem hade frun frågat vad han hade för konstigt på händerna som inte gick att tvätta bort.
Jag tog den som en komplimang för gott underhåll ;D
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 2 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser