Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rost börjat krypa på 740:in  (läst 4102 gånger)

Tännlappen

• -
SV: Rost börjat krypa på 740:in
« Svar #20 skrivet: 09 apr-16 kl 14:41 »
...Kört på hårt med Volvon...Skrapade hjulhusen fram med fönsterskrapa så man fick bort det lösa yttre lagret,var som ett sandlager  :D...Sedan klinat in med tunn Tectyl med lite sågkedjeolja i  :D... Tanken är att det ska tränga in i torrsprickor...Sedan ska det sprutas med Mercasol stenskottsskydd eftersom jag hittade en sådan enlitersburk med gänga på...Något som är bra med 740:in är att det finns rejäla lyftpunkter för domkraft  :D ....Äkta bromsrör i koppar  :D . När man gjort småtjafset som eventuellt behövs så är det ett snabbt jobb att hålrumsspruta den,tacksam bil...Såg i mina anteckningar att det var ett bra tag sedan det gjordes...Då använde jag tunnflytande Mercasol...tror jag spädde den lite med spillolja... En sak när det gäller skapande av rost kan vara vilken besiktningsstation man är på,läst att det står i regler att besiktaren ska använda rosthammaren sparsamt. Det där med sparsamhet verkar inte gått in i huvudet på en del...Man slår besiningslöst på bilarna med följd att rostskyddet släpper...Har man möjlighet så ska man prova en annan station för att förhoppningsvis slippa dessa rostskapare....Hmmm...En skulle slå av bakaxeln på 740:in när han av svett gav upp blev man tillsagt att köpa ny bakaxel  :D..På Opeln gick rosthammaren sönder  :D... En besiktigare slog hejdlöst på fjäderskålen fram på Opeln trodde avrinningshålen var rosthål, efter samspråk med annan besiktigare gick det upp ett ljus  :D

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #21 skrivet: 09 apr-16 kl 15:24 »
Appropå det där med rosthammartestandet. 
Hade en lada niva med rejält förstärkta trösklar.  3 mm profil och fram kom den lille pickhammaren.
Då sa jag till han att med den där lille så lär du inte få till nått.  Då den besiktigades i lastbilshallen så stor hhan i gropen och det vart lätt för mig att sträcka mig efter 1 kilossläggan som jag drog till i tröskeln med full kraft.
Men effekten att all lera och skit som satt undertill rasade över besiktningsguben som blev helt blek på näsan.  ;D
Och visst försökte hä lite extra men kunde fan inte hitta något att slå ner på.  :D

Trots att bilen såg ut som ett vrak.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

• -
« Svar #22 skrivet: 11 apr-16 kl 14:51 »
 ;D Skogsvilde, Där blev besgubben botad  ;D ... Så då har man rostskyddat  :D... Åtgång ca 4liter Tectyl, med allt mixtrande...Hade tre sprutburkar med tjockt medel,naturligtvis stelnade,tydligen läcker burkarna lite så det är väl färskvara...En burk fick jag igång lite med mortlande i burken lite Tectyl,olja, diesel, och sågkedjeolja. Blev inte riktigt bra,småklumpar som täppte sprutpistolen,försökte sila geggan...Först nu började man bli riktigt smur  :o...Lyckades få ut lite klumpfri geggasmörja...Sedan försökte jag blanda upp asfaltskitt,fiberförstärkt...Gick någorlunda bra...smurare blev man  :o... Hade man bara sluppit kladdandet med det så...Ca 1,5l sågkedjeolja användes...Spillolja fanns inte tillgängligt för stunden tyvärr....För mig jag hällt bromsolja i den lilla skvätt jag hade så det blir staketsmörja...Annars är det inte så kladdigt att rostskydda,andra jobb på bilen kan ju också vara nog så kladdiga...lägger ju papper under helst säkrat med lite småtyngder...inte så kul om det börjar blåsa och pappret flyger iväg... Rostskydda är ju ett bra gör det självjobb om man inte glömmer av det  :D... I Volvons manual står det att rostskyddet ska ses över vart tredje år när bilen blivit åtta år gammal...

Vitis

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 11 apr-16 kl 20:38 »
;D Skogsvilde, Där blev besgubben botad  ;D ... Så då har man rostskyddat  :D... Åtgång ca 4liter Tectyl, med allt mixtrande...Hade tre sprutburkar med tjockt medel,naturligtvis stelnade,tydligen läcker burkarna lite så det är väl färskvara...En burk fick jag igång lite med mortlande i burken lite Tectyl,olja, diesel, och sågkedjeolja. Blev inte riktigt bra,småklumpar som täppte sprutpistolen,försökte sila geggan...Först nu började man bli riktigt smur  :o...Lyckades få ut lite klumpfri geggasmörja...Sedan försökte jag blanda upp asfaltskitt,fiberförstärkt...Gick någorlunda bra...smurare blev man  :o... Hade man bara sluppit kladdandet med det så...Ca 1,5l sågkedjeolja användes...Spillolja fanns inte tillgängligt för stunden tyvärr....För mig jag hällt bromsolja i den lilla skvätt jag hade så det blir staketsmörja...Annars är det inte så kladdigt att rostskydda,andra jobb på bilen kan ju också vara nog så kladdiga...lägger ju papper under helst säkrat med lite småtyngder...inte så kul om det börjar blåsa och pappret flyger iväg... Rostskydda är ju ett bra gör det självjobb om man inte glömmer av det  :D... I Volvons manual står det att rostskyddet ska ses över vart tredje år när bilen blivit åtta år gammal...

Vilken hälsosam impregnering!   ;D

En prickigkorvmacka hade gett orginal-cancer direkt....

Halte

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 11 apr-16 kl 20:58 »

Olja = hälsokur. Kött = säker död
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #25 skrivet: 11 apr-16 kl 21:07 »

;D.    Visst är det fantastiskt.   Blir finfint när det rinner ut på jorden där det skall växa mat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skald

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 20 apr-16 kl 22:00 »
Nog för att det är gött med gamla bonnaknep för att hålla maskinparken igång så länge som möjligt, och visst använder jag en del av dom själv. Men... Vi ska nog vara tacksamma för att de allra flesta inte häver ut en massa oljebaserad sörja i markerna mha sina rostskyddade bilar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tännlappen

• -
« Svar #27 skrivet: 02 maj-16 kl 23:54 »
Vissa borde kanske hålla sig på matavdelningen....men .men...kryss i taket att man jiddrar om pålägg när det handlar om rostskydd,första gången jag läst det på ett forum  ;D...Jag tycker det är miljövänligt att sköta om sin bil så den håller så länge som möjligt... Sedan så sprutar man ju inte på som en trädgårdsslang på fullt ös utan man rostskyddar med förstånd...jaaa...på ett vuxet sätt helt enkelt  ;D ...Rätt skoj att rostskydda  (:)

Tännlappen

• -
« Svar #28 skrivet: 21 maj-16 kl 12:14 »
 :D ...Jäpp,Jäpp...Tydligen är det vi som underhåller gamla bilar som ska ha miljöpremierna...Ny puttra=miljögris...

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/gammal-bil-kan-vara-miljovanligare-an-ny

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser