Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygga elmoped  (läst 12723 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14487
    • Östergötland
SV: bygga elmoped
« Svar #40 skrivet: 12 apr-16 kl 09:30 »
Den där tänker du inte försöka få in i regelverket antar jag? Vuxna människor lär knappast bli stoppade och sätter du en brytare som klipper när den kommer upp i 30 så kan du nog klara dig utan åtgärd om Sveriges sista spillra av trafikpolisen råkar stoppa dig.

Kul bygge!

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #41 skrivet: 12 apr-16 kl 09:46 »
nej du något regelverk ska den inte få kännas vid :) nej den är inte så snabb så tror inte trafikpolisen bryr sig om man åker med hjälm på (har sett konstapeln 1 gång på 3 år här ute på avstånd ) ja den är rolig och märklig att susa fram på :)

ARFA

  • Inlägg: 59
SV: bygga elmoped
« Svar #42 skrivet: 12 apr-16 kl 10:42 »
Och OM du kör på någon, ett barn t.ex. Då är trafikförsäkringen bra att ha.
Vill minnas att den kan ersätta upp till 10 mille vid livslång konvalicens.

Skickat från ARFA via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14487
    • Östergötland
SV: bygga elmoped
« Svar #43 skrivet: 12 apr-16 kl 11:07 »
Trafikförsäkring känns alltid tryggt att ha, även om man kör med avställd bil eller liknande. En gråmoppe kostar nog bara ett par hundringar om året, till skillnad från eu-mopparna som har belastats med allehanda avgifter. Och man behöver ju inte krångla till det för försäkringsbolaget med detaljer ;)

Jag fick ett ryck av laglighet förra året och skulle försäkra en hembyggd båt som jag skulle hyra ut, men efter en halvtimme i telefon med en vettig människa på försäkringsbolaget så kom vi gemensamt fram till att det inte var en båt utan en flotte och det enklaste var att inte försäkra den.

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: bygga elmoped
« Svar #44 skrivet: 12 apr-16 kl 11:18 »
Trafikförsäkring känns alltid tryggt att ha, även om man kör med avställd bil eller liknande.

Det går inte att trafikförsäkra en bil och ha den avställd. Om man tecknar och betalar en trafikförsäkring och inte ställer på fordonet inom någon vecka, så sägs försäkringen upp automatiskt och premien återbetalas.

Vid olyckor vållade av förare till oförsäkrade fordon så går Trafikförsäkringsföreningen in och tar de kostnader som försäkringsbolaget hade åsamkats om det hade funnits en trafikförsäkring.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14487
    • Östergötland
SV: bygga elmoped
« Svar #45 skrivet: 12 apr-16 kl 11:31 »
Ok, då är det alltså skrämselpropaganda det där med att man kan bli skyldig enorma summor om man inte har trafikförsäkring?

Det som jag gjort några gånger är att jag glömt besikta bilen och kört med körförbud nåt år, och då rullar allt på som vanligt.

ARFA

  • Inlägg: 59
SV: bygga elmoped
« Svar #46 skrivet: 12 apr-16 kl 11:46 »
Vid olyckor vållade av förare till oförsäkrade fordon så går Trafikförsäkringsföreningen in och tar de kostnader som försäkringsbolaget hade åsamkats om det hade funnits en trafikförsäkring.
Och till vem ställer sedan trafikfärsäkringsföreningen betalningskraven till.
Föreningen går in och förskotterar
så den lidande inte kommer mera i kläm.

Skickat från ARFA via Tapatalk

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: bygga elmoped
« Svar #47 skrivet: 12 apr-16 kl 11:50 »
Ok, då är det alltså skrämselpropaganda det där med att man kan bli skyldig enorma summor om man inte har trafikförsäkring?

I Sverige, ja. Men andra länder kan ha andra regler på området. Jag vet inte heller om Trafikförsäkringsföreningen tar kostnaden om någon, i Sverige, vållar en olycka med en utlandsregistrerad bil som saknar trafikförsäkring.
En annan gråzon är ju motorfordon och -redskap som inte är trafikförsäkringspliktiga (t ex åkgräsklippare och Permobiler), vem står för kostnaderna när någon ställer till det med sådana? Förarens hemförsäkring?

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: bygga elmoped
« Svar #48 skrivet: 12 apr-16 kl 11:58 »
Ok, då är det alltså skrämselpropaganda det där med att man kan bli skyldig enorma summor om man inte har trafikförsäkring?

Nu har jag läst på.
Om Trafikförsäkringsföreningen betalar ut ersättning för en olycka med oförsäkrat fordon, så blir ägaren till detta fordon återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 4450 kr (gällde 2015, förmodligen indexreglerat). I en del svåra fall, t ex vid rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik, kan man bli återbetalningsskyldig för hela beloppet, men så fungerar det ju även om man har en "riktig" trafikförsäkring.

https://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Nagot-av-fordonen-var-oforsakrat/Mitt-fordon-var-oforsakrat/
https://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Forarregress/

ARFA

  • Inlägg: 59
SV: bygga elmoped
« Svar #49 skrivet: 12 apr-16 kl 12:28 »
Nu har jag läst på.
Om Trafikförsäkringsföreningen betalar ut ersättning för en olycka med oförsäkrat fordon, så blir ägaren till detta fordon återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 4450 kr (gällde 2015, förmodligen indexreglerat). I en del svåra fall, t ex vid rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik, kan man bli återbetalningsskyldig för hela beloppet, men så fungerar det ju även om man har en "riktig" trafikförsäkring.

https://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Nagot-av-fordonen-var-oforsakrat/Mitt-fordon-var-oforsakrat/
https://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Forarregress/

Ja precis.
Nu har även jag läst på.
En viss del av prisbasbeloppet är det som den vållande max måste betala till föreningen för skadeståndskravet.

Sen kan det ju vara ett polisärende ang. olagliga fordon
men det är ju en helt annan fråga.
Med vänlig hälsning ARFA

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #50 skrivet: 12 apr-16 kl 13:13 »
när den är mer i bruk och skall användas mer flitigt så blir det nog trafikförsäkring med lite vita lögner som tillägg . jadu köra på någon ? har sett älgar rådjur nån katt samt varg här ute och grannen längre in på vägen förstås . barn är sällsynt hela vägen till mitt jobb :)

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #51 skrivet: 12 apr-16 kl 14:21 »
den andra moppen ska ju få en 4-takts 125cc loncin motor tilldelad dock endast för grusvägarna här upp till sjöarna och kanske lite bus på asfalten när man har dödslängtan :) det stora (lilla) fordonsprojektet har jag inte börjat med ännu . en piaggio ape 50 skall det bli (tuk tuk) med en 6 hp diesel och variator tror jag det blir . den blir mitt framtida jobbpendlings fordon och när man ska handla. Ska försöka komma undan bilen så gott det går

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #52 skrivet: 12 apr-16 kl 14:37 »
bryter såklart mot den överbetalda maffians regler då med  ;)

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #53 skrivet: 13 apr-16 kl 06:50 »
rejäl backe klarade den inte med mej på var nästan över så jag fick skjuta till med fötterna . måste flytta batterierna till en lägre tyngdpunkt , vart bra vingligt när tjejen provkörde på grusvägen men såg ju roligt ut förstås

 

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #54 skrivet: 20 apr-16 kl 12:47 »
räckvidden är ej heller tillräcklig på mopeden . bättre batterier än blyklumpar måste införskaffas

bjed0001

  • Inlägg: 35
SV: bygga elmoped
« Svar #55 skrivet: 22 apr-16 kl 14:10 »
Du får bygga elhybrid

125cc motorn till en rejäl generator som laddar batterierna. Motorn används ju inte som framdrivning så det borde ju vara ok. Eldrift + långräckvidd  ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14487
    • Östergötland
SV: bygga elmoped
« Svar #56 skrivet: 22 apr-16 kl 14:50 »
räckvidden är ej heller tillräcklig på mopeden . bättre batterier än blyklumpar måste införskaffas


Ja, eldrift blir så mycket bättre med vettiga batterier. Något sådant här kanske?  http://www.ebay.com/itm/2pcs-HRB-Lipo-Battery-7-4V-6000MAH-60C-Orange-Hard-Case-Car-Truck-RC-hobbies-/111849705175?tfrom=111775921152&tpos=top&ttype=price&talgo=undefined

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #57 skrivet: 25 apr-16 kl 07:09 »
Du får bygga elhybrid

125cc motorn till en rejäl generator som laddar batterierna. Motorn används ju inte som framdrivning så det borde ju vara ok. Eldrift + långräckvidd  ;D
haha ja så ekonomisk den blir då och lite tyngre ändå  ;D

husbehov

  • Gäst
SV: bygga elmoped
« Svar #58 skrivet: 25 apr-16 kl 07:18 »
Ja, eldrift blir så mycket bättre med vettiga batterier. Något sådant här kanske?  http://www.ebay.com/itm/2pcs-HRB-Lipo-Battery-7-4V-6000MAH-60C-Orange-Hard-Case-Car-Truck-RC-hobbies-/111849705175?tfrom=111775921152&tpos=top&ttype=price&talgo=undefined
ja jag hade tänkt satsa på 20-30 ah med litium batterier , men det får vänta fast det kliar i plånboken . kanske räcker 1 mil om man inte gasar fullt hela tiden . det är som om batterierna inte klarar att leverera full kraft efter ett tag fast jag mätt dom efteråt och de legat på ca 12.4 volt (efter körning) så det borde gå att ta ur mycket mer  , ska kolla över och löda kablaget istället för rappliga kontakter som det sitter orginal så kanske det blir lite ändring

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: bygga elmoped
« Svar #59 skrivet: 25 apr-16 kl 09:48 »
12,4 V tyder ju på att blybatterierna egentligen fortfarande är halvladdade. Men inre resistansen, och därmed spänningsfallet vid belastning, ökar ju snabbt när ett blybatteri laddas ur, så om man vill ta ut höga strömmar kan man aldrig utnyttja hela kapaciteten.
Inre resistansen är ju också rätt kraftigt temperaturberoende och batteriet fungerar bättre då det är varmt. I kallt väder kan det nog vara idé att ordna någon slags batterivärmare så att batteriet kan vara uppvärmt till ca 30 grader innan man ger sig ut på en längre körning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 4 användare (1 dolda)
javill, Erik Forsman, Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser