Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger uthus/förrådsbod  (läst 50042 gånger)

DennisCA

• Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #180 skrivet: 19 aug-21 kl 05:24 »
Kul att det är någon som kollar på Matthias Wandel.  ;D
Pantoroutern såg riktigt fin ut, var den svår att få ihop?

Ja den var nog lite trixig själva pantografmekanismen, för att allt skulle bli korrekt med stor noggrannhet. Jag hade dessutom extra hjälp för jag använde min fräs med DRO för att göra alla hål i länkarmarna på precis rätt ställe, och förutom det  gjorde jag det på en bit som jag sen klyvde i två så dom skulle bli identiska. Ändå blev det för mig att justera den efteråt. Många kluriga moment som kräver noggranhet.

DennisCA

• Finland
« Svar #181 skrivet: 19 aug-21 kl 05:37 »
Har ni nå tips om mögelmedel annars? Tänker man kan tvätta med mögeltvätt och sen applicera nånting så möglet inte kommer tillbaka lika lätt.

DennisCA

• Finland
« Svar #182 skrivet: 19 aug-21 kl 09:54 »
Fått förslag att lägga denna istället för asfaboard, vad tror ni?
https://www.byggmax.se/vindskyddsfolie-p17052

Har byggmax nära mig, kunde få det färdigt snabbt isåfall. Fast känns inte lika gediget som asfaboard.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #183 skrivet: 19 aug-21 kl 10:10 »
Funkar säkert jättebra.

DennisCA

• Finland
« Svar #184 skrivet: 19 aug-21 kl 11:25 »
Just det där byggmax har vi inte ser det ut som. Måste hitta nåt alternativ. Blir att åka runt och kolla. Det viktiga är att det tål att vara ute och tål UV.

DennisCA

• Finland
« Svar #185 skrivet: 19 aug-21 kl 12:08 »
Ähh asfaboarden var såpass billig ändå, köpte av dom som levererar taket så den kommer hem senast imorgon.  Plasten här var mycket dyrare än i sverige, över 100 euro rullen, då kändes inte skillnaden värt det.

Är det pappspik man brukar lägga upp dessa med eller ska man skruva?

DennisCA

• Finland
« Svar #186 skrivet: 20 aug-21 kl 07:59 »
Sambon skickade följande bild nyss. Fick både tak och skivor. Nu har jag att göra, vad prioritera först... taket eller väggarna.

DennisCA

• Finland
« Svar #187 skrivet: 21 aug-21 kl 20:02 »
Nu är takplåtarna monterade. Det blev helt enkelt så att för att komma åt skivorna måste jag flytta takplåtarna. Så jag lade upp plåten direkt då helt enkelt. Nu håller jag på med kantlisterna. Men en stor oklar sak har jag i huvdet, hur i helsike ska man få upp nockplåten sen. Taket är nu halt och svårt att gå på då plåten är på plats... Vill inte alls gå upp dit med plåten på. Har försökt se på videor med proffs men tycker det mesta är där lutningen år så liten att det är enkelt att gå på taket.

Tycker man skulle behöva nån sorts specialstege som man hakar över nocken eller nåt. Ja ingen aning men jag gör färdigt det jag kan först. Jag tror också nockplåten inte är tillräckligt bred, jag undrar om man kan få bredare...

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #188 skrivet: 21 aug-21 kl 20:11 »
Ställ stegen mot gaveln, lägg dit första nockplåten och skruva fast den så långt som du når. Glöm inte skumgummitätningen som hindrar slagregn från att leta sig in. Sedan klättrar du upp och sitter gränsle över nockplåten medan du jobbar dig framåt bit för bit.

Om du måste ha en bredare nockplåt får du nog låta någon plåtslagarfirma bocka till en åt dig, det finns förmodligen inte färdigt att köpa

Palle500

Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #189 skrivet: 21 aug-21 kl 20:28 »
Nockplåten brukar väl läggas lite varefter taket kommer på plats.
Nu kan du ju inte göra så då taket redan är lagt.
Hyra en skylift?
Det är ju lite vanskligt att gå på plåten det blir lätt bucklor. Annars kan man gå med bra gummisulor och ett rep över nocken ihop med ett sele.
Bygg en enkel trästege som har bredden anpassad till takprofilen. Gör den med gångjärn över nock och lite utskjut så du kan fälla/öppna den med ett rep från valfri sida och säkra den med repet på den sidan du inte är på. Lite svårt att förklara i text. Tänk en sax.
Eller Köp/smid två byglar av plattjärn som fästes i din trästege.
https://www.stegfabriken.se/stegar/tillbehor/wibeladders-underhallsstege-wtak-kr

DennisCA

• Finland
« Svar #190 skrivet: 21 aug-21 kl 20:34 »
Det var ju för jävligt det med nockplåten isåfall........ Jag lade 25mm utstick på plåten längst nere för att skydda träet tänkte jag, hade jag inte gjort det hade det räckt.

DennisCA

• Finland
« Svar #191 skrivet: 21 aug-21 kl 21:14 »
Kanske man kan skarva nockplåten. Behövs bara några flata bitar då. Tillverkaren finns 30km från mig så nånting borde väl gå att uträtta.... Eller så får jag använda överloppsplåten och skarva själv, men det blir inte så snyggt.

Nu brainstormar jag innan sömnen tar över... Men vad om jag klyver till en list i passlig tjocklek och bredd och skruvar det ovanför där takplåten tar stopp... Då kan jag skruva nockplåten i den istället. Listen kommer också funka som en tätlist.
« Senast ändrad: 21 aug-21 kl 21:29 av DennisCA »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #192 skrivet: 21 aug-21 kl 21:43 »
Borde väl fungera bra med fårets metod. Om du ger dig till att gå på taket med bra skor så tänk på att när daggen kommer så blir det halt fort...

Jag popnitade nockplåten på ett tak en gång för länge sedan, och den sitter fortfarande.

DennisCA

• Finland
« Svar #193 skrivet: 21 aug-21 kl 21:51 »
Det ska nog bli en stege över nocken, det är enda sättet jag kan tänka mig gå upp dit. Jag är faktiskt höjdrädd så det här takarbetet har inte varit en dans på rosor. Har blivit lite mindre höjdrädd men inte helt, att gå på nocken är nog inte i planerna. Ju mera jag tänker på att lägga en list och skruva nocken i det desto mera gillar jag den lösningen.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #194 skrivet: 21 aug-21 kl 21:54 »
Jag tror också nockplåten inte är tillräckligt bred, jag undrar om man kan få bredare...
Närmaste plåtslagare kan knäcka en ny nockplåt åt dig, tyvärr är du inte ensam om att ha tänkt/räknat fel på takplåten eller nockplåten.
En gång har jag haft möjlighet att köpa takplåt som någon beställt 45mm för kort till ett riktigt bra pris, betydligt oftare har jag själv fått beställa vindskiveplåtar i specialbredd då jag inte ritat/planerat/byggt optimalt efter tillgängliga matrialmått.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #195 skrivet: 22 aug-21 kl 07:16 »
...tyvärr är du inte ensam om att ha tänkt/räknat fel på takplåten eller nockplåten.
Det är lätt gjort, då man kanske inte tänker på de centimetrar som läkten lägger till. Jag har själv varit nära den fällan en gång men det gick fortfarande med en vanlig nock även om det var på håret

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #196 skrivet: 22 aug-21 kl 09:52 »
Jag var rätt höjdrädd förr när jag såg perfekt, men det har släppt nu när synen inte ger samma djup åt avgrunden ;D Första taket jag fixade var knappa 7 meter till nock, och jag började inte så manligt på alla fyra där uppe (konstigt vad högt det är när man kommer upp), men mot slutet av dagen gick jag upprätt på nocken. Dagen därpå var jag halvvägs tillbaks i krypställning, men det tog inte lika länge innan jag kunde resa mig. Så träning är bra.

Du har ju lite svårt med säkerhetslina dock.

Kommer på två eventuella negativa effekter av att sätta nockplåten frikopplad från takplåten. Dels så säkrar du inte den ena sidan mot den andra vilket blir en viss försvagning i konstruktionen, dels kan det bli en glipa mellan nockplåt och takplåt i höjd som syns från marken. Eller, det är bara du som kommer se den.

DennisCA

• Finland
« Svar #197 skrivet: 22 aug-21 kl 13:34 »
Det är lätt gjort, då man kanske inte tänker på de centimetrar som läkten lägger till. Jag har själv varit nära den fällan en gång men det gick fortfarande med en vanlig nock även om det var på håret

Originellt tänkte jag ju inte ha nån läkt men ändrade mig efter flera sade det borde användas. Det har jag insett det är därför det inte passar. Jag började med väggarna idag istället för att fortsätta på taket, det står ju sig ändå ganska bra som det är nu och jag vill kolla med affären ang. nockplåten imorgon, se om det är något man göra den vägen först.

Jag har inte upp allting och det har blivit att pyssla lite med småbitar där högre upp vilket kanske inte är optimalt.. men ja, det är inte så jäkla viktigt tycker jag, bara det hålls. Har litet kvar men orken och skruvarna tog slut.

DennisCA

• Finland
« Svar #198 skrivet: 05 sep-21 kl 17:30 »
Att fixa en ny nockplåt gick bra, men tog tills i fredags innan jag fick den, har jobbat i helg med att få upp den, gjort en stege för ändamålet. Några skruvar kvar så är taket klart.

Anders Flix

• Lever för att leva!
    • -
« Svar #199 skrivet: 19 nov-21 kl 12:04 »
Hur har det gått med bygget? Har du kommit vidare?
Livet suger

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 4 användare
kretslopp, Hans Hultén, javill, Ajohan19

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser