Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger uthus/förrådsbod  (läst 39414 gånger)

fri

  • Inlägg: 2567
  • Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #260 skrivet: 28 jun-23 kl 11:59 »
Om du ska isolera betonggolvet med cellplast rekomenderar jag minst 200mm och gärna 300mm om du har råd och möjlighet.
Det är betydligt svårare och dyrare att göra om betonggolvet än slagportarna/gångjärnen om du i framtiden upptäcker att du dimensionerat klent så lägg i ordentligt med isolering från början...
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #261 skrivet: 28 jun-23 kl 12:29 »
Då är de också värt att tänka på att markisoleringen gör bättre nytta längs kanten av plattan än mitt under. Har man råd med en viss mängd markisolering, så lägg tjockt i kanterna och trappa av tjockleken mot mitten, då gör den bättre nytta än om man lägger ett jämntjockt lager under hela plattan.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #262 skrivet: 28 jun-23 kl 13:42 »
Jag köpte isolering idag och huj helsike vad den var dyr, lika dyr som betongen själv blir tror jag, 150mm får räcka, tror jag gör som torbjörn säger. Vet det är inte optimalt men utrymmet kommer aldrig värmas på det viset.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, Naturliv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser