Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger uthus/förrådsbod  (läst 50081 gånger)

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #160 skrivet: 14 aug-21 kl 21:46 »
Det blir säkert bra med fingerskarvning men för mig låter det avancerat och överarbetat för en takläkt
Jag skulle bara skarva i med en annan regelbit och skruva eller spika en stump under.

Förskuter du sen skarvarna och undviker generalskarvar duger det säkert att skruva plåt på.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

• Finland
« Svar #161 skrivet: 15 aug-21 kl 12:23 »
Det går ganska snabbt att skarva då man har gjort mallen och har lite stöd för långa plankor, 20 sekunder att fräsa en bräda kanske.

Den första läkten limmade jag på plats på taket, det var ganska omständigt. Limmar några mindre bitar nu också till en längre men får torka på marken. Det går ganska långsamt för det är ganska skrämmande att klättra där uppe på taket så man rör sig som en sköldpadda.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #162 skrivet: 15 aug-21 kl 12:32 »
Då har du nog hittat ett snabbt och bra sätt att skarva.
Tveksamt om jag skarvar vanlig takläkt 1x2" med tretumsgalvspik på under 1 min, med skruv skulle det säkert gå men det är otympligt att släpa på skruvdragare då man läktar ett tak.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #163 skrivet: 15 aug-21 kl 12:38 »
Då har du nog hittat ett snabbt och bra sätt att skarva.
Tveksamt om jag skarvar vanlig takläkt 1x2" med tretumsgalvspik på under 1 min, med skruv skulle det säkert gå men det är otympligt att släpa på skruvdragare då man läktar ett tak.

Det beror på hur stor skruvdragare man har.
Dagens proffsmaskinener är små som leksaker.   :o
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

• Finland
« Svar #164 skrivet: 15 aug-21 kl 12:52 »
Detta är ju en hemmagjord maskin, kolla pantorouter på youtube så hittar ni mera om den. Komersiella versioner i metall finns, men är väl tänkta för finsnickeri.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #165 skrivet: 15 aug-21 kl 13:14 »
Det beror på hur stor skruvdragare man har.
Dagens proffsmaskinener är små som leksaker.   :o

Du har säkert rätt, men jag har inte behov av att skaffa ny utrustning, tror mer på att klokt använda det jag har tills det är utslitet eller för den delen tekniskt omodernt eller att det blir orimligt dyrt att köpa nya batterier.

Hammare är det naturliga på tak för mig, spikpicka till stomme om förutsättningar för tryckluft finns, 18v Bosch eller Makita till trall, gips och golvspån.

Har inte ens egen pistol för pappspik, det går att spika för hand eller hyra ordentliga grejor den dan man ska lägga papp på större tak.  Till små tillbyggnader, uthus likt TS eller attefallshus kan jag inte se att det lönar sig att skaffa eller hyra nya verktyg.

DennisCA

• Finland
« Svar #166 skrivet: 15 aug-21 kl 13:49 »
Jag har dock inte köpt några verktyg för det här bygget annat än en större hammare, jag spikade för hand då jag stod på taket, men nu föredrar jag att skruva läkten, det går enklare så, jag kan ha en hand som stöd nånstans vilket känns säkrare.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #167 skrivet: 15 aug-21 kl 18:43 »
Det är bra om man hittar sätt som fungerar, jag sitter inte med facit och vill du skruva 2x4" som läkt till plåttak ska du självklart göra det.  Vad man väljer för verktyg eller byggsätt är individuellt och det är gott att det får vara så.

DennisCA

• Finland
« Svar #168 skrivet: 15 aug-21 kl 19:51 »
Jag insåg nu i dag att jag som nu är 188cm och 89kg så skulle inte våga klättra på taket med 2x2or, det är betryggande att ha den extra bredden...

Också jag kunde köpa 2x4orna billigare än jag kunde köpa 2x2orna, eller 45x70 för den delen.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #169 skrivet: 15 aug-21 kl 21:15 »
Fint att du kan bygga ett uthus på budget, alla sätt är väl bra om man når målet. Bättre med för grovt virke än för klent iaf.
Du lyckas ju både göra en läsvärd tråd och ett hus samtidigt, kanske t.o.m vädertätt innan vintern  Det är väl ingen annan på detta forum som lyckats med?

Jag hade ju valt självbärande kondensbehandlad plåt direkt på åsarna,(tungt att få upp men snabbt och billigt) det tyckte du väl var fult utan tassar om jag minns rätt.

DennisCA

• Finland
« Svar #170 skrivet: 15 aug-21 kl 21:20 »
Trodde du talade om vanlig plåt där, att något sånt fanns visste jag inte om. Jag designade nu utifrån det jag visste om husbygge och de konstruktioner som fanns från förr på gården. Har lite svårt att se hur jag ska få till den look jag vill ha dock med det, och utskifterna på gavlarna bärs upp helt av bärläkten.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #171 skrivet: 15 aug-21 kl 21:48 »
Det är det normala att takutsprånget på gavlarna inte har nått annat än bärläkten och ev råspont som håller upp, du har åstak och då kan man få gavelsprånget över en meter om man tänker till.

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #172 skrivet: 16 aug-21 kl 08:40 »
Läckert med fingerskarvar! Jag gillar det!
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

DennisCA

• Finland
« Svar #173 skrivet: 16 aug-21 kl 08:57 »
Det är det normala att takutsprånget på gavlarna inte har nått annat än bärläkten och ev råspont som håller upp, du har åstak och då kan man få gavelsprånget över en meter om man tänker till.

Då måste man ha tillräckligt långa åsar som jag förstår det och det material jag hade räckte nätt och jämt till för byggnaden.

DennisCA

• Finland
« Svar #174 skrivet: 18 aug-21 kl 07:01 »
Usch, såhär verkar det ha blivit över en natt, taket kan inte komma fort nog. Gavlarna har inga utskiften ännu så dom är mera exponerade och det är värst här.

Vad borde man göra åt det här egentligen, borsta och tvätta med mögeltvätt, låta det vara? Jag störs av det ifallafall....

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #175 skrivet: 18 aug-21 kl 07:25 »
Det är därför jag jobbar dag och natt tills jag fått på takpappen, eller plåten om man inte skall ha papp. Ett par stora presenningar från Biltema kan också vara värda sitt pris. Inte nog med att det möglar, virket kan dessutom svälla och vrida sig. Jag vet inte hur man åtgärdar det bäst men snickarna på jobbet verkar inte bry sig när det händer dom. De bara bygger på som om ingenting har hänt.

DennisCA

• Finland
« Svar #176 skrivet: 18 aug-21 kl 08:10 »
Jag har ingen papp utan plast och den fick jag upp kl 21 i måndags så hela strukturen är täkt, men avsaknaden av utskifte gör gavlarna mera utsatta ännu, behöver få plåten för det.

Tror det blir något mögelmedel jag lägger på. Funderade om man skulle lägga järnvitriol? Eller nånting kommersiellt.

Jepsson

• Dalsland
« Svar #177 skrivet: 18 aug-21 kl 15:17 »
Kul att det är någon som kollar på Matthias Wandel.  ;D
Pantoroutern såg riktigt fin ut, var den svår att få ihop?

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #178 skrivet: 18 aug-21 kl 22:51 »
Det är därför jag jobbar dag och natt tills jag fått på takpappen, eller plåten om man inte skall ha papp. Ett par stora presenningar från Biltema kan också vara värda sitt pris. Inte nog med att det möglar, virket kan dessutom svälla och vrida sig. Jag vet inte hur man åtgärdar det bäst men snickarna på jobbet verkar inte bry sig när det händer dom. De bara bygger på som om ingenting har hänt.
Hus man bygger för egen förvaltning om man är fastighets/byggbolag brukar nog vädertäckas nästan lika noga som jag gör det som privatperson, hus som byggs åt någon annan verkar det inte vara så noga med, de slänger på GNU utvändigt och isolerar och skivar väggen på insidan trots att reglarna ser ut som DennisCA's

DennisCA

• Finland
« Svar #179 skrivet: 19 aug-21 kl 05:21 »
Hur skulle man vädertäcka ett hus då? Presenningar? Funderade på det men det blev inte av.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 1 användare
Casa_dvine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser