Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ankras ?  (läst 2705 gånger)

savhed

• Skåne
Vilken ankras ?
« skrivet: 25 mar-16 kl 22:57 »
Hej!
Jag vill börja med ankor men vet inte vilka jag ska köpa?
Vill ha bra ruvare
Köttras
Och bra ägg pruduktion
Måste jag välja mellan dessa så mest ruvare och köttras..

Någon erfaren? :)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vilken ankras ?
« Svar #1 skrivet: 25 mar-16 kl 23:04 »
 Myskankan ruvar bäst..ger även en hel del kött..åt det mörkare hållet.
Pekinganka värper bättre och är den anka som används mest inom produktionen världen över..ruvar uselt..
Löpankan är bland de bästa värparna men ger knappt något kött och ruvar dåligt.

Några myskankor kan användas som ruvare åt andra ankägg tex Peking. ..
Fjäderfän och kaniner

savhed

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 mar-16 kl 14:29 »
Alltså är mysk ankan bäst!? Bra på lite av varje liksom  :)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 26 mar-16 kl 16:01 »
myskankan är jättebra på att ruva..ta hand om smått och växer bra även på enklare foder. De är dessutom tysta.Nackdelen är att de har bra flygförmåga och har man otur så flyger de och landar där man inte vill ha dem..på bilar,hustak mm och saknar man tak på hägnet när räven tittar förbi så flyger de ut och blir ett lätt byte. De värper skapligt om man plockar äggen, plockar man inte äggen så ruvar de snart. Köttet på myskankan är mörkare än andra ankor.  Myskankan är ofta billig i inköp och 1 hane och 2 honor blir oftast 30 ankor på en säsong..ibland fler
Fjäderfän och kaniner

FleraHönor

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 mar-16 kl 08:50 »
Hemma har vi en liten grupp myskankor, som snart blir större då en av honorna har lagt sig på ägg.
En perfekt anka att ha som är tyst och social av sig, förökar sig lätt och får upp vikten bra om man
inte har några synpunkter på att äta dom. Dom som finns hemma är dessutom bra snigeldödare,
så dom tunnar ut bland mördarsniglarna kring odlingslådorna.

Flygförmågan är till för och nackdel skulle jag säga, dom kan fly på ett annat sätt ifall det kommer rovdjur
men å andra sidan kan dom göra sig fullt öppna för rovdjur. Eftersom dom inte är särskilt snabba till fots
har jag valt att inte klippa dom, vilket resulterade i att vi förlorade en anka som troligtvis tyckte den stora
sjön var bättre än hägnet.

Ibland handlar det inte om kärlek. Ibland handlar det om din Fru står ut med alla tokiga projekt du tar på dig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 2 användare
Emil Söderberg, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser