Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har hittat ägg!  (läst 1515 gånger)

mamafilippa

• Östergötland
Har hittat ägg!
« skrivet: 19 mar-16 kl 21:45 »
Hej!
Idag hittade jag 9 st ägg i ankhuset, hade inte gjort något rede än, men ank mamman hittade en bra plats ändå :)
Nu till mina frågor, är det ett ägg/dag? Har läst det någonstans... Och ankan har inte ruvat, utan varit ute hela tiden så idag har jag byggt en egen äggkläckare (hoppas det funkar, är nybörjare) men är det då kört med äggen, de som är några dagar gamla?

Och vad ska man ha för lampa när man lyser äggen? Med min led ficklampa gick det inte så bra...

Tacksam för svar :)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Har hittat ägg!
« Svar #1 skrivet: 19 mar-16 kl 22:07 »
Men bråka inte med ankan!

Hon fyller på med ägg och lägger sig när det är dags. Vill du kläcka för att det är kul så går det så klart bra, men jag tror ankan har bättre kläckprocent.

Mjölnaren

• Halland
« Svar #2 skrivet: 19 mar-16 kl 23:49 »
Jag håller med Själv är bäste dräng, låt ankan behålla äggen så kommer hon säkert fixa de utmärkt själv. Du ska se att hon snart kommer plocka dun från sig själv och bygga ett rede och sedan börja ruva inom några dagar när hon är nöjd med antalet ägg.

Hur ofta dom värper varierar men ett ägg varannan dag till ett ägg om dagen är vanligt.

Äggen kan ligga ganska många dagar innan det är kört. Ju färskare äggen är desto bättre men några veckor klarar dom flesta sig.

Det är inte så noga vad för lampa man använder när man lyser ägg bara man ser till att ljuset går in i ägget och det är riktigt mörkt i rummet man gör det i. Man kan t.ex. tejpa fast ena änden av en tom toarulle på en liten ficklampa och sedan sätta ägget på andra sidan av toarullen så får du ordentligt med ljus i ägget utan att lysa upp rummet du befinner dig i.

Lycka till!

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 mar-16 kl 18:39 »
Mamman kan samla upp till 3 veckor, och de som är värpta först är det fortfarande inget fel på. Så bara låt de vara så kommer ankan kläcka dem åt dig. Att kläcka ankägg i en hemmabyggd kläckare, byggd av nybörjare låter ingen vidare :o
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Hökenäs

• -
« Svar #4 skrivet: 21 mar-16 kl 14:51 »
Hej!
Tyckte jag läste i en annan tråd om att du har 3 pekinghonor? Det har jag också och mina flickor lägger var sitt ägg om dagen i samma rede. De har helt enkelt valt att ha ett gemensamt. Praktiskt tycker jag då jag samlar in äggen som mat.
Hur som helst så kan pekingankor vara lite ovilliga att ruva sina ägg. Du får vänta och se om någon väljer att lägga sig på äggen sen. Gör ingen det får du kläcka dem själv i kläckaren om du är ute efter ällingar.
Lycka till :)

mamafilippa

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 21 mar-16 kl 14:54 »
Ja det stämmer :)
Ja det sa uppfödarna av våra ankor med, att de inte är så bra på att ruva, men varför?
Jag har som sagt tagit hand om 9 ägg nu, men hittade 4 till idag på två olika ställen... men vi får väl se om någon vill ruva lite senare... men hur länge kan man använda äggen till mat innan de blir gamla?

Weasel

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 22 mar-16 kl 09:19 »
men hur länge kan man använda äggen till mat innan de blir gamla?

Om du låter bli att tvätta dem så ska de klara sig i kylen i alla fall 3 månader. Ska du kläcka dem så bör de läggas i kläckare/under anka inom två veckor.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser