Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad ska det vara i pelarborren???  (läst 6072 gånger)

jörmundur

• Medelpad
vad ska det vara i pelarborren???
« skrivet: 14 mar-16 kl 09:58 »
Hej. har fått igång min gamla pelarborr, ovanpå finns två små luckor som man kan fälla upp, gissar att det ska vara ngn slags olja i där?

vet någon hur mycket det ska vara i? hur byter man ut den gamla?
vet inget alls om den här maskinen annat än att det är en Arboga med beteckningen E100 ..

mvh J
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

jörmundur

• Medelpad
SV: vad ska det vara i pelarborren???
« Svar #1 skrivet: 14 mar-16 kl 10:01 »
här e en bild:)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....

jörmundur

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 14 mar-16 kl 10:02 »
en till.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 14 mar-16 kl 11:35 »
Om det är meningen att det ska vara någon form av oljebadssmörjning, så borde det finnas en mätsticka eller synglas så man kan se oljenivån. Dessutom finns det säkert en avtappningsplugg i så fall.
Jag kanske kan få fram närmare besked mot slutet av veckan, jag kommer om några dagar att hälsa på en som har många års erfarenhet av Arbogamaskiner.

Tills vidare går det säkert bra att droppa in litegrann vanlig motorolja med oljekanna.  Dock är det inte bra att hälla i stora mängder om det inte ska vara oljebad, man vill ju inte riskera att elmotorn blir full med olja.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 mar-16 kl 13:07 »
Det ser ut att vara vanliga påfyllningsnipplar för smörjolja, inte alls till oljebad. Med andra ord tappar du inte ur någon olja, den förbrukas med tiden, utan du fyller bara på typ en halv matsked med smörjkannan var tionde drifttimme eller så.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 14 mar-16 kl 19:36 »
ok. en matsked i varje då.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 14 mar-16 kl 19:38 »
Om det är meningen att det ska vara någon form av oljebadssmörjning, så borde det finnas en mätsticka eller synglas så man kan se oljenivån. Dessutom finns det säkert en avtappningsplugg i så fall.
Jag kanske kan få fram närmare besked mot slutet av veckan, jag kommer om några dagar att hälsa på en som har många års erfarenhet av Arbogamaskiner.

Tills vidare går det säkert bra att droppa in litegrann vanlig motorolja med oljekanna.  Dock är det inte bra att hälla i stora mängder om det inte ska vara oljebad, man vill ju inte riskera att elmotorn blir full med olja.

då väntar jag med spänning:)

tror nog att det ska var lite då o då. kan inte se ngn nivåsticka eller så..

fredde e

• Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 14 mar-16 kl 21:51 »
Det är ju små koppar med ett lock på. Du fyller dom med e lite motorolja. Rinner det igenom direkt, skall Du inte smörja mer an varje vecka vid kontinuerlig drift. Är det en hobbymaskin räcker det nån gång om året. Troligtvis stannar olja kvar i koppen, då smörningen sker genom sugande trådar till smörställena. I so fall fyller Du på när det har blivit tomt.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

TW

• Finland
« Svar #8 skrivet: 15 mar-16 kl 09:39 »
Min Arboga G2508 är litet nyare men den har motsvarande oljekoppar. De går bara rätt igenom sköldarna som skyddar axeländorna och lagren mot smuts. Där finns inga bommullsvekar och inga smörjkanaler.

Växellådan på G2508 är vaselinsmord men eftersom vaselin tjocknar och tappar sina smörjade egenskaper med tiden så kan man droppa in litet olja som rinner ned och färskar upp vaselinet. Sannolikt är din maskin byggd på samma princip.

Med tanke på hur gammal din maskin är så skulle jag ge den samma hälsokur som jag gav min. Jag tog isär växellådan och putsade bort allt gammalt tjocknat vaselin och så smorde jag med nytt vaselin och skruvade ihop den.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 16 mar-16 kl 16:35 »
Ok, då är det inte mkt man ska droppa i alltså? typ vanlig 10-30w?

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 16 mar-16 kl 18:26 »
Ok, då är det inte mkt man ska droppa i alltså? typ vanlig 10-30w?

Silad spillolja funkar utmärkt...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

TW

• Finland
« Svar #11 skrivet: 17 mar-16 kl 12:48 »
Silad spillolja funkar utmärkt...
Inte om man tänker behålla maskinen och använda den.

Spillolja innehåller allvärldens föroreningar som fräter på stålet i lager och kugghjul. Det är ju därför man byter olja i bilmotorer. Att återanvända den gamla spilloljan som smörjolja i en dyrbar maskin är fullkomligt idiotiskt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 17 mar-16 kl 13:10 »
Spillolja innehåller allvärldens föroreningar som fräter på stålet i lager och kugghjul.

Åtminstone om den kommer från en motor som har gått på svavelhaltigt bränsle, och/eller mest har använts i korta körningar.

Ett annat problem med spillolja, som kvarstår även om man filtrerar den, är att de tillsatser som ska hålla ordning på viskositeten kan vara mer eller mindre nedbrutna. Det gör att gammal motorolja ofta blir mycket mer tunnflytande i värme än då den var ny.

Ska man använda spillolja för smörjning så ska man nog inskränka sig till att ha den i oljekanna och smörja gångjärn, lås, jordbruksredskap och annat som det "inte är så noga med". Den går också utmärkt att använda i oljebadsluftrenare.

Benedicti52

• "Gubbe" 60+
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 19 mar-16 kl 14:40 »
Jag har en manual till en ARBOGA G2508, en nyare variant med samma smörjsystem.

I manualen står:

"Smörjning. Alla axlar och kullager som roterar med högre varvtal är lagreade i rull- eller kullager. Maskinen är därför i ringa grad beroende av smörjning. VÄXELHUSET SKALL ICKE FYLLAS MED OLJA. Några droppar vanlig maskinolja tillsättes lämpligen någon gång i veckan i de därför avsedda smörjkopparna"

OBS att detta avser industriell drift. Om du använder den någon gång då och då behövs inte ens så mycket.
Benedicti52

Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser