Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggoljetempera  (läst 3669 gånger)

Humle

• Västerbotten
Äggoljetempera
« skrivet: 12 mar-16 kl 06:45 »
Hej funderar på att måla en stol jag håller på att göra med äggoljetempera. Har ni några tips kring det? Har aldrig använt äggoljetempera förut. Funderar på att blanda själv med ägg, kokt linolja, vatten och konstnärsfärg. Hittade denna sida jag tyckte såg bra ut: http://www.lantliv.com/vi-gillar/lar-dig-mala-med-aggoljetempera/
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

malarmaster

• Gäst
SV: Äggoljetempera
« Svar #1 skrivet: 12 mar-16 kl 08:16 »
kan bli lite blaskigt om du använder konstnärsfärg(jag antar du menar oljefärg i tub). Normalt använder man torra pigment (pulver) som ger volym åt blandningen. 1/3 brukar vara pigment i blandningen. Annars är äggoljetempera relativt lätt att måla med,tänk bara på att torktiden (alltså innan du kan använda stolen) bör vara minst två veckor.Så lång tid tar det för ägg o olja att härda ihop.Det är dock värt väntan,det är en oerhört slitstark färg efter härdning. Ulf

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 12 mar-16 kl 16:47 »
Ok ajdå men om jag kör nästan 1/3 konstnärsfärg? Har tillgång till sådana :). Tack för svar målarmästare.

malarmaster

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 mar-16 kl 18:13 »
tror du får problem med blandningen då konstnärsfärg i sej är baserad på linolja,du får fel proportioner mellan  ägg,linolja o vatten. det skall ju vara en tredjedel av varje vätska plus pigmentet som fungerar både som pigment o fyllnadsmedel.
Jag har aldrig provat så jag vet inte,du må pröve,går det åt helsike släng in en rad så vi andra lär oss.funkar det så vill vi veta det också för då lär vi oss något nytt. Ulf

Forsnäs Hemman

• Har 5 lantraser & en ätbar, härdig trädgård
    • Lappland
    • Forsnäs Hemman
« Svar #4 skrivet: 12 mar-16 kl 18:38 »
Mitt tips är att kolla in på Av Jords hemsida.
http://www.avjord.se/

Jag älskar äggoljetempera och har faktiskt inte målat med något annat sedan jag provade för första gången för snart 10 år sedan.
Men det är lite småtrixigt att försöka få till de perfekta blandningarna av pigment och äggolja på egen hand. Alla pigment har liksom sina krav för att binda bra och om det inte binder bra så kritar färgen, om man går åt andra hållet och har för mcyekt olja i så är det svårmålat för man får oljefläckar i ytan.
Så AvJord, med Milis som gjort recept som är välbalanserade. det är otroligt värdefull info för mig nuförtiden när jag målar.
Alltid bra resultat, himla lätt, både att måla och blanda och tja, otroligt vackra färger.

Vi bygger upp en modern gård med respekt för djur, natur och människor. Vi bor i Lappland.
Vi har Lappgetter, Ölandshöns, Blekingeankor, Ölandsgäss&  Gotlandskaniner i genbank. Vi odlar med naturlig dynamik och skapar en ätbar, härdig trädgård.
Hemsida: http://forsnashemman.blogspot.se

Humle

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 25 mar-16 kl 22:12 »
Beställde från av jord. Lite nervöst att blanda och måla med en färg man aldrig provat. Får se hur det blir, måste ju låta den torka. Tydligen förändras den en hel del med tiden. Ska nog borsta/vaxa sen också för att få mera glans. Blev denna färg http://www.avjord.se/handla/farg/mobel/mobel-21-oktober-100.html, skippar grundfärgen för jag vill gärna att träet ska framträda svagt genom färgen.

Sjaunja

• -
« Svar #6 skrivet: 25 mar-16 kl 22:23 »
Spännande att höra hur det går. Äggoljetempera är min favoritfärg på möbler. Länken fick jag inte att fungera. Hoppas du inte målat med blått pigment för utan vit grundfärg har den en tendens att bli åt det gröna hållet pga träets gulhet.

Humle

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 02 apr-16 kl 16:49 »
Ser ut såhär nu. Första bilden innan borstning/polering och andra bilden efter borstning/polering, gör ganska stor skillnad! Någorlunda nöjd, tror jag målade i tjockaste laget men men. Det är målat 2 lager.

Forsnäs Hemman

• Har 5 lantraser & en ätbar, härdig trädgård
    • Lappland
    • Forsnäs Hemman
« Svar #8 skrivet: 07 apr-16 kl 23:28 »
Jag tycker det ser väldigt fint ut.  :D
Fast du har rätt i detta med tunna lager. Man tjänar på att måla tre tunna istället för 2 tjocka.
Sedan tycker jag att äggoljetemperan med AvJords recept bara blir vackrare med tiden och med användning.
Den slits liksom på ett estetiskt sätt.

Dom äggoljetemperor jag försökte blanda på egen hand innan jag hittade "Av Jord", tja, dom ska vi nog inte tala om.
Det var en lång räcka misslyckanden.  :P
Det är verkligen svårt att lära sig alla individuella pigment och vad dom kräver föra tt bli hållbara, lättmålande och vackra.
Därför är jag så himla lycklig över Av Jords färdiga "recept.
 Inte svårare än att vispa till en pannkakssmet, och superlätta att måla med.  ;D
Vi bygger upp en modern gård med respekt för djur, natur och människor. Vi bor i Lappland.
Vi har Lappgetter, Ölandshöns, Blekingeankor, Ölandsgäss&  Gotlandskaniner i genbank. Vi odlar med naturlig dynamik och skapar en ätbar, härdig trädgård.
Hemsida: http://forsnashemman.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 6 användare (1 dolda)
torbjorn, Anders Flix, Undine, Be, Vildjäntan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser