Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sååå glad!!!  (läst 2284 gånger)

Milla0

• Gäst
Sååå glad!!!
« skrivet: 17 apr-07 kl 22:58 »
Min svart "skönhet" fick en rejäl ledbandsskasda  för snart ett år sedan. Har varit ordenligt halt länge och häng väldigt löst tidigare. Veterinärerna kunde inte hjälpa honom.
Men när jag hittat en som gav honom laserbehandlingar mm. under förra sommaren så vände det! :D
Han blev sakta bätter och bättre.
Nu är han helt ohalt i skritt, kan ibland visa en svag markering i trav men det är inte ofta alls. Minns inte när jag såg någon senast.
När vet. var ute i annat ärende här så tyckte hon jag kunde prova att börja skritta honom lite!? Jag var lite tveksam för jag vill ju inte att det ska börja om igen!
Nu har jag ridit honom några gånger och han visar inget tecken på hälta!
Vet fortfarande inte om jag kommer våga öka tempot någon gång i framtiden. Det får absolut inte hända honom något. Jag är nöjd om vi kan ta skritturer i skogen bara.
Till saken hör att han är extremt pigg och älskar när han får släppa loss.
Någon som haft någon liknande skada

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Sååå glad!!!
« Svar #1 skrivet: 18 apr-07 kl 09:41 »
Jaadå. Jag har nog sett det mesta i skadeväg.
Måste berätta om mitt "hjärta" :-*

Han var med om en olycka i ett travlopp, trampade i en annans vagn, han körde snävt på min häst och hade en gammal sulky som tyvärr går att fastna i hjulet. Nya modeller går det inte.

Han släpade efter skenande hästen i 200 m. med ena framfoten fast. Vi fick klippa loss han.

Första dagarna var han fruktansvärt mörbultad, vi hade equiterapeut som behandlade honom med alla medel och han började sakteligen återgå till det normala. Förutom gaffelbandet H.F.

Laser är väldigt effektivt så vi behandade honom en gång i vecka + sedvanliga kylning + backontrack bandage och allt verkade funka!
Han kunde komma tillbaka till träning och han vann lopp före midsommar! (Skadan intäffade i mars)
Jag var så lycklig.. tårarna sprutade och jag tror att även gubben (som körde) inte var helt torrögdt när han segerdefilerade..

Men.. sedan svullnade benet igen..  Några vändor till olika kliniker och fakta framstod, han hade fått urkalkning. Då sapelar det ingen roll hur bra gaffelbandet är om det lossnar från kotsenbenet..

Jaha, nu var vi i ruta -1.

Fortsatte med eq.t. behandling, det hade vi gjort till och från hela tiden.. Mera vila och sjukgymnastik..
Vi fick hjälp av Kajsa Bergqvist läkare med en behandling som läkte hennes hälsena! Han genomgick flera behandlingar oich kunde åter börja träna! Snart var vi startklara och han kvalade utan problem och vi gav oss på comebacken.. Nu bräckte han igen.. O nu visste vi att det var kört.. Jag grinade i floder och gubben ordnade med slakt..

Vi hade inte sparat på krutet med att få honom frisk, vi hade tagit varenda halmstrå och varenda sorts behandling som bara gick att hitta!
Han var inte min häst, han var min son! En sån häst som ,man läser om i min häst. Om han låg i sin box och jag gick in till honom så la han sitt huvud i mitt knä och knölade ner mig brevid honom... :)
Han var en mycket speciell varelse och hade en kapacitet till tävlingshäst som hade räckt hur långt som helst.
Nu undrar alla varför vi fortsatte att träna och inte sparade honom som gosehäst.. ??? Han hade inte klarat det. han var världens olyckligaste när han inte fick träna. Det var djurplågeri. Han ansåg att jag vanvårdade honom när han fick stå i sin hage o gnägga när andra tränade. Han blev deppig och odlade hemsk päls och tappade matlusten. Så fort han fick träna igen blev han blank som en spegel och sitt gamla busiga jag. Nej, det hade aldrig gått.
Dessutom urkalkning gick aldrig tillbaka, han hade kunnat bryta benet helt bara av att gå i hagen.

Så jag gläds med dig Millan.  ;D  Vilken lyckans ost du är som "får tillbaka" din häst :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Milla0

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 apr-07 kl 11:25 »
Usch! Det låter som en riktigt otäck olycka.
Det är många hemska olyckor som sker inom travet (och andra sporter också förståss)  det går fort och många som är på samma ställe, kan bli trångt.
Förstår precis hur du känner för din häst, det är som att behöva skicka sin bäste vän till slakt.
Min häst är också en aktiv kille som inte vill hålla sig still. Hade bekymmer med honom  när han hade sträng boxvila, sen var det lite sjukhage som var ändå värre för det gick ju att springa i den ändå. Var tvungen att ge honom en lite större hage för att han inte skulle belasta för mycket i alla vändningar som blev. :-\
Jag fick många kommentarer om den stora hagen men då var han lite lugnare i alla fall.

Jag övervägde det alternativet med slakt men ville prova ALLT först.
Laser, massage och backontrac var det som hjälpte honom.
Trodde inte så mycket på b o t  först men ville prova det ifall och det funkade. Efter att ha sett vilken skillnad det gör så har jag fått ändra mig.
 Nu ska vi åka in till hovslagarskolan och få fina hovar igen!

Norrsken

• -
« Svar #3 skrivet: 20 apr-07 kl 14:35 »
Hej! Vad roligt att din häst är bättre! Jag tror säkert att du kan träna upp honom så att det kan bli mer än bara skritt, bara det görs på rätt sätt. Har du testat akademisk ridkonst? Nu får jag väl på en gång säga att det har inte jag heller. Inte för instruktör i alla fall. Jag har dock läst en hel del, och provat lite grann hemma. Har läst om ett flertal hästar som varit utdömda som kommit igen med denna typ av träning. Tanken är att i lugn takt träna hästens bärighet, utan att den ska springa, och belasta benen med den accelererade kraften. Om du tänker på hästens ben och de krafter de utsätts för i en piaff gämfört med en ökad trav. I piaffen är det nästan enbart muskelarbete, hästen bär upp sin egen vikt (plus då eventuell ryttare). I en ökad trav vlir belastningen på benen hästens vikt gånger hastigheten. Som rehabiliterande arbete jobbar du således i lugnt tempo. Skritt är aldeles utmärkt att börja med. Jag har inte riktigt lärt mig det akademiska markarbetet så väl, men dock jobbat mycket med samlande arbete på töm. Jag skulle börja med att tömköra hästen i skritt, få den att slapna av, och därifrån samla sig en aning. Bara något steg åt gången i början. Med en häst som har en skada i ett ben skulle jag jobba på så i skritt, och långsamt eftersom öka samlingen. Från samling i skritt kommer man snart över till början till piaff. Då har hästen byggt upp en grundstyrka, varifrån man kan prova gå vidare med trav och eventyellt galopp. Grunden är avslappning. Ett par steg effektivt arbete, sen tillbaks till avslappning. Träna i korta pass, inte mer än ca 20 min. Med den typen av arbete och skrittptomenader till det undrar jag om du inte kan ha en frisk och stark häst om nåt år! Vilket ben sitter skadan i? Är det ett framben så är ju samlande arbete aldeles toppen, det avlastar ju just framdelen! Lycka till! Jag har också en älskad liten knäppis, som jag skulle prova vad som helst för :-*
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Norrsken

• -
« Svar #4 skrivet: 20 apr-07 kl 14:40 »
Ps. Anledningen att jag jobbar med tömmar är att jag började med det, och därifrån upptäckte fördelarna med samlande arbete. Akademisk ridkonst har jag kommit i kontakt med senare. Dock har jag hunnit öva upp en viss känsla för att arbeta med tömmar, jag kan samla hästen, och jag har en fin överblick hur hästen jobbar. Så därför använder jag mig gärna av det! Kan dock tipsa om en hemsida med mycket lättilgänglig info om akademisk ridkonst. Vet inte adressen, men sök på Katrin Wallberg så hittar du nog dit! LYCKA TILL!!

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #5 skrivet: 20 apr-07 kl 18:27 »
Ps. Anledningen att jag jobbar med tömmar är att jag började med det, och därifrån upptäckte fördelarna med samlande arbete. Akademisk ridkonst har jag kommit i kontakt med senare. Dock har jag hunnit öva upp en viss känsla för att arbeta med tömmar, jag kan samla hästen, och jag har en fin överblick hur hästen jobbar. Så därför använder jag mig gärna av det! Kan dock tipsa om en hemsida med mycket lättilgänglig info om akademisk ridkonst. Vet inte adressen, men sök på Katrin Wallberg så hittar du nog dit! LYCKA TILL!!

Katrin Wallbergs hemsida är www.ridkonst.nu :)
Visste du/ni att hon har skrivit en egen bok om akademisk ridning? Jag råkar veta det därför att det precis var en artikel om det i "min" tidning. Info om boken finns säkert också på hemsidan.
Why be normal when you can be yourself?

Norrsken

• -
« Svar #6 skrivet: 20 apr-07 kl 18:57 »
Katrin Wallbergs hemsida är www.ridkonst.nu :)
Visste du/ni att hon har skrivit en egen bok om akademisk ridning? Jag råkar veta det därför att det precis var en artikel om det i "min" tidning. Info om boken finns säkert också på hemsidan.

Yepp. Var in och kikade idag. Säkert en bra bok, men den var dyyr! Det jag tycker är så bra med hennes hemsida är utbildningstrappan. Allt är så enkelt beskrivet! Samma om verkan av olika bett, man behöver inte ha tjugo års erfarenhet för att förstå sambandet! Definitivt värt att kasta ett getöga dit!

Milla0

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 apr-07 kl 21:51 »
Har läst om ett flertal hästar som varit utdömda som kommit igen med denna typ av träning. Tanken är att i lugn takt träna hästens bärighet, utan att den ska springa, och belasta benen med den accelererade kraften.
TACK!! :D
Det var precis det jag ville höra! Men vet ju att risken finns att det inte funkar.
Har kollat lite snabbt på den hemsidan du gav och det verkar ju vara värt att prova.
Precis innan han fick sin skada började jag med westernstuket på honom och det funkade mycket bättre än engelsk stil.  Han är ju som sagt lite väl pigg rida honom med bett går, men inte så bra. Han är så okoncentrerad då.
Skadan sitter i hö framben så det är ju bra att de blir avlastade!
Jag sak leta lite mer info och läsa på mer, sen sak jag prova i alla fall.
Han brukar vara lättlärd men det är en annan 5:a för mig!  ;D
Så fort det är något så faller man tillbaka till det engelska.
Tack för tipset!

Norrsken

• -
« Svar #8 skrivet: 20 apr-07 kl 22:01 »
TACK!! :D
Det var precis det jag ville höra! Men vet ju att risken finns att det inte funkar.
Har kollat lite snabbt på den hemsidan du gav och det verkar ju vara värt att prova.
Precis innan han fick sin skada började jag med westernstuket på honom och det funkade mycket bättre än engelsk stil.  Han är ju som sagt lite väl pigg rida honom med bett går, men inte så bra. Han är så okoncentrerad då.
Skadan sitter i hö framben så det är ju bra att de blir avlastade!
Jag sak leta lite mer info och läsa på mer, sen sak jag prova i alla fall.
Han brukar vara lättlärd men det är en annan 5:a för mig!  ;D
Så fort det är något så faller man tillbaka till det engelska.
Tack för tipset!

Att börja jobba i skritt kan ju inte vara så mycket värre än att skritta i skogen i alla fall! Det fina med det sättet att jobba är att det sker utan stress, i korta pass och lugnt tempo. Inga krav att man ska rida alla gångarter under varje pass. Man jobbar helt enkelt utifrån där man befinner sig. Och som sagt, skritt verkar ju funka redan nu, så det är väl en bra utgångspunkt! Man börjar ju dessutom med arbete från marken. Hästen får lära sig bärighet innan ryttaren sitter upp och belastar ryggen. Jag har som sagt arbetat mest med töm, så det är det jag kan bäst. Men jag gillar "tänket". Jag ska se om jag kan få någon att ta lite bilder nästa gång jag tömkör, så kanske jag kan illustrera lite bättre vad jag menar! Och.. om din pålle fungerar bra på bettlöst så är det väl bara att fortsätta med det! Lycka till och visa gärna hur det går!

PS. Jag var ganska westerninspirerad när jag red in min pålle. Red på lång tygel och så. Jag tycker att det kan finnas mycket vettigt att hämta från olika ridsätt, utan att man för den skull behöver sälja sin själ. Man kan ju plocka russinen ur kakan! Men i ditt fall tror jag att du har rätt goda chanser att hästen ska funka åtminstone för lite lättare arbete! Och som sagt, LYCKA TILL!!
« Senast ändrad: 20 apr-07 kl 22:20 av drömmare »

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser