Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lignum vitae  (läst 3384 gånger)

LennartN

• Södermanland
Lignum vitae
« skrivet: 08 mar-16 kl 23:45 »
Hej,
Är det någon som vet var man i Sverige eller Europa kan få tag på mindre bitar av lignum vitae (Guajacum officinate) också känt som Pocketholtz.  Jag skulle behöva fyra bitar ca 25x25x40 mm för att tillverka nya bladstyrningar till en gammal bandsåg.
/Lennart

TW

• Finland
SV: Lignum vitae
« Svar #1 skrivet: 09 mar-16 kl 06:13 »
Ute i världen finns det en massa människor som svarvar sina egna bläckpennor av pockenholtz. Försök slå in "pen blanks" i Google så hittar du i alla fall någon leverantör i England. De där råämnena brukar vara 22x22 eller 25x25mm
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 09 mar-16 kl 08:25 »
Jag brukar köpa afrikanska skulpturer på loppisar om de har rätt pris vilket de oftast har :D. Grymt undervärderade!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

malarmaster

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 mar-16 kl 08:30 »
som du sedan styckar upp i jakt på träet?
Räknar inte du också dem som skräp isåfall?
jag hade jagat det på de grossister inom snickeri som säljer faner och virke. finns faktiskt fortfarande några kvar även i Sverige. ulf

LennartN

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 09 mar-16 kl 10:18 »
Tack för tipset om pen blanks! Det fanns ju en del som sålde sådana. Dock har jag bara sett 3/4" x 3/4" och det är för litet. Jag skrev fel innan, jag behöver 25x35 mm tvärsnitt. Jag hittade också en grossist (Holms trävaror)som hade Lignum så jag får väl tigga om att få köpa en bit av dem. Grossister brukar dock inte vara så pigga på att handla med privatpersoner.

Aftrikanska skulpturer brukar väl vara gjorda i "African blackwood". Det jag är ute efter är inte hårdheten utan lignums smörjande egenskap.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 09 mar-16 kl 10:22 »
Det stämmer, Pockenholz finns i lager hos Holms trävaror bl.a. Afrikanska skulpturer är oftast tillverkade av Ebenholz.

Pockenholz är världens tyngsta träslag medans Ebenholz är världens hårdaste träslag....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser