Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta samhället eller börja om...?  (läst 2396 gånger)

mxruben

• Ta en liten semester.... varje dag!
    • Västergötland
    • frugran.se
Flytta samhället eller börja om...?
« skrivet: 22 feb-16 kl 19:58 »
Snart är det dags att uppfylla en mångårig dröm och flytta till en vacker skogsmiljö i norra Tivedsskogarna!
Jag funderar på hur jag ska göra med mina bin. Jag har haft ett fint samhälle i Ulriksdals Trädgårdshandel i Solna i snart tre år. Jag tycker mycket om bina (krainer), de är lugna och hittills har jag fått honung så det räcker till familjen året runt.
Det jag undrar är hur tåliga bina är när det gäller att flytta dom så lång bort och till en ny miljö. Mina katter brukar klaga ordentligt när vi sitter i bilen i fyra timmar, det är en resa som varken de eller jag uppskattar, men vi klarar oss ändå utan bestående men. Är det något liknande för bina? Jag menar, blir de bara tillfälligt besvarade, eller kan det bli en total katastrof med massdöd eller så...?
I så fall kan jag tänka mig att skaffa nya samhälle i området och lämna kupan där den står nu. Jag hittar säkert någon som vill ta hand om den.
Jag är tacksam för alla tips och råd jag kan få.

carusogugge

• Uppland
SV: Flytta samhället eller börja om...?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-16 kl 21:04 »
Det går bra att flytta, risken är överhettning, så gör det vid sval väderlek, eller på kvällen om det är en varm dag. Och se till att det är bra ventilation, har du botten med nätgaller sätt det överst och taket underst så kan överskottsvärmen stiga upp ur kupan och man kan spraya med vatten. Sen ska ramarna inte slå mot varandra under körning, det blir lugnast om ramarna är parallellt med körriktningen. Sätt ramarna tätt ihop och fyll ut tomutrymmet med en kil eller något liknande. Om du inte har kupan på släp, kör med skyddskläderna på, om det skulle komma ut bin i bilen, så du snabbt kan fälla upp huvan.

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 23 feb-16 kl 00:10 »
Flytta alltid så sent och mörkt som möjligt så alla bina är hemma. Både nättak och öppen nätbotten ger  den bästa ventilationen. Två spännband i kors över kupan så lådor och botten inte kan glida isär. Se till att flustret är ordentligt igensatt, helst med en väl anpassad träbit - de försöker alltid ta sig ut och har de fyra timmar på sig så lyckas en del om du bara sätter igen med papper eller skumgummi etc.
Placera sen kupan direkt där den ska stå, öppna upp flustret och täck över nättaket med något tills nästa dag då du kan ta bort nättaket och sätta på det vanliga taket.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 feb-16 kl 21:51 »
En biodlare i det underbara landet väster om pölen som vi hälsat på, han flyttar 5- 6 000st av sina kupor som längst 4 dagars resa med lastbilar tvärs över hela kontinenten, år efter år. Med flustren öppna, de kör på dagen då det är varmt, och stannar då det är mörkt och lite svalare för att inte bina ska flyga då de håller stilla med ekipagen.....

Skumgummiremsa i flustret funkar bra i upp till två dygn. Som längst har jag kört 45 mil dagtid med bin i Sverige. Självklart ska du ta med dig dina bin - glöm bara inte bort att besiktiga dem först!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

mxruben

• Västergötland
    • frugran.se
« Svar #4 skrivet: 26 feb-16 kl 17:38 »

Tack för hjälpen med detta beslut!
Jag är så glad att kunna ta med mig bina  :D
Jag hoppas att de trivs så att det blir någon avläggare senare....
Nätgaller på botten och toppen! Det hade jag inte tänkt på. Det låter mycket bra!
Samhället bor nu i en fin trågkuppa, men de får resa i en enklare låda och flytta tillbaka i trågkuppan när vi är framme.

Tack igen!

Thomas_

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 26 feb-16 kl 19:12 »
Hade jag varit i dina kläder, så hade jag flyttat dem i trågkupan. Det enda du behöver göra är att lägga ett bitätt nät ovanför ramarna, och skruva av taket eller öppna en eventuellt öppningsbar bakgavel på kupan. Och förstås bitätt nät eller skumgummi för flustret... Eftersom jag förmodar att du inte har nätbotten på trågkupan föreslår jag nät även vid flustret.  Man ska inte göra det som är lätt till nåt arbetsamt. 8)

Är det sommarvärme sprayas lite kallt vatten upptill vid behov.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 26 feb-16 kl 22:16 »
Flytt nattetid, öppet fluster, skumgummi mellan kupan och framstammen/ryggstödet, väl surrat, ramarnas kortsida i färdriktningen. Stängt fluster ger irritation för bina, de stannar vid kupan ändå.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 26 feb-16 kl 22:31 »
Flytt nattetid, öppet fluster, skumgummi mellan kupan och framstammen/ryggstödet, väl surrat, ramarnas kortsida i färdriktningen. Stängt fluster ger irritation för bina, de stannar vid kupan ändå.
De stannar inte precis vid kupan om en fraktar dom inne i bilen - i vart fall inte mina sura bin som smitit ut via skumgummit...

Thomas_

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 27 feb-16 kl 17:52 »
-
« Senast ändrad: 28 feb-16 kl 10:02 av Thomas_ »

mxruben

• Västergötland
    • frugran.se
« Svar #9 skrivet: 28 feb-16 kl 11:59 »
Nu har jag en släpkärra, men jag skulle inte våga ta en öppen kupa inne i bilen. Spärrnät låter förnuftigt. Då kan bina inte komma ut även om de skulle vilja, och luften kan ändå cirkulera.
Att ta bina inne i sin egen trågkupa låter frestande... Jag får se till att lägga nät ovanför ramarna och vid flustret!  :)

Små

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 28 feb-16 kl 18:09 »

Är man nybörjare och tror på det här så kan det nog bli en del  problem.... Tinna eller moderatorn borde ändra

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #11 skrivet: 28 feb-16 kl 20:26 »
Är man nybörjare och tror på det här så kan det nog bli en del  problem.... Tinna eller moderatorn borde ändra
Jag kör också bin med öppet fluster. Möjligen då att betona att ordet framstammen snarare än ryggstödet för jag tycker man ska kosta på sig att hyra/låna en skåpbil om man ska köra bin en längre sträcka och inte kör dem på släp. Även en okomplicerad trafikolycka kan bli livsfarlig med kupor inne i personbil, oavsett hur stängt man hade flustret när man åkte.

Det är helt klart så att bina är mycket lugnare med öppet fluster än med stängt. Och om man inte stört dem på flusterbrädet precis innan resa är de också mycket lugnare.

christelle

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 29 feb-16 kl 07:55 »
Får tillägga då att mina råd gäller eps-kupor som flyttas inne i en bil  ;)
Ger inte flera kupor med öppna fluster fullt med bin inne i skåpvagnen?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #13 skrivet: 29 feb-16 kl 10:54 »
...
Ger inte flera kupor med öppna fluster fullt med bin inne i skåpvagnen?
Inte nämnvärt efter mörkrets inbrott. Starka samhällen brukar krypa ut och sätta sig på utsidan av kupan, men de flyger inte. En mindre del kryper ut på golvet, men de är lätta att borsta ut på nya platsen och hittar in så fort ljuset återkommer. Flyttar brukar man ju inte göra under vintern när de fryser ihjäl på natten.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 29 feb-16 kl 11:48 »
När man skall flytta en kupa over sockengränserna så skall detta anmälas I förväg till en bitillsyningsman som skall besiktiga samhället och godkänna flytten.

MVH
Magnus

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser