Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Robland K260  (läst 2251 gånger)

peppe27

Robland K260
« skrivet: 22 feb-16 kl 13:53 »
Hej

Jag har köpt en Robland k260 kombinationsmaskin, äldre modell kan nog kallas Startrite k260 också. Den verkar fungera mycket bra men jag blir inte klok på en sak. Rikthyveln går så att man står med vänstersidan av kroppen mot bordet, alltså åt "fel håll" mot alla andra hyvlar jag nånsin sett. Dessutom ska anhållet sitta mot den sidan man står på. Det innebär att man antingen får häva sig över hela sågbordet för att hyvla från "rätt" håll alternativt sitta skräddare på bordet alternativt sträcka sig över anhållet och rikthyvla. Är det någon som vet om jag har fått allt om bakfoten?

DennisCA

• Finland
SV: Robland K260
« Svar #1 skrivet: 22 feb-16 kl 14:38 »
Jag har en liten Emco rikt och plan hyvel och den är också felvänd. Så det förekommer att dom är vända åt andra hållet ibland.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 feb-16 kl 16:45 »
Har du möjligen ett foto? I mina öron låter det som att kuttern sitter felvänd, och att faserna skiftats i kabeln. Prova att skifta två av faserna i stickproppen och vänd kuttern om, så att skären snurrar på rätt håll. Efter denna lilla manöver står du på rätt sida va?

Tilläggas bör att mellan ca 1950 - 1980 såldes både bandsågar och rikthyvlar i Sverige som var tillverkade spegelvänt, just för vänsterhänta maskinsnickare. (Men hade ditt ex varit ett av dem hade ju inte anhållet suttit som du beskriver, eller hur?)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

peppe27

« Svar #3 skrivet: 22 feb-16 kl 20:22 »
Nja efter denna lilla manöver blir det nog inte alls bra, den är spegelvänd, det märks även på borden.

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 23 feb-16 kl 09:08 »
Det finns enstaka spegelvända maskiner.

En bild skulle kanske hjälpa mig att se hur det är tänkt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 23 feb-16 kl 21:39 »
Nja efter denna lilla manöver blir det nog inte alls bra, den är spegelvänd, det märks även på borden.

Då får jag inte in i min skalle hur du menar med att "anhållet sitter fel" ? Inget foto som kan förklara vad som är på tok?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser