Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstängsel till ankor  (läst 2028 gånger)

Luttenburken

• Småland
Elstängsel till ankor
« skrivet: 16 feb-16 kl 14:44 »
Har tänkt skaffa några ankor till våren/sommaren. Till hönsen har jag i fler år haft ett sånt där färdigt elnät och inte blivit av med en enda höna, men i den blivande ankhagen är det väldigt kuperat. Funderar därför på om/hur man kan sätta ett vanligt elstaket med ståltråd? Borde oxå bli billigare att göra så.. Hur tätt det bör vara mellan trådarna isf? Det blir nog myskankor jag köper och dom blir eventuellt vingklippta.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Elstängsel till ankor
« Svar #1 skrivet: 18 feb-16 kl 10:32 »
De är rätt isolerade och kryper under trådar rätt bra, så du får nog följa backen duktigt om du kör med tråd.

Skall du ha elstängslet som skydd mot räven? Ankorna håller sig gärna där det finns mat och vatten så du kanske inte behöver stängslet så mycket till dem.

Här vingklipper vi dem inte för flygförmågan är inte bara deras personlighet utan också ett skydd för honorna när de tröttnar på envisa hannar och så givetvis har de en chans om räven kommer.

Våra höns blir vi inte av med för att de rymmer utan när döden från ovan slår ned på en ouppmärksam individ.

Luttenburken

• Småland
SV: Elstängsel till ankor
« Svar #2 skrivet: 18 feb-16 kl 13:25 »
Kanske är bäst att satsa på något slags nät då. Vill inte att dom ska rymma in till grannarna, är nog inte uppskattat. Räv tror jag inte är ett problem här. Går ju sätta nån tråd med el utanför i så fall. Ska bara ha en liten flock på 2-3 honor och en hane och inhägnaden blir stor så jag tror honorna kommer undan bra ändå.

Har aldrig blivit av med någon höna ovanifrån så det finns träd i hönsgården, likaså finns det träd i ankhagen. Kanske ska tillägga för att undvika förvirring, hönsen har jag ute på gården där jag har hästarna några km från där jag bor. Ankorna tänker jag ha hemma i trädgården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser