Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blåeld, binas älsklingsblomma; sökes  (läst 2891 gånger)

Znibban

• Skåne
Blåeld, binas älsklingsblomma; sökes
« skrivet: 15 feb-16 kl 15:06 »
För två år sedan så hade jag massor med BLÅELD utanför hönsens stall. Det sammanföll med vårt första år som biägare. Bina var helt galna i denna blomma. Den blommade hur lång tid som helst och var alltid full av bin. Hur den kommit dit vet jag inte, för där har aldrig såtts någonting. Blåeld är tvåårig och då den borde vara synnerligen välpollinerad, så räknade jag med att det skulle komma upp mängder med småplantor i somras men inte då. Inte en enda!?
Jag har försökt att få tag på frö så bina kan få sin favorit igen men den säljs ingenstans?!
Den heter Echium vulgare på latin.

Vet du var man kan få tag på den?

christelle

• Blekinge
SV: Blåeld, binas älsklingsblomma; sökes
« Svar #2 skrivet: 15 feb-16 kl 16:59 »
För två år sedan så hade jag massor med BLÅELD utanför hönsens stall. Det sammanföll med vårt första år som biägare. Bina var helt galna i denna blomma. Den blommade hur lång tid som helst och var alltid full av bin. Hur den kommit dit vet jag inte, för där har aldrig såtts någonting. Blåeld är tvåårig och då den borde vara synnerligen välpollinerad, så räknade jag med att det skulle komma upp mängder med småplantor i somras men inte då. Inte en enda!?
Jag har försökt att få tag på frö så bina kan få sin favorit igen men den säljs ingenstans?!
Den heter Echium vulgare på latin.

Vet du var man kan få tag på den?

Blåeld växer över hela Gotland, kanske den är kalkberoende? Tror kanske blå snokört skulle gillas av bina och den är lättodlad http://www.impecta.se/sv/artiklar/bla-snokort.html
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Znibban

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 16 feb-16 kl 10:21 »
Tack för era svar!
Hoppades att det skulle gå att få tag på frön i Sverige, ska kolla upp snokört. Blåeld var ju bara så himla vacker också....
Nektarvärde 4, pollenvärde 2 blommar juni till sept med gråblå pollen. 44% pollenvärde - allt över 16 % är högvärdigt...
« Senast ändrad: 16 feb-16 kl 10:28 av Znibban »

Små

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 16 feb-16 kl 13:09 »
Jag odlar olika sorter av Kungsljus, och den är nog ganska lik Blåeld, den är också tvåårig (för det mesta) Jag skulle tro att Blåeld kan ha nytta av att man sår på öppen grusig mark som är helt fritt från gräs och annat som kan tränga ut småplantorna, sedan gäller det också att känna igen småplantorna, de är lätta att missa första året och planterar man inte om dem så är det bara en liten bråkdel som klarar sig till blomningen, som ju sker först nästan två år efter sådd.

Znibban

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 17 feb-16 kl 09:35 »
Jag odlar olika sorter av Kungsljus, och den är nog ganska lik Blåeld, den är också tvåårig (för det mesta) Jag skulle tro att Blåeld kan ha nytta av att man sår på öppen grusig mark som är helt fritt från gräs och annat som kan tränga ut småplantorna, sedan gäller det också att känna igen småplantorna, de är lätta att missa första året och planterar man inte om dem så är det bara en liten bråkdel som klarar sig till blomningen, som ju sker först nästan två år efter sådd.

Jag låter alla självsådda kungsljus vara kvar för just bina men de har inte alls samma bivärde. Nektar 1, pollen 2 emedan Blåeld har hela 4 i nektarvärde.

Det konstiga i allt detta är ju att jag aldrig sått in Blåeld, den bara dök upp helt spontant. Så trodde jag ju att eftersom den blev synnerligen välpollinerad, att den skulle fröa av sig men så verkar inte vara fallet....mycket konstigt.

Små

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 feb-16 kl 11:09 »
Antagligen låg marken torr och bar där när fröna hade turen att hitta dit, kanske hade någon grävt, ogräsbekämpat eller kanske eldat något, eller bara lagt dit lite överbliven sand. Själv har jag en grusplan (gammal skola) och kungsljusen trivs där marken är som hårdast och torrast. De kan slå rot där marken är mer normal, men de trivs inte och blir aldrig stora och vackra om inte jorden är torr och mager

Hadoque

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 22 feb-16 kl 21:04 »
Antagligen låg marken torr och bar där när fröna hade turen att hitta dit, kanske hade någon grävt, ogräsbekämpat eller kanske eldat något, eller bara lagt dit lite överbliven sand. Själv har jag en grusplan (gammal skola) och kungsljusen trivs där marken är som hårdast och torrast. De kan slå rot där marken är mer normal, men de trivs inte och blir aldrig stora och vackra om inte jorden är torr och mager

Samma sak här på Gotland med blåelden. Den växer överallt, särskilt där inget annat vill växa!

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser