Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är permaculture och självförsörjning ungefär samma sak?  (läst 1169 gånger)

qeliott

• Skåne
Sitter och tittar runt på Amazon böcker... Är permaculture och självförsörjning ungefär samma sak?

Är det meningsfullt att köpa en dyr bok om permaculture om man redan äger John Seymours självförsörjningsbok och en hyllmeter andra odlingsmanualer?

Permakultur design handlar om vilka växter som ska vara planterade i utkanten och vilka som ska vara planterade i centrum, och sånt, tror jag mig ha förstått...? John Seymour och Charles Dowding berättar inte för mig om kökslandet ska vara placerat i centrum eller någon annanstans, de förutsätter att jag redan vet var någonstans mitt linne ligger - å andra sidan har jag inte Sepp Holzers 45 hektar att mecka runt på, utan en villatomt om tusen kvadratmeter varav många redan är upptagna av hus, garageinfart och rosentäppa så där blir det inga hassellundar eller aprikosträd eller karpdammar.

Nån som har några funderingar?

Nina W

• Värmland
Du har ingen nytta av att køpa bøcker om permacultur! Skillnaden mot vanlig sjælvførsørjning ær, som jag uppfattat det, att dom væljer små djur som høns och kaniner pga dom ær effektivare foderomvandlare æn stora djur. Allt ska vara ett så effektivt kretslopp som møjligt. Om dom ska bygga tænker dom på væderstreck, æven nær dom odlar. Æn om man har egen skog och ved så att det ræcker till en ineffektiv vedpanna, så ær det viktigt med en så effektiv som møjligt før att inte slæppa ut onødigt mycket koldioxid. Æven annan naturvænlig energi ær vældigt viktig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare
Allt i allo

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser