Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rå gammaldags smörjolja  (läst 1648 gånger)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
rå gammaldags smörjolja
« skrivet: 01 feb-16 kl 11:56 »
En bilmekaniker jag anlitade för ca 15 år sen sa att i hans ungdom (i Finland ca 1950-60-tal) tvättade de händerna i smörjolja efter att de hade mekat. (Det är ju rätt princip på så sätt att lika löser lika och det som binder smutsen är olja och fett.) Men han sa att han sen slutat med det, för det var för mycket tillsatser som ökade cancerrisken. Den olja som fanns förut föreställer jag mig var mest destillerad (fraktionerad) råolja.

Jag använder delvis vanlig motorolja för rostskydd och naturligtvis smörjning och kommer då i kontakt med den med händerna. Det går ju delvis att skydda sig men inte alltid lika bra. När jag nu köper diverse verktyg och bildelar är de ibland insmorda med olja, som nog är bra, men luktar illa och är svår att tvätta bort från händerna.

Jag skulle vilja ha en olja som både smörjer, rostskyddar och är någorlunda vänlig för händerna. Inte för att ha i motorer, men för andra ändamål. Jag undrar om mindre förädlad eller annorlunda förädlad olja skulle vara bättre för vissa ändamål? Vet nån var sådan finns att köpa?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: rå gammaldags smörjolja
« Svar #1 skrivet: 01 feb-16 kl 12:20 »
Växellådsolja typ GL1 är, eller kan åtminstone vara, en i stort sett ren mineralolja. Det gäller däremot inte för s k hypoidoljor GL4 eller GL5.
Transformatorolja och en del hydrauloljor är nog också i stort sett fria från tillsatser.
Inom mekanisk industri används en hel del s k spindeloljor för smörjning av verktygsmaskiner mm, och de skulle jag också tro är lämpliga i det här sammanhanget.
En olja som tydligen anses ren och bra i en del sammanhang är Biltemas s k kompressorolja. Den kännetecknas visst av ovanligt lågt ångtryck, och därför är den lämplig till vakuumpumpar för evakuering av kylanläggningar.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 feb-16 kl 12:53 »
När jag inte hittade annat så tvättade jag händerna med mannagryn och rapsolja. Alla vegetabiliska oljor fungerar ett tag men härsknar och härdar över tid. En del begagnade hydrauloljor har jag också fått film i.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 01 feb-16 kl 13:45 »
Växellådsolja typ GL1 är, eller kan åtminstone vara, en i stort sett ren mineralolja. Det gäller däremot inte för s k hypoidoljor GL4 eller GL5.
Transformatorolja och en del hydrauloljor är nog också i stort sett fria från tillsatser.
Inom mekanisk industri används en hel del s k spindeloljor för smörjning av verktygsmaskiner mm, och de skulle jag också tro är lämpliga i det här sammanhanget.
En olja som tydligen anses ren och bra i en del sammanhang är Biltemas s k kompressorolja. Den kännetecknas visst av ovanligt lågt ångtryck, och därför är den lämplig till vakuumpumpar för evakuering av kylanläggningar.

Tack, där finns ju flera förslag att kolla in och testa.

Transformatorolja har vad jag vet tidigare, fram till ca 70-tal, varit tillsatt PCB, en kvalificerad grupp miljögifter. Man satte till den för att hämma bakterietillväxt, såvitt jag minns från den tidens miljörapportering. PCB förbjöds ca 70-tal. Jag vet inte vad man ersatte det med i transformatorolja.

Lågt ångtryck på Biltemas kompressorolja betyder att den har liten avdunstning av lättare kolväten, antar jag.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 01 feb-16 kl 13:48 »
När jag inte hittade annat så tvättade jag händerna med mannagryn och rapsolja. Alla vegetabiliska oljor fungerar ett tag men härsknar och härdar över tid. En del begagnade hydrauloljor har jag också fått film i.

Kokosolja är bra att tvätta händerna i när man mekat har jag funnit. Man får tvätta med tvål efteråt. Den verkar också funka att smörja in läder med, men jag har inte testat så länge. Kanske den härsknar med tiden. Finns i diverse hälsokosthandel. Jag har hört att den också finns i s.k. invandrarbutiker. Jag vet inte om kokosolja kan vara ett alternativ för smörjning och rostskydd av metalldelar. Har inte tänkt på saken förrän nu. Känns lite tveksamt men jag vet inte varför.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 01 feb-16 kl 14:19 »
När jag ska tvätta bort färg från fingrarna gör jag det med rapsolja först och sen flytande tvål.
kretslopp

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 01 feb-16 kl 16:19 »
Tack, där finns ju flera förslag att kolla in och testa.

Transformatorolja har vad jag vet tidigare, fram till ca 70-tal, varit tillsatt PCB, en kvalificerad grupp miljögifter. Man satte till den för att hämma bakterietillväxt, såvitt jag minns från den tidens miljörapportering. PCB förbjöds ca 70-tal. Jag vet inte vad man ersatte det med i transformatorolja.

Lågt ångtryck på Biltemas kompressorolja betyder att den har liten avdunstning av lättare kolväten, antar jag.

När det gäller transformatorolja så har det vad jag vet aldrig förekommit någon avsiktlig liten tillsats av PCB i mineralolja. Antingen har man använt rena mineraloljor eller också, av brandsäkerhetsskäl, ren PCB.  I Sverige har PCB-fyllda transformatorer alltid varit ganska ovanliga (istället har man här strävat efter att placera transformatorerna så att en oljebrand inte ställer till katastrof), men däremot har det varit vanligt med PCB i andra elkraftkomponenter (t ex kondensatorer).
Det har dock förekommit att transformatorolja har blivit förorenad av PCB av misstag, ett exempel är loktransformatorer inom SJ. På 70- och 80-talen återanvände SJ begagnad transformatorolja till äldre ellok som det inte var så noga med. Men i den begagnade oljan hamnade även olja från kasserade PCB-fyllda kondensatorer.

Så om man ska blaska med transformatorolja skulle jag inte rekommendera att man använder begagnad sådan av okänt ursprung.

Problem med bakterietillväxt i krafttransformatorer upphörde helt och hållet när man började förse dem med torkapparat på ventilationsröret för ca 75 år sedan. I och med att man fick oljan att hålla sig torrare fick den också mycket bättre isolationsegenskaper vilket gav bättre driftsäkerhet hos transformatorerna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser