Tack, där finns ju flera förslag att kolla in och testa.
Transformatorolja har vad jag vet tidigare, fram till ca 70-tal, varit tillsatt PCB, en kvalificerad grupp miljögifter. Man satte till den för att hämma bakterietillväxt, såvitt jag minns från den tidens miljörapportering. PCB förbjöds ca 70-tal. Jag vet inte vad man ersatte det med i transformatorolja.
Lågt ångtryck på Biltemas kompressorolja betyder att den har liten avdunstning av lättare kolväten, antar jag.
När det gäller transformatorolja så har det vad jag vet aldrig förekommit någon avsiktlig liten tillsats av PCB i mineralolja. Antingen har man använt rena mineraloljor eller också, av brandsäkerhetsskäl, ren PCB. I Sverige har PCB-fyllda transformatorer alltid varit ganska ovanliga (istället har man här strävat efter att placera transformatorerna så att en oljebrand inte ställer till katastrof), men däremot har det varit vanligt med PCB i andra elkraftkomponenter (t ex kondensatorer).
Det har dock förekommit att transformatorolja har blivit förorenad av PCB av misstag, ett exempel är loktransformatorer inom SJ. På 70- och 80-talen återanvände SJ begagnad transformatorolja till äldre ellok som det inte var så noga med. Men i den begagnade oljan hamnade även olja från kasserade PCB-fyllda kondensatorer.
Så om man ska blaska med transformatorolja skulle jag inte rekommendera att man använder begagnad sådan av okänt ursprung.
Problem med bakterietillväxt i krafttransformatorer upphörde helt och hållet när man började förse dem med torkapparat på ventilationsröret för ca 75 år sedan. I och med att man fick oljan att hålla sig torrare fick den också mycket bättre isolationsegenskaper vilket gav bättre driftsäkerhet hos transformatorerna.