Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Denna eländiga vinters vara eller icke vara  (läst 797 gånger)

enveten

• I skogen kan ingen höra dig skrika
    • Värmland
Denna eländiga vinters vara eller icke vara
« skrivet: 30 jan-16 kl 19:56 »
Har några bisamhällen. Vid invintringen drog vissa av dem ned ordentligt med mat, dessa samhällen är jag inte oroad över. Det som gnager mig är de som inte tog så mycket vinterfoder. Vintern som är (eller inte är) här i Värmland är förvillande lik våren just nu med plusgrader och lite sol då och då. Jag tänker såhär: om bina förbrukar all den lilla mat som de har dragit ned, behöver man ge dem extra käk tidigt under våren då? Hur tidigt kan man se till deras foderförråd? Och går det att ge någon giva bara om-utifall-att? Var snälla och hjälp en amatör här nu  :)

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
SV: Denna eländiga vinters vara eller icke vara
« Svar #1 skrivet: 16 feb-16 kl 17:05 »
Hej Enveten

Kan bara berätta vad jag själv gjorde för två veckor sedan (min andra vinter med bi):
När det var kring åtta plus tittade jag snabbt ovanifrån respektive från sidan in i mina och föreningens samhällen.
Den dagen var det även rensningsflygning på gång.
Några fick en extra honungsram från de som hade gott om, några fick foderdeg (ett håle i påsen och på med denna) uppe på listorna.
De flesta behövde inget alls.

Bra att få lite erfarenhet hur mycket en låda/kupa vägar är bra att skaffa sig, det märks direkt om någon är väldig lätt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser