Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kammens färg  (läst 835 gånger)

Lillhönan

• Halland
Kammens färg
« skrivet: 29 jan-16 kl 15:47 »
Hej,

undrar hur det blir om man korsar svarthöna med någon annan ras, kan kammen på avkomman bli svart? Har haft svarthöns i min blandflock tidigare och då blev de två avkommorna jag fick svarta med röd kam. Att jag frågar är för att jag är sugen på att skaffa svarthöns igen, men så har jag blandrashöns som lägger ungefär lika stora ägg och samma äggfärg som svarthönsen och då kan ju dessa inte gå ihop om man vill ha renrasigt.
Hoppas någon vet.

Hälsningar Lillhönan
Fembarnsmamma med man och liten gård.

karsan

• Södermanland
SV: Kammens färg
« Svar #1 skrivet: 30 jan-16 kl 07:23 »
jag har fått blandras med svarthöns med svart kam,  också med röd kam.

Men vill du ha renrasigt kan väl inte raserna gå ihop oavsett vilken färg på kammen som ättlingarna får.

Lillhönan

• Halland
SV: Kammens färg
« Svar #2 skrivet: 30 jan-16 kl 11:34 »
jag har fått blandras med svarthöns med svart kam,  också med röd kam.

Men vill du ha renrasigt kan väl inte raserna gå ihop oavsett vilken färg på kammen som ättlingarna får.

Tänkte att om det bara var renrasiga svarthöns som fick svart kam kunde man se skillnad på kycklingarna som hönorna ruvar fram. Men då går det inte. Får klura hur jag ska göra...
Fembarnsmamma med man och liten gård.

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser