Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla grismat  (läst 2954 gånger)

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Odla grismat
« skrivet: 15 jan-16 kl 08:08 »
Jag har en åkerlapp på ca 0,4 ha som ligger i anslutning till grishuset. Denna blir då grisarnas vinterhage varje år. På sommrarna går de på andra ställen.

Har en fundering om att odla något näringmässigt vettigt till grisarna på denna plätt som de sedan kan skörda själva under senhöst vinter.

Foderbetor, funkar de i en grisamage? Är de känsliga för frysgrader? Ärtor är en annan fundering. Fler tips?

kurt

SV: Odla grismat
« Svar #1 skrivet: 15 jan-16 kl 08:44 »
Eftersom KRAV-odlade grisar kräver att 50% av fodret skall vara odlat på den lokala gården, så finns det bra utrett vad som kan vara lämpligt.

http://www.slu.se/Documents/externwebben/centrumbildningar-projekt/epok/grisfodersyntes_web.pdf

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 15 jan-16 kl 09:18 »
Du bör nog i alla fall odla en blandning. Du kan nog få idéer från den skrift Kurt länkade till, även om den inte verkar ta upp ditt koncept. Sepp Holzer (österriskisk permakulturist) har använt metoden för olika djur, jag tror även grisar. Det finns nog risk för att maten fryser fast, fryser sönder och blir alltför kraftigt översnöad. Kommer grisarna förstöra lika mycket som de äter? Behövs någon form av stripbetning? Du kunde försöka odla en del spannmål, men jag vet inte hur den fungerar om den utfodras på det viset (okrossad havre t.ex.?) eller får stå ute så länge (här är havre troligen bäst).

donderboss

• -
« Svar #3 skrivet: 15 jan-16 kl 09:29 »
jeg bruker jordskokker! dom kommer hverje år och griserne elske dom , och don tåler frost
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #4 skrivet: 15 jan-16 kl 09:44 »
Okrossad havre brukar åka rakt igenom en grisamage så spannmål får nog skördas på vanligt vis och krossas. Det blir ju ändå basen i födan hursom.

Stripbetning måste det ju till, annars förstörs nog fältet ganska omgående. Att det lägger sig snö på är nog ingen fara för grisen, de hittar maten med näsan ändå. Problemet är mer om maten blir förstörd när det fryser.

Har någon provat rovor eller betor till grisar och låtit dem skörda själva?

Arbetsinsatsen borde ju inte bli spec hög om man bara sår och ogräsbearbetar några gånger med en kup el dyligt. Det är ju att skörda och lagra som tar rn massa tid och plats. Om det då blir 30% som går till spillo är ju ingen större fara.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 15 jan-16 kl 10:00 »
Har inte prövat, även om jag har viss erfarenhet av utegrisar. Har dock lite fler idéer:

Rovor och betor är på sin höjd halvt vinterhärdiga. Vill du ha fullt vinterhärdiga rotfrukter kan du fundera på palsternackor, men jag vet inte hur de påverkar köttsmaken.

Google på viltåker vildsvin så får du kanske en del användbara idéer. Jag hittade bl.a. dessa tre länkar:

https://www.skogssallskapet.se/artiklar--reportage/artiklar/2008-09-16-sa-hanterar-du-vildsvinen.html

http://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/viltakrar-for-vildsvin-minskar-skador-pa-grodor/

http://vildsvin.net/shop/fs-43.htm

Fler lösa idéer som du får kolla upp själv:
plattärter,
fodermärgkål,
sent sådd grönfoderblandning (omogen) med t.ex. havre, ärt, vicker och diverse av de redan nämnda.

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser