I första hand skulle jag sätta in ett par ramar med honung precis vid klungan. Om jag nu hade sparat några förståss.
Annars skulle jag nödfodra med strösocker på ett tidningspapper direkt ovanpå ramarna. Det kräver att man har nån sorts extra sarg eller en extra tomlåda, så att sockret får plats. Jag provade detta med gott resultat förra våren på ett samhälle med gott resultat.
Fördelen med strösocker, som jag har förstått det, är att bina bara tar det som nödfoder och äter det direkt. Dom lagrar det inte. det socker som dom inte behöver städar dom ut som om vore det skräp.
Jag gjorde ett inlägg om det i Facebookgruppen "Biodling" . Här är en länk:
https://www.facebook.com/groups/1563919470527441/permalink/1565025537083501/Jag försöker länka bilden här också:

Kopiera texten också:
"Sent i höstas fångade jag en liten svärm. Den fick ett par honungsramar från en annan kupa men jag trodde aldrig att den skulle överleva vintern. Nu gjorde den det i alla fall och honungen är slut.
För att dom inte skall svälta ihjäl provade jag idag att ge dom vanligt torrt strösocker. Jag har läst om det och fördelarna gentemot sockerlag är att det inte fungerar som drivfoder och bina äter det direkt så det lagras inte i vaxkakorna och hamnar alltså inte i honungen. Bina tar det bara om de behöver annars städar dom bara ut det.
Ett tidningspapper på ramarnas topplister, en extra sarg och så ett par kilo socker.
Så får vi se vad som händer.
Nu när jag öppnade kupan såg jag att de faktiskt hade lite honung kvar i några ramar.
Någon som har erfarenhet av den här metoden? På engelska kallas den " the Mountain Camp method""