Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bränna i Trä??  (läst 2657 gånger)

Jocke JP Petersson

• Halland
Bränna i Trä??
« skrivet: 03 jan-16 kl 09:59 »
Hej! Jag ska börja med Pyrografi alltså bränna i trä. Jag har kollat en del på nätet vad folk använder för träslag och det flesta använder "Walnut Hollow Basswood" Tydligen är det vanligt i NordameriKa och man kan köpa det i färdigskurna bitar på nästan vilken hantverkaffär som helst. Här i Sverige verkar det vara helt omöjligt att få tag på om man inte importerar bitarna från USA vilket blir svindyrt.  Är det någon som vet om det finns något liknande detta träslaget i Sverige? Tydligen ska det va ganska mjukt & ljust trä. Tackar på förhand //Jocke

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Bränna i Trä??
« Svar #1 skrivet: 03 jan-16 kl 10:11 »
Är det alltså den teknik som på svenska kallas glödritning?

Förmodligen går det bra med många olika lövträslag, t ex björk, lönn eller al. Ta en titt i närmaste vedtrave till att börja med!

Jocke JP Petersson

• Halland
« Svar #2 skrivet: 03 jan-16 kl 10:14 »
Ja precis glödritning kan man säga :) tack för svar.

Radar

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 03 jan-16 kl 12:41 »
Det ska finnas en tråd här någonstans där det finns några bilder. Om du hittar den, kanske du kan få en del uppslag.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 03 jan-16 kl 13:53 »
Basswood är det amerikanska namnet för lind. Men som sagt funkar det nog bra med de flesta andra träslag också. Al, asp och gran är mjukt till exempel.

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 03 jan-16 kl 19:18 »
Björk fungerar. En bekant i Västerbotten brukar glödrita fina hundporträtt på björk. Amerikanerna kör som sagt med lind.

Gran tror jag inte blir bra. Den har stora skillnader mellan vårved och höstved. Det är som de skulle ta färg olika mycket då de blir svedda.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hantverkaren, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser