Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koka tjära  (läst 6526 gånger)

ensamvarg_17

• Dalarna
Koka tjära
« skrivet: 19 dec-15 kl 22:51 »
Jag har några vindfällda tallar på marken som jag funderade på att koka lite tjära av, om jag tar 60 liter ved i tunnan hur mycket tjära kan man få ut av det på ett ungefär ???

Per
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

mohsart

• Blekinge
SV: Koka tjära
« Svar #1 skrivet: 20 dec-15 kl 00:10 »
För ca 40 år sedan testade jag att bränna tjära med ett provrör, med ett ljus under, där jag knökade in träbitar, tände eld på gasen och lät tjäran droppa ned i en fluormugg.
Jag vill minnas att det blev oväntat mycket tjära, kanske 30% av vedvolymen

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

ensamvarg_17

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 20 dec-15 kl 00:26 »
Så mycket det var inte illa, det betyder om jag räknar rätt så kan man få ca 18 liter äkta trätjära av 60 liter ved :-)
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 20 dec-15 kl 08:26 »
Det beror på hur kådigt träet är.

Riktig ved för tjärbränning kallas törve. Den framställer man genom att barka tallarna på rot en bit i gången så att de blir riktigt fulla av kåda. Hela processen att få en riktig törvestall tar mellan 2 och 5 år beroende på metod och ambitionsnivå.

Om dina vindfällen inte har gamla skador som har fått dem att fyllas med kåda så lönar det sig troligen bättre att föra dem till någon byasåg och få dem sågade till plankor och bräder och börja kata törve åt dig av växande träd. Till exempel av tallar som skall gallras bort i en halvvuxen tallplantering.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 03 jan-16 kl 10:15 »
Och om man inte arbetar så långsiktigt att man vill förbereda tallarna flera år i förväg, så är det bättre att använda stubbar och rötter för tjärbränning. I det här fallet är det kanske bäst att bränna tjära av rotvältorna och använda stammarna för andra ändamål.

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 03 jan-16 kl 19:13 »
Jaha...nu fick jag lära mig någonting nytt. Jag hade aldrig förr hört att det är törve i tallstubbar.
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

TL

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 03 jan-16 kl 20:59 »
Hej!

En del stubbar här brukar ja slå lite stickor ur ato
ha me när en fiskar tar eld direkt Töre kallar vi de.
såna skulle gå fint att göra tjära på?

Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 03 jan-16 kl 22:23 »
Uppenbarligen.  Det finns en bra beskrivning i boken "Bygden kring Gideälven och Husån", sida 129 och framåt.
Ett citat:
"På sandmoarna och bergig grund finns de bästa tjärstubbarna. Man slår med en yxa i stubben och känner då, hur hårt den sitter. De som sitter hårdare är av bättre kvalitet. Så spränger man stubben med 3-7 dynamitgubbar. Till de mindre stubbarna och till rötterna har man antingen stubbrytare eller en häst att dra upp dem med. Att bryta upp stubbarna är mycket tidsödande, och för en normal tjärdal krävs två man med häst i omkring 25 dagar."

TW

• Finland
« Svar #8 skrivet: 03 jan-16 kl 23:23 »
Det går ju inte att få loss en tallstubbe år våra hålsterbackar utan att spränga den till tveittar. Det var säkert därför som österbottningarna kata tallar åt sig till törve....... och så började det minska med tjärbrännandet redan innan dynamiten kom.

Det är ju sandigare jordar uppefter Gigåa....i alla fall vad jag har sett....och då sitter tallstubbarna lösare.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 1 användare
Pamilla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser