Jag har så smått börjat koka in lite mat, hittills mest tomatsås och liknande grejer. Jag har använt mig både av mormors gamla glasburkar med gummiringar, men även nyproducerade KORKEN från IKEA. Har inte varit några problem med att få vakuum. Men jag vill gärna koka in mindre portioner, så jag har börjat fundera på att köpa "vanliga " glasburkar med skruvlock i metall. Jag vet att WECK gör konservburkar i olika storlekar, men tycker dom är så dyra. Spelar det nån roll vilken typ av burk jag använder? Varför är den gamla varianten med glaslock så populär?
Sen så funderar jag även på detta med botulism. Än så länge har jag bara gjort saker som ska värmas innan man äter det, och då är jag inte så orolig. Men jag skulle vilja testa mer saker, till exempel leverpastej och den äter man ju kall. Har läst att i USA/Kanada så är det tryckkokare som gäller när man konserverar, kommer man då upp i temperatur så man garanterat undviker botulism? Vad är skillnaden på "vanliga" tryckkokare och tryckkokare för konservering?