Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ventilation i vinterkupan  (läst 1399 gånger)

Znibban

• Skåne
ventilation i vinterkupan
« skrivet: 08 dec-15 kl 10:51 »
Idag har vi behandlat med oxalsyra och ska ha kvar varroaplåtarna ett par dagar för att se nedfallet / effekten av behandlingen.
Därefter ska den plattan tas bort. Nu till frågan:
Vi har en botten med både nät och en träskiva, ska vi även ta bort träskivan så det bara är öppen nätbotten?
Då blir det fritt blås rakt underifrån, eller räcker det med den ventilation som blir av att träskivan inte går ända ut i hörnen.
Flustret ska det vara helt öppet?
Jag vet att det ska vara tätt upptill.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: ventilation i vinterkupan
« Svar #1 skrivet: 08 dec-15 kl 18:45 »
Det viktigaste är att flustret inte är för högt för då kommer mössen in. Nätbotten och ventilation sägs vara bra. Det sägs att det knappt kan bli för mycket, men jag undrar ibland hur välgrundat just det är.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 dec-15 kl 14:50 »
Full flusterbredd på vintern oavsett kuptyp.
När det gäller nätbotten undrar jag, som Olof, om det i vissa lägen inte kan bli för mycket i alla fall.
Men det gäller i så fall extremt blåsiga ställen och där ska man helst inte ha bigårdar öht.
Vi sätter i så fall en tom 3/4 underlåda, men låter näten vara (Nacka)

Znibban

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 dec-15 kl 05:54 »
Vi lyfte på lådorna i går och såg att det faktiskt redan var bara nät där, så vi slipper greja för mycket med dem.
...tack för era svar, Magnus & Olof. Jag undrar i mitt stilla sinne om man någonsin kommer bli så erfaren att man helt självklart vet att man gör rätt och HUR man ska göra...

Så nu är det bara att be en bön om att bina får en lugn och frisk vinter och vaknar till våren med hälsan i behåll!
 :D

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 13 dec-15 kl 12:15 »
Jag undrar i mitt stilla sinne om man någonsin kommer bli så erfaren att man helt självklart vet att man gör rätt och HUR man ska göra...
Nej det tror jag inte. Ju mer jag lär sig om bin desto ödmjukare blir jag över hur mycket jag inte förstår.

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #5 skrivet: 13 dec-15 kl 16:26 »
Nej det tror jag inte. Ju mer jag lär sig om bin desto ödmjukare blir jag över hur mycket jag inte förstår.

Vackert.
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser