Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta ett lån mellan torpköp och BRF-försäljning  (läst 1930 gånger)

GME

Ta ett lån mellan torpköp och BRF-försäljning
« skrivet: 05 dec-15 kl 16:50 »
Jag är i den positiva situationen att min hyresrätt blev ombildad till BRF för en del år sedan, och den har stigit mycket i värde.
Jag strider för att "slå mig fri" från den och bosätta mig lite mer lantligt, helst i ett torp.
Om jag köper torpet innan jag säljer lägenheten så kommer jag bara ha råd med små billiga torp (max ca 450,000 kr).
Jag vill kunna vara spekulant även på lite dyrare torp, men en del som säljer sitt torp kanske inte vill vänta på att BRF-pengarna kommer in.

Jag får inte låna av de stora bankerna. De räknar på min inkomst och menar att jag inte har råd att låna.
Jag förklarar att jag kommer att betala tillbaka lånet så fort jag får min BRF såld (vilket går fort här i norra Storstockholm), men de verkar inte lyssna.
De går helt på inkomsten.

Jag vill inte låna av min familj.

Jag lever på att hundägare behöver hundkurser och hundpassning, så jag måste bo någotsånär nära en stor stad (minst ca 50,000 invånare) och då höjs ju priserna.

Finns det någon ekonomiskt insatt här som har något råd till mig? Tips på någon bra bank eller liknande? (Jag tror att Bluestep också går på inkomsten...)

Jag vill heller inte köpa bara en tomt och bygga nytt. Möjligen däremot köpa ett sommartorp och rusta upp det för pengarna jag får från lägenheten. Det är väl det mest aktuella alternativet just nu.

Suck... jag hatar den så trööga bostadsmarknaden. Finns inte många "prickar" på Hemnet kvar när jag har skrivit in mina sökkriterier... Jag blir skitdeppig av att det ska vara så jävla svårt att hitta ett eget hus med stor trädgård att få rusta på...
Det känns också svårt att våga flytta till något ställe där jag helt saknar anknytning bara för att torpen/fritidshusen är billiga där.
Vill heller inte upp till Norrland eftersom jag avskyr långa vintrar.

Hoppas att det kommer ut många objekt i vår...

Men nu undrar jag var man kan få ett tillfälligt lån trots låga inkomster.

Tacksam för alla tips!

kurt

SV: Ta ett lån mellan torpköp och BRF-försäljning
« Svar #1 skrivet: 05 dec-15 kl 17:54 »
Äger du BRF utan lån, så måste du ju rimligen kunna ta lån med den som säkerhet, oavsett inkomst.

GME

« Svar #2 skrivet: 05 dec-15 kl 19:54 »
Äger du BRF utan lån, så måste du ju rimligen kunna ta lån med den som säkerhet, oavsett inkomst.

Hej Kurt! Tack för snabbt svar!
Jag har tyvärr ett lån, som ligger på drygt en fjärdedel av det marknadsmässiga värdet.
Jag skulle i dagsläget kunna betala av detta lån, men jag är inte säker på att det hjälper. Jag tror att de går på inkomsten i alla fall.
Jag får ju inte öka på det ursprungliga lånet som jag fick när jag köpte lägenheten, fast den har stigit i värde med det kanske fyrdubbla.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 05 dec-15 kl 20:08 »
Ta in en värderingsman och se till att få lägenhetens värde på ett papper. De flesta mäklare kan hjälpa dig "gratis" om du skriver exklusivt avtal om ev försäljning med dem. Men var noga med valet, ta referenser.

Blue step kan garanterat hjälpa dig med ett lån med de premisserna du anger plus en pålitlig värdering. Men var noga med din kalkyl, det sista du vill råka ut för är att lägenhetsförsäljningen inte täcker lånet. Att ligga med lån hos Blue step är inget för en självhushållare.

För att säkra dig mot saker som kan hända i framtiden så kan det vara bra att ha ett litet sparande på jak. Som medlem med historiskt sparande brukar det vara lätt att få lån med låg effektiv ränta även med lägre inkomst. Det kan visa sig vara en bra säkerhet om något "skiter" sig.

Mvh
Magnus

GME

« Svar #4 skrivet: 05 dec-15 kl 23:38 »
Hej Tropfrog!
Tack så mycket för svar!  :D
Jag hade för mig att jag hade kollat med Bluestep, men jag ska kolla igen!
Tack också för tipset om Jak. Jag visste att de finns men har inte tänkt på dem på länge.

Men jag räknar kallt med att lägenhetsförsäljningen betalar torpet och att jag är skuldfri sedan.
(Vilket väl ingen är i dag med dessa låga räntor)

Klasb

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 06 dec-15 kl 08:17 »
hej
Ingen bank får låna ut till den som inte har tillräcklig hög inkomst. Bankernas grundregel är att du ska klara betydligt högre ränta än nuvarande (minst 5%). Dom får inte låna ut annars men dom kan göra undantag.
JAK-banken ska du inte ha att göra med.
Din enda möjlighet är ett in blanco lån(borgenslån) som dina föräldrar skriver på. Det blir billigare om dina föräldrar tar lånet och ger/lånar dig pengarna.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 dec-15 kl 09:58 »
Klasb: Utveckla gärna varför man inte skall ha att göra med JAK. Jag skulle anta att det finns många nöjda medlemmar här.

GME: Kolla bluestep och återkom här om hur det gick. Jag är fortfarande övertygad om att de fixar det åt dig med en värdering av lägenheten i ryggen.

Ett lån med borgenär som Klas nämner är förståss en god idé.

MVH
Magnus

GME

« Svar #7 skrivet: 08 dec-15 kl 10:34 »
Uppdatering:
Bluestep kan inte hjälpa till, och inte heller Lendo som jag ringde till.
Det verkar som om jag måste hitta något att hyra och sälja bostadsrätten,
och SEDAN bli spekulant på torp som dyker upp...
Inte helt bra, då förlorar jag inkomsterna från hunddagis och hundpensionat.
Väldigt oflexibelt. Samhället vill inte att man klarar sig själv tydligen.
Att jag inte kommer ha några större bostadskostnader osv tar de inte hänsyn till.
Inte heller att jag har en massa pengar sparat. 
Brygglån funkar nog inte heller. Det verkar som om man ska ha inkomst att klara dubbla boenden under upp till något halvår.
Skitskumt.

Örnnästet

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 08 dec-15 kl 11:13 »
Om du börjar med att välja vilken ny ort/område du vill flytta till så kanske du ändå kan ta det i två steg. Då kan du direkt börja bygga upp din nya verksamhet, redan från hyresrätten medan du letar efter rätt torp.

GME

« Svar #9 skrivet: 08 dec-15 kl 20:51 »
Hej Örnnästet!

Jo, sant. Under förutsättning att jag hittar något bra område där köerna inte är så långa så jo, då kan jag börja med att satsa på kurser där.
Men jag kanske inte får ha hunddagis i en hyreslägenhet för värden, så det blir ett avbräck under en obestämd tid.
Hittills har jag ju utgått från torpet och sedan kollat av förutsättningarna inomhus och utomhus, dvs tomten och omgivningarna.

Örnnästet

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 08 dec-15 kl 21:26 »
Hej Örnnästet!

Jo, sant. Under förutsättning att jag hittar något bra område där köerna inte är så långa så jo, då kan jag börja med att satsa på kurser där.
Men jag kanske inte får ha hunddagis i en hyreslägenhet för värden, så det blir ett avbräck under en obestämd tid.
Hittills har jag ju utgått från torpet och sedan kollat av förutsättningarna inomhus och utomhus, dvs tomten och omgivningarna.

Hm, det är klurigt. Kanske ändå bäst att satsa på ett lite mindre torp som du på sikt kan renovera upp/bygga ut/fräscha upp när du sålt din lägenhet? Bättre ett litet torp och ett steg närmare drömmen, än inget torp alls...
Samtidigt så ofta är ju tillträdet efter försäljningen ofta några månader framåt i tiden och en lägenhet i Stockholm borde vara enkel att att kunna sälja snabbt med krav på snabbt tillträde. Det kan mycket väl gå bra att skriva in i pappren när man förbinder sig att köpa ett ställe, att det är under förutsättning att du ska få din lägenhet såld. Ibland kan det vara en nackdel, men när det ss gäller en lättsåld lägenhet i Stockholm så borde det inte vara det. Förmodligen allra lättast off-season.

Vad har du för kriterier? Söder om Linköping finns det just nu ett vinterbonat fritidshus/äldre torpstuga på 33 kvm till salu, på drygt 5000 kvm stor tomt...

Vi hade möjlighet att göra feg varianten och intalade oss att vi köpte "fritidshus" och sen skulle flytta ut i skogen så där kanske på sikt. Vi hade också en ganska duktig lista med önskemål. Vårt lilla torpstuga med skogsmark låg egentligen alldeles för långt ut än vad vi tänkt oss. Vi gick inte ens på första visningen - men sen när vi väl kom dit ut blev vi helsålda och avståndet har nästan blivit till en fördel då vi inte slentrian-åker-in-till-stan längre. Så kanske ska du lägga kravlistan lite åt sidan och ut och klämma och känna lite mer på objekten? Vi var ss nära att helt gå miste om vårt drömtorp pga vår kravlista... Så "just do it"!!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

843 gäster, 3 användare (2 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser