Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillstånd för att skaffa får?  (läst 6258 gånger)

Karin på Bränna

• Jämtland
Tillstånd för att skaffa får?
« skrivet: 13 apr-07 kl 20:21 »
Hejsan, är alldeles ny här på alternativ och tyckte på en gång att denna plats skulle passa mig!

Jag går i fårköpartankar och har lite funderingar över det.

Krävs tillstånd från kommunen etc. för att inneha typ 5 får och hur skaffar man det?
Anmälan till jordbruksverket?
Behövs produktionsplatsnummer?

Allmänna och bra tips till mig om fårskötsel och vad man ska tänka på när man köper sina första får mottages gärna :)

Jag har erfarenhet av att ha djur sedan tidigare då jag är uppvuxen på en bondgård men ingenting om just får...

Mvh Karin
Bonndotter med ett stort djurintresse. Lycklig mamma till Haqvin och Severin. Tillsammans med pojkarnas far ägare till torpet Bränna, Offerdal, Jämtland.

Henning

Re:Tillstånd för att skaffa får?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-07 kl 22:02 »
Hej, Har du en jordbruksfastighet är det ok att ha djur. Bor man inom tätbebyggt område ska man kolla med kommunen först. Du måste ha produktionsplatsnummer och en journal. Det skaffar du helt riktigt från Jordbruksverket. Tänk sedan efter varför du vill ha får och välj ras efter det. Låt inte slumpen styra. Kontakta den lokala fåravelsföreningen och fösök hänga på lite aktiviteter i vår och sommar. Be någon van fårägare bedöma dina förutsättningar i form av mark och byggnader. Kolla på Djurskyddsmyndighetens webbplats om regler för hållande av får. När det fram i höst blir dags att kanske köpa djur, välj enbart bland de som är maedifria (M3). Köp Erik Sjödins fårbok.

Det var lite allmänna råd. Det är säkert flera som vill fylla på.

Tuppen

« Svar #2 skrivet: 14 apr-07 kl 00:14 »
Jag undrar vad innebär det rent praktiskt att registrera sig hos jordbruksverket. Om jag inte gör det kommer jag inte att kunna nyttja veterinärvård? eller kommer jag inte att kunna sälja mina lamm till ett slakteri?
Jag förstår den rent lagliga biten, men vad innebär det för mig som får ägare?
Själv har jag inte registrerat mina får dock mina höns, min tankegång är att jag skall registrera mig, men min undran kvarstår.
Islandshöns, får, fjällkor, kalkoner och kaniner

Henning

« Svar #3 skrivet: 14 apr-07 kl 06:22 »
Jag undrar vad innebär det rent praktiskt att registrera sig hos jordbruksverket. Om jag inte gör det kommer jag inte att kunna nyttja veterinärvård? eller kommer jag inte att kunna sälja mina lamm till ett slakteri?
Jag förstår den rent lagliga biten, men vad innebär det för mig som får ägare?
Själv har jag inte registrerat mina får dock mina höns, min tankegång är att jag skall registrera mig, men min undran kvarstår.

Det händer kanske nte så mycket om det handlar om ren självhushållning. Jag tror inte provtagningslagen är straffsanktionerad. Du kan dock inte sälja djur varken till slakt eller till liv. Du riskerar att bli av med ev EU-stöd. När kommunen gör djurskyddskomtroll blir det också problem. Veterinären kan du nog anlita ändå. Är det en Jordbruksverksanställd veterinär lär ni hamna i diskussion.
« Senast ändrad: 14 apr-07 kl 09:57 av Henning »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 14 apr-07 kl 08:39 »
Det där med att lämna till slakteri utan produktionsplatsnummer är verkligen ett problem. Det första slaktaren frågade när jag undrade om han kunde hjälpa mig att slakta några lamm var om jag hade produktionsplatsnummer. Sen blev det stökigt med pappersarbetet för honom i alla fall för lammen var inte födda hos mig utan jag köpte dem med sina mammor när lammen var ca en månad gamla. Det gick så klart att lösa men, som sagt extra pappersarbete för slaktarn.

Fast samtidigt så är det ju busenkelt att skaffa ett produktionsplatsnummer. Journalerna är det lite pillande med men, har man inte så många djur går det ju lätt också. Tänker om det är av arbetsmässiga skäl man inte vill registrera sin besättning.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Tuppen

« Svar #5 skrivet: 15 apr-07 kl 03:01 »
Som jag skrev i mitt första inlägg, så tänker jag registrera mina får. Men min nyfiken et var hur detta praktiskt berör mig eller om jag endast uppfyller en myndighets vilja. Jag har så pass få får att jag endast har dessa för eget husbehov och vad innebär det för mig då? och vad vinner jag på en registrering? Jag har en bonde som kan slakta åt mig, dock vill jag att mina djur mår bra och vill kunna anlita veterinär vid behov och sköta dessa utan att gömma undan djuren, för jag är ju stolt över mina djur.
Islandshöns, får, fjällkor, kalkoner och kaniner

Falin

• -
« Svar #6 skrivet: 15 apr-07 kl 18:12 »
Jag har en fråga som kanske är lite relaterad till det här ämnet - Fårhälsovården. Dels undrar jag hur mycket det kostar att gå med, de har två olika paket såvitt jag förstår, och om det är värt det? Hur många av er är med?

Vi som har nötkreatur också, är det ytterligare en avgift dit? Vad ingår där?

Jag såg att de anordnar delegeringskurser, och det låter ju intressant för min del.  

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 15 apr-07 kl 18:24 »
Jag såg att de anordnar delegeringskurser, och det låter ju intressant för min del.  

Den är verkligen svindyr  :-\

Veterinären kan du nog anlita ändå. Är det en Jordbruksverksanställd veterinär lär ni hamna i diskussion.

Men du Henning, fr.o.m nyårsskiftet ska vi ju ha fåren individmärkta. Och jag "gissar" att de får man sen behandlar kommer att rapporteras med id.nr på sjukbeh. rapporten ?

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 15 apr-07 kl 18:29 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Karin på Bränna

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 15 apr-07 kl 19:31 »
Henning, tack för de goda tipsen. Svar på tal angående tillstånd och ansökan, finemang!
Bonndotter med ett stort djurintresse. Lycklig mamma till Haqvin och Severin. Tillsammans med pojkarnas far ägare till torpet Bränna, Offerdal, Jämtland.

Falin

• -
« Svar #9 skrivet: 15 apr-07 kl 20:16 »
Den är verkligen svindyr  :-\?

Mvh Rosa

Men det är den enda kurs jag hittat hittills, förutom Blå Stjärnans, och där måste man gjort deras grundkurser innan.

trädman

« Svar #10 skrivet: 15 apr-07 kl 23:23 »
Deligeringskurser? I vad undar den fåkunnige

Henning

« Svar #11 skrivet: 15 apr-07 kl 23:36 »
Den är verkligen svindyr  :-\Men du Henning, fr.o.m nyårsskiftet ska vi ju ha fåren individmärkta. Och jag "gissar" att de får man sen behandlar kommer att rapporteras med id.nr på sjukbeh. rapporten ?

Mvh Rosa

Det är möjligt men knappast troligt att det lir så. Just nu håller de staliga myndigheterna på som bäst med att överträffa varandra i att minska den "administrativa bördan". Att då införa ett krav som går utöver EU-lagstiftningen är nog inte populärt. Det är ju ändå så med nuvarande regler att behandlade djur ska kunna identifieras för karenstidens skull så där hamnar man i bryderi om man i bryderi om djuren är omärkta.

Henning

« Svar #12 skrivet: 15 apr-07 kl 23:42 »
Deligeringskurser? I vad undar den fåkunnige

Det finns något som kallas delegerad behandling. Man har lättat lite på de tidigare strikta reglerna så att veterinärerna under vissa omständigheter får delegera diagnostik och beslut om behandling av egna djur. En första förutsättning är att djurhållaren har gått en godkänd kurs i delegerad beh. Kursen brukar ofta kallas för C 15-kurs efter namnet på föreskrifterna som reglerar hur veterinärer får lämna ut och förskriva läkemedel.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 17 apr-07 kl 17:02 »
Jag har en fråga som kanske är lite relaterad till det här ämnet - Fårhälsovården. Dels undrar jag hur mycket det kostar att gå med, de har två olika paket såvitt jag förstår, och om det är värt det? Hur många av er är med?

Vi som har nötkreatur också, är det ytterligare en avgift dit? Vad ingår där?

Jag är med i Fårhälsovården. I det lilla paketet har för mig att det kostade knappt 800:- + moms. Då ingår bl a två analyser av parasitprov per år, obduktioner utan kostnad och telefonrådgivning av deras fårveterinärer. Att göra träckproven själv tror jag hamnar på samma kostnad som vad paketet kostar så på det viset kan det vara värt det. Mitt mål är att använda så lite maskmedel som möjligt och då är ju träckprov en förutsättning.

Kan tänka mig att det är ytterligare en kostnad för att gå med för nötdjur också men, vet inte säkert.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 17 apr-07 kl 17:03 »
Men det är den enda kurs jag hittat hittills, förutom Blå Stjärnans, och där måste man gjort deras grundkurser innan.

Här i Blekinge var det tal om att "fårklubben" ihop med Länstyrelsen skulle anordna en delegeringskurs. Vet dock inte om det blev så. Kolla med din länsstyrelse om inte de kan göra något liknande.

Falin

• -
« Svar #15 skrivet: 18 apr-07 kl 14:44 »
Nu har jag anmält mig till delegeringskursen, fast det blir för nöt. Vi har ju bara 5 får, och betydligt fler kor...  :) Men nästa gång de anordnar kursen får jag vara med på fårdelen utan kostnad!

Medlemskapet för lilla nötpaketet motsvarade den extra kurskostnaden om man inte var medlem, så då kan vi lika gärna vara medlemmar ett år och se vad det ger. Men det fanns ingen subventionerad avgift om man har flera djurslag, utan man får betala för varje paket.

Karin på Bränna

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 18 apr-07 kl 19:08 »
Puffar för fler tips till mig....är vetgirig!!!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #17 skrivet: 19 apr-07 kl 14:22 »
Nu pratar vi om två olika saker i tråden
"Fårhälsovården" och "C15, Delegeringstillstånd" hoppas ingen blandar ihop nått nu  :)

Om man bara har en handfull tackor så ska man fundera på om man verkligen behöver "Deligeringstillståndet"...
(om man verkligen har så sjuka får ? )

Då det kostar:
-Kursen kostar 1875kr
sen kostar det:
-besök av veterinären minst var 5:e- 8.e vecka under behandlingsperiod.*
-och så det årliga veterinärbesöket då fåren + beh.journalen o+ medicinskåpet ska kollas.*

*Kostnaden beror ju då på hur lång bort från veterinären man bor !

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 2 användare
sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser