Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Taurin i katternas mat  (läst 2398 gånger)

alfredsson

• Västergötland
Taurin i katternas mat
« skrivet: 26 nov-15 kl 12:31 »
Jag vill inte ge mina katter industrimat. Torrfoder ar val undantaget.
Jag ger dem agg (stammer det att det bara ska fa aggulan?) keso, getmjolk, notfars, tonfisk, stromming, alaska pollock.
Tanker pa taurinet. I vilken mat finns det forutom industrimaten. De ar innekatter med mojlighet att ga ut (tyvarr ej mycket pga 2 stora hundar som de ar radda for)
Ha det gott och tack alla kunskapsgivare.

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Taurin i katternas mat
« Svar #1 skrivet: 26 nov-15 kl 13:17 »
Är det verkligen bra att ge sin katt så mycket fisk? De är inte skapade för att äta sånt.

alfredsson

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 nov-15 kl 13:57 »
Kanske inte, hittat mer info.sedan jag sist skrev.
Skall val dra ner pa fisk.
Kom pa att jag ger dem kyckling ocksa.
Sen ar de ju inte skapade for industrimat.
Ha det gott.

kurt

« Svar #3 skrivet: 26 nov-15 kl 14:20 »
Det är inget problem att låta katten äta fisk, bara den får i sig extra kalcium (lite lågt i fisk), taurin finns det dock i fisk

http://www.vetmed.ucdavis.edu/vmb/labs/aal/pdfs/spitze.pdf

http://www.catnutrition.org/faq.html

kurt

« Svar #4 skrivet: 26 nov-15 kl 15:37 »
Det största problemet när folk ger kött eller fisk till sina husdjur (både katt och hund) är ju om man bara ger muskelkött, och inte inälvor och ben

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 26 nov-15 kl 16:12 »
Ja, om en katt får exempelvis en död kanin att äta, så tar den inälvorna först. Men jag vet inte om det är för vitaminer och mineraler, eller om det är instinkten som säger den att ta det mest lättätna först? I naturen vet ett litet rovdjur ju aldrig hur länge den får behålla sitt bytesdjur.

Kan katten tillgodogöra sig kalcium från fiskben?

alfredsson

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 26 nov-15 kl 18:10 »
Ar det nagon har som vet om man barfar, behovs sarskilda "verktyg"?
kvarn? sag?  ????
Tack for inf.

Tranhult

• utflyttad månskens bonne
    • Västergötland
    • http://www.tranhult.se
« Svar #7 skrivet: 26 nov-15 kl 18:35 »
Kycklinghjärta finns att köpa i välsorterade speceriaffärer t.ex. willys,coop,ica m.fl. de innehåller många viktiga ämnen som katten behöver, viktigt att tänka på är att det är svenskt då de är kontrollerade och fria från bl.a. salmonellabakterier m.m. samt fria från antibiotikarester m.m. då det är förbjudet att ge förebyggande i Sverige. Vilda rovdjur äter alltid magen med inälvorna först på sina bytesdjur som nån tidigare skrev, det är en bra iaktagelse, det beror på att de inte kan tillverka vissa vitaminer bl.a. c-vitaminer m.fl. som rovdjuren inte kan från vegetabiliska produkter, men bytesdjuren kan eftersom de är gjorda för det, denna egenskapen hos rovdjuren att äta inälvorna först sitter i generna och är nedärvd från föregångarna av sin sort, det var de som överlevde och kunde fortplanta sig. funderar på om man kan köpa vissa ämnen som t.ex. kalcium i form av pulver på burk på apoteket fortfarande, man kunde förr. De har nog också en receptbok på kattmat om det är ett större apotek, annars kan man nog beställa i bokhandeln eller på nätet, man kan ju höra med en kattförening, eller raskattförening de har säkert någon som tänker som du och har stor erfarenhet och kunskap om detta. Lycka till.
Mänskens bonde och biodlare samt slöjdare

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 2 användare (1 dolda)
fall

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser