Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självförsörjande på grönsaker?  (läst 3642 gånger)

Mihall

Självförsörjande på grönsaker?
« skrivet: 07 nov-15 kl 09:58 »
Jag skulle vilja ha hjälp med att välja sorter på grönsaker som är lätta att bli självförsörjande på. Vilka grönsaker är lätta att producera, lagra samt ta frön av?

lichiplommon

• Hälsingland
SV: Självförsörjande på grönsaker?
« Svar #1 skrivet: 07 nov-15 kl 10:52 »
Vad har du för förkunskaper?
Var bor du (vilket landskap)?
Hur  stor area har du tillgång till?
Alla grönsaker har sina små problem mm.
Men lättast kanske är
potatis, lök, ärtor och bondbönor,  persilja, mangold, sallad

Znibban

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 nov-15 kl 10:58 »
Tomater kan man förädla i det oändliga, soppa, sås, stroganoff, grytor, krossade, torkade, inlagda, ketchup, tomatmarmelad, vegetariska varianter resp. med kött, korv, fisk......
Det går att fylla frysen med hela vinterns tomaträtter...
Jag stoppar de i mixern med skal och allt - då behåller man ju alla näringsämnen + man slipper massa onödiga arbetsmoment.
De torkade tomaterna kan man mala sönder till pulver och får då en ljuvlig krydda!
Halleluja! Tror du jag gillar tomater.... skivade som pålägg, på pizzan, färska i sallader & som godis....
Själv har jag över 100 plantor varje år. Busenkelt att samla frön, så man kan ha massor av olika sorter och färger, & storlekar...
Man tar lite frön och lägger i ett glas med vatten några dagar. Sila av och det skyddande gelehöljet försvinner, kvar är nästa års utsäde. Låt de torka på melittapåse och skriv vilken sort du har. När det är helt torrt lägger du i påse, separat så du kan skilja alla dina ljuvliga sorter åt!
Zuccini är också en grönsak som är fantastisk, kan ätas ung;rå som gurka, skivad i sallad, inlagd, kokt, stekt....
Du kan göra fask ostkaka, fylla stora (då heter det squash) med köttfärssås, naturligtvis tillverkad av dina tomater.....
De kan syras, eller ättiksinläggas. Rivas och stekas till vegatariska biffar. Göra ratatoille. m.m.  m.m.
Ett annat "måste" är ju alla perenna örter/kryddor, ex. gräslök, persilja som man kan klippa av under stora delar av året! Underbart gott. Timjan, salvia.....

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 07 nov-15 kl 11:46 »
Morot, kålrot och rödbeta, odlar vi och använder mycket av.
kretslopp

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 07 nov-15 kl 12:33 »
Du måste också tänka på vad du vill äta. Vad du vill äta kan dessutom förändras när du börjar odla eget. Det som är bäst från butikshyllan är inte alltid det som blir, smakar och mättar bäst från det egna landet. Men utgå från det du äter nu, om det går att odla där du bor.

Mihall

« Svar #5 skrivet: 07 nov-15 kl 14:49 »
Jag är odlar enbart för nöjes skull. Jag köper dock frön, sättlök och sättpotatis. Har inte lyckats lagra och sedan så/sätta med egna frön/potatis. Vitlöken som jag skördade i juli satte jag i jorden igen i oktober, ska bli spännande att se om den blir bra. Tomat är en favorit här med, även om jag inte har lika många plantor. Sparrisen är annars min favorit, kommer plikttroget varje år.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 07 nov-15 kl 15:41 »
Att enbart odla för nöjes skull och att eftersträva självhushållning får jag inte riktigt att gå ihop.

Mihall

« Svar #7 skrivet: 07 nov-15 kl 16:33 »
Ok, det var kanske slarvigt uttryckt. För mig är det skillnad att göra något på hobbynivå eller som professionell. Jag vill på utöka med något nytt varje år som jag slipper köpa.

Lise

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 07 nov-15 kl 20:19 »
"Lätt" beror på.... Vad det är för jord, vad det blir för väder, var i landet du bor, om det finns mördarsniglar eller inte, om du har bra bevattningsmöjlighet eller ej, tillgång till bra gödsel...och ca 3679 andra saker 😊
Vitlök skulle jag påstå är lätt att bli självförsörjande på. Det kråvs inte många kvadratmeter. Mangold, morötter, palsternacka, potatis (resistent mot bladmögel sorter), vissa tomatsorter (subarctic plenty från Runåbergs t.ex), squash (ger nästan alltid mycket), pumpa (vill ha mycket gödsel), grönkål, nya zeeländk spenat, en del chilisorter (i krukor i fönstret), sallad, dill, persilja.
Ja det mesta ör lätt egentlugen, och din ide med att lägga till fler grödor efterhand låter mycket klok! Då hinner du lära dig om du är nyblrjare. Man lär sig inte 80 sorters behov och sörheter på ett åt 😅

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 08 nov-15 kl 13:52 »
Potatis 😊
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Znibban

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 09 nov-15 kl 08:57 »
Potatis 😊

Ja det finns inte mycket som slår nyupptagen nykokt potatis! Underbar som pålägg dagen efter, kall kokt potatis  med lite Kalles kaviar! Mums!

karsan

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 09 nov-15 kl 18:42 »
Ja potatis är naturligtvis ett måste för självförsörjaren: God, produktiv, näringsrik, lagringsbar  och det går att ta eget utsäde.  Enda problemet är att man bara kan odla på en fjärdedel av ytan eftersom potatis bara ska odlas var fjärde år på samma plats.

Gwindor

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 16 maj-16 kl 17:12 »
Jag hittade ett examensarbete av en student från högskolan i Gävle med en intressant titel:
"Självförsörjande ekologisk odling av grönsaker på friland: Platsåtgång och arbetstidsbehov för att försörja en familj med grönsaker och rotfrukter i ett år" skriven 2010 av Jenny Helsing

http://hig.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A378501&dswid=-1692

Gilbert

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 maj-16 kl 17:51 »
För det första beror det på vilka grönsaker man önskar och vilken konsumtion man har.

Många av de här studierna går sannolikt inte att överföra till praktisk odling.

Man får ta del för del. Kött har vi fixat. En del bär och dricka typ saft/sylt har vi fixat etc.

Men vi har 4:a årstider och det finns sällan med i någon avhandling. Potatis går att odla och på en hyffsad prognos/uträkning för att räcka till nästa sässong. Potatis är så pass enkelt att lagra så det skulle fungera för alla.

Men lista grönsaker och tänk på odlingsvolym och vilken lagringsform man måste ha för att kunna fortsätta äta grönsaken vintertid typ morötter, övriga rotsaker, kålsorter etc.

Man inser snart att det inte går så effektivt utan man blir nödig att handla något under höst/vinter/vår också.

Vi handlar för ca 200 SEK i veckan men kör allt så mycket vi kan själva. Man kan t o m ha en lyxtillvaro för 200 SEK i veckan med grädde, viltkött, härliga grönsaker, delikatesspotatis, kakor, efterrätter och mycket mums.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 17 jun-16 kl 05:32 »
Tänk perenner! Sånt som återkommer år efter år. Typ rabarber ,hallon, strandkål,ramslök mm mm.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser