Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna som bara ruvar  (läst 1576 gånger)

Bjorn

• Gäst
Höna som bara ruvar
« skrivet: 13 apr-07 kl 08:58 »
Jag har tre åsbohöns och en tupp sedan ett halvår tillbaka. Nu är det så att jag tyckte det kunde vara trevligt med lite kycklingar varför jag har låtit några ägg ligga kvar  i ett av deras favoritreden.
  Ett av hönsen har tagit sig an uppgiften att ruva. Nu har jag emellertid blivit lite orolig för henne eftersom hon tycks ligga i redet hela tiden utan att gå upp. Är det så de ska göra? Måste de inte gå upp och dricka och äta lite ibland? Kan lägga till att jag ju förstås inte har koll på dem hela tiden. Men jag vill ju inte att hon ska ligga där och tyna bort. Å andra sidan vill jag inte störa henne i onödan när hon ruvar så duktigt.
Hur brukar era höns göra? Tacksam för svar

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
Re:Höna som bara ruvar
« Svar #1 skrivet: 13 apr-07 kl 10:18 »
Hej!
Du behöver inte oroa dig! Duktiga ruvhönor gör så, och eftersom hon har ägg att ligga på så kommer hon ju inom tre veckor vara uppe och picka i sig igen. Mina hönor lämnar redet en gång om dagen och släpper sin avföring och pickar i sig minimalt och sedan återvänder de till äggen.
Men det var värre i sensommras, då en höna tomruvade i två månader, jag bar ut henne varje dag, och det vara bara benigt när jag tog i henne. Men hon återfick snart hullet när hon gav upp ruvningen!
För att underlätta se till bara till att det finns god mat och vatten i närheten av henne, så hon inte behöver söka födan!
Lycka till!

Anna

• -
« Svar #2 skrivet: 13 apr-07 kl 12:02 »
Är det inte lite av en instingt att hönsen helst inte går av äggen när man är i närheten. Skullle de ruva fritt ute i naturen vill de ju aldrig avslöja vart deras ägg finns, så de lämnar dem inte när man är i närheten. Jag tror inte heller du behöver oroa dej. Tänk bara på att märka upp äggen så du kan plocka bort ägg som de andra hönsen lägger där. Du skrev ju att det var deras favoritrede...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Bjorn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 apr-07 kl 20:16 »
Tack så jättemycket för bra svar!
Det är förstås sant att de inte vill avslöja sina ägg. Att märka dem hade jag ju inte tänkt på, fast det verkar å andra sidan som om de alla har slutat värpa för tillfället. De verkar ha sina perioder.
  Då ska jag i alla fall ta och flytta fodertråget och vattenautomaten lite närmare henne och sen låta henne ruva i fred.
Ska bli mycket spännande att se om det blir några småttingar! I så fall kommer jag att bli väldigt stolt över mina hönor (och tupp).

Lena A

« Svar #4 skrivet: 13 apr-07 kl 20:56 »
Glöm inte att skriva upp när det har gått 21 dagar från det att hönan började ruva. Det är då som kycklingarna kläcks.  

Lycka till!

Helenan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 apr-07 kl 10:22 »
Glöm inte meddela här om det blir småttingar! Gärna med bild!  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser