Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Matkaniner-på´t igen...Gamla misstag!  (läst 2093 gånger)

Dandelia

• Gäst
Matkaniner-på´t igen...Gamla misstag!
« skrivet: 13 apr-07 kl 00:34 »
För några år sen hade jag 2 stora chinchillahonor och en New Zealand Red hane som jag tog ungar på. Det fungerade mycket bra, bortsett från en rad nybörjarfel... Kanske kan det vara till lärdom att dela med sig av?

Hanen och honorna bodde i samma uthus med bara en nätvägg mellan. En dag hittade jag honom klättrandes på väggen, längs en hylla, i försöken att ta sig in till sina "damer". Uj, vilken stress för honom att se men inte röra!

Honorna bodde tillsammans med EN stor bolåda vilken innebar att den ena inte hade nånstans att göra av sina ungar, utan gömde dom under huset (som stod på låga ben).  Där kunde jag inte alls se dom så jag begick ännu ett misstag och parade om henne. Gissa hur många ungar det blev! Men båda honorna hjälptes åt, även om den stackars flerföderskan blev i magraste laget.

Jag var så rädd att störa de nyblivna mödrarna att jag inte vågade kontrollera boet. Efter en tid fann jag en död unge, delvis uppäten. Längre fram visade sig en av de andra ungarna vara sjuk.Den hade antagligen mått bäst av att avlivas direkt.

När slakten närmade sig valde jag dumt nog att ta för många på en gång. Det tog timmar innan alla var flådda och urtagna och hängda... OM jag var trött på alltihop efteråt!

Jag slutade min "uppfödning" efter denna upplevelse. Det blev helt enkelt för mycket för en nybörjare att ta till sig, inte alls så enkelt som jag föreställt mig! Föräldradjuren omplacerades och jag blev-vegetarian! Tänka sig!  *skrattar gott*

Nu, flera år senare, har jag för länge sen börjat äta kött igen. Och med gamla lärdomar i bagaget ska här startas om på nytt! Den här gången vet jag att hålla honorna skilda från hanen, ha flera bolådor, kontrollera boet noga och slakta några få kaniner i taget.

Vilken tur att vi kan lära oss av våra misstag, eller hur?  ;)

/"Dandelia"

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Matkaniner-på´t igen...Gamla misstag!
« Svar #1 skrivet: 13 apr-07 kl 00:44 »
Visst är det.

Mitt färskaste misstag var att sätta ihop en hona som jag hade glömt redan var parad till hanen. Det såg så rart ut när dom sov ihop att jag tänkte att hon får väl vara kvar ett tag till som sällskap. Tog bara några dagar så hade hon boat och fött ungarna. Och jag undrade...hmmm......världens snabbaste graviditet eller jungfrufödsel? :)

Sensmoral; skriv alltid upp allt NOGA! Inte sen, när man kommer upp i huset. Ta med almanackan till kaninerna och skriv upp det i samma stund som hanen trillar av ryggen på'na.

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #2 skrivet: 13 apr-07 kl 08:40 »
Vilken bra tråd.

Nån mer som kan berätta om sina misstag så jag slipper göra om dem??
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 13 apr-07 kl 12:50 »
Hej
Bor utanför Örebro på en liten bondgård. Nu har vi börjat fundera på kaniner. Vilken ras är bäst till köttproduktion. (självhushåll)

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 13 apr-07 kl 14:40 »

Hanen och honorna bodde i samma uthus med bara en nätvägg mellan. En dag hittade jag honom klättrandes på väggen, längs en hylla, i försöken att ta sig in till sina "damer". Uj, vilken stress för honom att se men inte röra!

/"Dandelia"

Vilken bra tråd!

Vad säger ni andra om ovanstående? Jag har läst på ett par ställen att just att ha honor och hane "vägg i vägg", gör att hanen ändå får sällskap trots att han bor själv. Å andra sidan kan jag förstå stressaspekten vid brunst.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 13 apr-07 kl 14:44 »
Vilken bra tråd!

Vad säger ni andra om ovanstående? Jag har läst på ett par ställen att just att ha honor och hane "vägg i vägg", gör att hanen ändå får sällskap trots att han bor själv. Å andra sidan kan jag förstå stressaspekten vid brunst.

Jag har honor och hanar med bara galler emellan och har aldrig märkt att de blir stressade, inte mer än om det skulle sitta en annan hane inom synhåll när den ene får para, då blir de inte glada på varann.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 13 apr-07 kl 14:47 »
Hej
Bor utanför Örebro på en liten bondgård. Nu har vi börjat fundera på kaniner. Vilken ras är bäst till köttproduktion. (självhushåll)

Det har varit uppe flertalet ggr i bland annat i denna tråd:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=19;action=display;threadid=9064
« Senast ändrad: 13 apr-07 kl 14:47 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dandelia

• Gäst
Ang stressad hane
« Svar #7 skrivet: 13 apr-07 kl 23:55 »
Jag har honor och hanar med bara galler emellan och har aldrig märkt att de blir stressade, inte mer än om det skulle sitta en annan hane inom synhåll när den ene får para, då blir de inte glada på varann.

Den hane jag talar om var både ung och hormonstinn, vilket med all säkerhet spelade in. Det kan ju oxå vara olika för olika individer? Vad vet jag, HAN blev iaf rejält stressad. Men det är inte värre än att testa och se hur det går. Det är fint sällskap OM det fungerar :-)

/Dandelia

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #8 skrivet: 23 apr-07 kl 22:10 »
Jag har franska väduarar med bara när emellan. Honor och hanar. Det som är mysko är att plöstligt så får en fransk hona ungar fast hon inte varit med någon hane.....  kan de göra "det" fast det är nät mellan... ???
Annars är det bara min Lilla Havanna hane som blir väldigt stressad av honorna. Frassarna tar det luuuuugnt
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 24 apr-07 kl 01:32 »
Jorå, dom kan "göra det" med nät emellan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser