Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Djur på vegetarisk gård?  (läst 6081 gånger)

Granelunds odling

• Närke
Djur på vegetarisk gård?
« skrivet: 03 nov-15 kl 19:29 »
Jag och min sambo är i färd med att flytta ut på landet nu, äntligen!

Vi båda är väldigt entusiastiska och kan en del om odling men kommer såklart lära oss mycket mer!

Vi lever i stort sett på en vegetarisk diet och tänker att då det markmässigt är effektivast att odla mest mat till oss själva tänkte vi satsa mest på det också. Utöver några nackade höns då och då kanske.
Men vi båda vill väldigt gärna ha lite djur på gården, mest för känslan då antar jag.
Hon har pratat om får och då mest använda sig av ullen men jag är väldigt skeptisk till att det skulle vara ekonomisk försvarbart.
Är någonting det egentligen, om man inte gör kött av det i slutändan?
Har tänkt att ett par grisar kan vara bra att ha att böka upp ny odlingsmark med, men är det värt det om man helst inte vill ha kultingar (fast varför skulle man inte vilja ha det :)) och kött?
Också pratat om en ko (eller då kanske två är humanare antar jag, om man ens får ha bara en?), då man väl har alla mejeribehov tillfredsställda där.
Men som sagt, går det att ekonomiskt ha det fungerande med lite djur utan att nödvändigtvis slakta dom i slutändan?
Värt att tillägga är att vi bara ha ungefär en hektar mark att tillgå till djur och foder, om vi inte köper det då.

Någon som har lite bra synpunkter på det här? 
Tack!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Djur på vegetarisk gård?
« Svar #1 skrivet: 03 nov-15 kl 19:41 »
Jag tycker att syftet med att hålla djur bör vara för mat.
Även om dom gör ett viktigt arbete genom att hålla marker betade och tillföra gödsel i odlingarna under installningsperioden.
Resonemanget kring det kött som dom bidrar med bör ligga på vilket liv djuret levt och jag upplever det som godare och bättre kött om djuret har haft ett bra liv.
Man kan faktiskt leva ett i huvudsak vegetariskt liv och tex äta kött någon måltid i veckan som är egenproducerat.
Jag skulle föreslå att ni skaffar er höns till en början med, se hur ni känner det md att äta äggen och de tuppkycklingar som kommer och därefter skaffa er får och andra fåglar.
Grisarna är bra markberedare men om du inte får tag på någon ursprungsras som inte blir stora och klarar sig på lite mat så blir dom mer en kvarnsten runt nacken än en glädje.
Tänk även på att djuren oxå må bra av att få smått.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Granelunds odling

• Närke
« Svar #2 skrivet: 03 nov-15 kl 19:49 »
Tack!
Och självklart blir höns det första vi skaffar och sen sakta förhoppningsvis något mer.
Men hur är det med kor för mjölk? Kan det vara ekonomiskt/fungerande i en väldigt liten skala, istället för då får som jag tror nästan är uteslutet för kött, åtminstone för min sambo. Men jag vet inte om jag kanske skulle kunna övertala henne så småningom.

kurt

« Svar #3 skrivet: 03 nov-15 kl 19:52 »
Det beror väl också på hur man ser det där med "vegetariskt". Det är ju populärt att skaffa dikor numera, eftersom det inte innebär så mycket arbete som t ex mjölkkor. Sedan säljer man kalvarna, som visserligen går till köttuppfödning, men formellt äter man ju inte dem själv

http://www.svenskaklovvardsforeningen.se/artiklar/diko_info.pdf

olivia.k

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 03 nov-15 kl 20:41 »

Hon har pratat om får och då mest använda sig av ullen men jag är väldigt skeptisk till att det skulle vara ekonomisk försvarbart.
Är någonting det egentligen, om man inte gör kött av det i slutändan?

Jag är vegetarian och har ca 10 får och har inte slaktat någon av de som fötts på min gård. Inkomster har jag i form av Eu-stöd. Hade jag bara haft en hektar mark hade jag inte skaffat några lantbruksdjur eftersom den arealen inte kan försörja fåren med vinterfoder, det räcker knappast ens till bete, och det är för lite areal för att få Eu-stöd. Med så lite mark går man back helt enkelt.

Jag håller mina får som andra har hund, dvs jag har dem för sällskap. Sen får jag ull som jag hantverkar av, och så håller de markerna öppna.

De har ju ändrat stöden i år vilket gör att vuxna tackor ger så mycket stöd att det inte ens är lönsamt att föda upp lamm utan man borde satsa på att ha så många tackor som möjligt istället för att låta lammen ta upp betesmark. Utan lamm kan man ha fler tackor på gården. Så visst går det få lönsamhet på sin fårhållning utan att föda upp lamm till slakt. Gäller ju bara att lära sig stödsystemet samt vara självförsörjande på hö.

Halte

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 03 nov-15 kl 21:02 »
Jag är vegetarian och har ca 10 får och har inte slaktat någon av de som fötts på min gård. Inkomster har jag i form av Eu-stöd. Hade jag bara haft en hektar mark hade jag inte skaffat några lantbruksdjur eftersom den arealen inte kan försörja fåren med vinterfoder, det räcker knappast ens till bete, och det är för lite areal för att få Eu-stöd. Med så lite mark går man back helt enkelt.

Jag håller mina får som andra har hund, dvs jag har dem för sällskap. Sen får jag ull som jag hantverkar av, och så håller de markerna öppna.

De har ju ändrat stöden i år vilket gör att vuxna tackor ger så mycket stöd att det inte ens är lönsamt att föda upp lamm utan man borde satsa på att ha så många tackor som möjligt istället för att låta lammen ta upp betesmark. Utan lamm kan man ha fler tackor på gården. Så visst går det få lönsamhet på sin fårhållning utan att föda upp lamm till slakt. Gäller ju bara att lära sig stödsystemet samt vara självförsörjande på hö.
Lite OT kanske, men vad är det för stöd för tackorna?
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

olivia.k

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 03 nov-15 kl 21:59 »
Lite OT kanske, men vad är det för stöd för tackorna?

Jag tänker på kompensations-bidragen. Då räknas djurtäthet och endast tackor över 1 år räknas. En bonde i mitt län med 300 tackor i nuläget hade räknat ut att om han slutar med lamm och skaffar fler tackor skulle ha få 100 000kr mer i eu-stöd på samma areal som han har idag. Så mycket pengar för sålt kött får han tydligen inte så det överväger kompensationsbidraget.
Andra stöd som är generösa är stöden för getter, dvs nationellt stöd där man får 400-500kr/get och år. Att hålla får/getter på fäbod ger också mycket stöd per djur, dvs 26000kr delat på 8 djur.
Nationellt stöd och kompensationsbidrag gäller bara norrland.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 04 nov-15 kl 00:28 »
Höns är trevliga.  De duger till "hönsfräs", så enbart mat behöver de inte producera.  Har wannabehippie barn?  Då får ni se till att hela familjen är överens innan ni nackar någon!

De andra djurslagen tycker jag verkar svårt att ha på så liten yta, särskilt om ni vill ha alla era egna grönsaker hemodlade.  Möjligen ankor eller kaniner, beroende på om er mark är våt eller torr.  Men kaniner lägger inga ägg, så enda sättet att få dem att "arbeta" under livstiden är om ni vill lägga arbete på angorakaniner.

Lycka till med utflyttningen!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 nov-15 kl 06:16 »
Att allt fler har djur för skojs skull börjar bli ett stort miljöproblem så det gör man mest av egoistiska skäl. Speciellt på självhushållningsnivå då verkningsgraden ofta blir dålig och möjligheten att ta hand om ammoniak och växthusgaser är obefintlig. Ju längre man behåller djuren desto större problem blir det. Det mest effektiva borde vara att slakta djuren omedelbart efter att de nått slaktvikt. Hade själv tyckt det vore trevligt att ha fler djur på gården men är allt för medveten för att kunna motovera det. Sen kommer det här med det etiska ansvaret. Ska jag ha djur vill jag kunna döda dom själv. Det etiska ansvaret stär konsumenten för. Eftersom man tycker det är trevligt med djur står man själv för en del av  konsumtionen och dubbelmoralen ifall man låter någon annan slakta och äta. Att ha djur på ytor som inte kan användas till annan odling är ett bra sätt att utnyttja resurser för att tillgodose överpopulationens matbehov men det finns redan för mycket av den varan.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 04 nov-15 kl 07:30 »
en liten kommentar om kor:
i dina trakter behövs minst 1ha yta per ko. alltså kommer du nästan säkert behöva köpa foder. dessutom en med dagens mått mätt relativt lågt producerande ko ger låt säga 3000 l mjölk per år. alltså nästan 10 l om dagen i genomsnitt. det använder man inte eller så har man mycket jobb med ystning mm. så jag tycker inte att ni borde satsa på kor.

höns låter vettigt, men även här skulle en hönsflock på 10 ge en överproduktion, men på 1 ha kan man lätt odla allt som behövs för en liten hönsflock och mer därtill.

får kan man väl 2-3, men egentligen vill får enligt sin egen natur ha stora ytor annars kan lätt få problem med parasiter.

allmänt om djur
som vegetarian måste man enligt min mening göra klart för sig att man så snart man har djur är så att säga 'herre över liv och död'. man har ett ansvar vilket ibland innebär att man måste avliva djur. kan ni det? vill ni det som vegetarianer? själv har jag inga problem med det utan äter vegetarisk mest för att det globalt sett borde ätas mindre kött. jag tror att det är vitkigt att känslomässigt kunna hantera att man bestämmer över djurens liv. ofta fäster man sig mycket vid sina djur och då är det än viktigare att man inte bara bestämmer hur de lever utan också bestämmer hur de dör.

Gilbert

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 nov-15 kl 07:47 »
Hund, katt, 🐜🐝🕷

Prova odla svamp.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 05 nov-15 kl 00:40 »
Ha mjölk get. Då får ni ju mjölk. Eller mjölk får. Det räcker ju med två st. Sälj ev avkommor.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Hökenäs

• -
« Svar #12 skrivet: 05 nov-15 kl 15:28 »
Klart man kan ha lite djur på en gård även om man inte har någon direkt nytta av dem.
Se bara på alla hästar vi har i landet ;).

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #13 skrivet: 05 nov-15 kl 18:32 »
Getmjölk är gott, men produceras ytterst sällan utan att geten fött killngar!  Ni vet, såna där gulliga små sötnosar, som varken barn eller vuxna vill ha ihjäl.  Snabbt blir flocken större, och det var bara ett hektar, som dessutom ska användas till grönsaker för hela familjen.

Mjölkfår är inget för nybörjaren.  Man bör ha god vana vid både mjölkdjur och får innan man skaffar kombinationen.

Svamp?  Kul idé.  Eller kanske frukt och bär?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Granelunds odling

• Närke
« Svar #14 skrivet: 05 nov-15 kl 22:08 »
Tack för alla svar!
Själv skulle jag nog inte ha några allt för stora problem att sköta liv och död biten, även om det väl är något man måste vänja sig vid.
Jag är inte en strikt vegetarian men äter gärna inte så mycket kött. Det är sambon och hennes barn som är så vi får se hur vi ska lösa den biten.

Annars har jag börjat fundera en del på några getter då i stället för ko kanske..
Får läsa på lite vad man kan ha mjölken till osv bara..

Rubensgården

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 nov-15 kl 23:42 »
Klart man kan ha lite djur på en gård även om man inte har någon direkt nytta av dem.
Se bara på alla hästar vi har i landet ;).

Det är ju klart att man kan motivera vad som helst med att det finns någon annan som också gör det.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 06 nov-15 kl 19:01 »
Vi började med fyra tackor på ca 1,5 hektar åker/betesmark. Det räckte inte som både bete och foder. Nu har vi typ lånat mark av grannar runt omkring för att få det att räcka till, så det är ju ett tips.

Annars tänker jag att förutom höns så kan kaniner kanske kan vara något för er. Jag har funderat på det själv, nån ras (angora eller så) som man använder just för ullens skull. De äter inte så mycket, du kan lätt slå vinterfodret med lie. Och så kan de beta en liten del på sommarn där ni inte kan odla annat.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 06 nov-15 kl 19:36 »
Annars har jag börjat fundera en del på några getter då i stället för ko kanske..

Getter är ingen bra idé om du inte vill slakta eftersom det är helt omöjligt att sälja bockkillingar till liv. Du skrev ju i ditt första inlägg att du inte vill slakta? Men du kanske inte har problem med att sälja dem till andra som slaktar dem, eller skicka på slakt? Du kan ju ha getter utan att de får killingar men då får du ingen mjölk.

Lise

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 07 nov-15 kl 20:29 »
Med endast en hektar tycker jag ni ska tänka bort kor/får/getter och istället tänka att odla vegetabilier är eran huvudinriktning och välja djur som kompletterar den inriktning. Höns och gris kan dels äta diverse rester som blir vid odling/skörd/matlagning dels producerar värdefull gödsel flr era odlingar. Om ni tänker växtföljd där gräs/vall ingår och vill utnyttja detta kan gäss på bete kanske vara en ude. Svårt dock att slippa ifrån att slakta om man vill ta vara oå resurserna. Kanske sälja levande göss/höns eller låta nån annan slakta hushållsgrisen?
En hektar är ganska lite. Blrja med hönsen och utöka till större djur bara om ni ser efter ett tag att det finns mat och mark för mer.

Granelunds odling

• Närke
« Svar #19 skrivet: 28 nov-15 kl 10:28 »
Som vanligt är jag bara sparodiska inne här så inne svarat på allt än ju.

Men den handlar alltså om knappt en hektar enbart för foder och bete i så fall. Grönsaker osv (och eventuellt lite foder också) har vi flera tusen kvadrat lite längre bort att använda oss av.
Vi har eventuell möjlighet att använda en grannes nästan en hektar mark till tex bete också.

Men nu när man väl känner efter känns det som ett åtminstone lite senare projekt. Kanske till sommarn eller så men vi får se.

Oavsett så har vi ju den där marken tillgodo och skulle gärna göra någonting med den.
Kanske passar bättre i en annan tråd men provar såhär först.

För vad ska vi och framförallt hur ska vin använda oss av marken nu till våren?
Skulle väl vara bäst att redan sått in nån vall om vi skulle vilja ha lite foder etc till nästa år, men det är väl försent, plus att vi inte riktigt har tid.

Men som sagt, vad ska vi använda den till?
Vi har pratat om vall kanske, blandat med tex korn så man kanske kan göra lite eget öl.
Havre till hönsen?

Man vill ju oavsett inte låta det bara stå pch förfalla eller växa igen ett år till, även om vi inte hinner med djur kanske.
Kan man bara slå med en lie, låta det torka och spara höet för framtida bruk till tex getter?
Näringsvärdet går väl ner en del men ja, som sagt känns det i alla fall som att man vill göra någonting med marken.

Uppenbarligen är vi ganska nya på det här, men jag skulle uppskatta all hjälp.

En bild på marken, om nu det skulle vara till nån hjälp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser