Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ramar och vaxkakor  (läst 14986 gånger)

Tuve

• Skåne
Re:ramar och vaxkakor
« Svar #20 skrivet: 06 jun-07 kl 22:13 »
Jag kan tillägga att om man ska smälta fast mellanväggarna med en transformator, så spelar det faktiskt roll vad du har för ståltråd. Jag återanvände ramarna jag fick med när jag köpte mina kupor, och den ståltråden var det så lite resistens i att den smällde säkringarna till transformatorn.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #21 skrivet: 06 jun-07 kl 22:19 »
Jag kan tillägga att om man ska smälta fast mellanväggarna med en transformator, så spelar det faktiskt roll vad du har för ståltråd. Jag återanvände ramarna jag fick med när jag köpte mina kupor, och den ståltråden var det så lite resistens i att den smällde säkringarna till transformatorn.
om man trådat LN med fem trådar rostfri kaktråd så passar 24V billaddare utmärkt
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Eulalia

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 07 jun-07 kl 00:57 »
bigubben jag köpte min tråd av sa att det INTe skulle vara rostfritt, för då funkade det inte lika bra (eller inte överhuvudtaget?) att löda fast dem med transformator..
Vad menade han?
« Senast ändrad: 07 jun-07 kl 00:57 av Eulalia »

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #23 skrivet: 07 jun-07 kl 06:23 »
bigubben jag köpte min tråd av sa att det INTe skulle vara rostfritt, för då funkade det inte lika bra (eller inte överhuvudtaget?) att löda fast dem med transformator..
Vad menade han?
kanske den rostfria har högre motstånd...? Vi testade med 12V först men det var ingen höjdare. Men med 24V så sitter kakorna på en sekund. Hälsa din bigubbe det  :P
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Eulalia

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 10 jun-07 kl 13:55 »
Nu är ramarna vaxade, det var ett pyssel det kan jag informera om!
Vissa ramar måste ha haft rostfri tråd, för de tog längre tid att värma upp, eller om det var spiken som tråden satt i, den är galvad eller nåt, jag kan inte ett jota om vad rostfritt, galvaniserat och sånt. :)

Ett par ggr var jag dock nära att få vaxkakan fint uppkuttad i småbitar..piuh, det klarade sig. Märkte att ibland så gick det hur bra som helst på de 3 första trådarna, men den fjärde värmde inte på ordentligt  ???

Ännu har jag inga bin, men tänkte ställa ut kupan på sin plats, man vet aldrig, kanske nån får för sig att  flytta in?   :D
Finns det nån risk nu i hettan? När vaxkakorna inte är utbyggda eller har bin som sköter om dem?

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser