Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ramar och vaxkakor  (läst 14981 gånger)

Olga

• Hagröret
ramar och vaxkakor
« skrivet: 12 apr-07 kl 20:57 »
Hej!
När jag fick min kupa + samhälle förra sommaren fick jag med endel vaxramar. Jag fick också med tomma ramar. Nu kommer, en kanske dum fråga för de erfarna.. hur gör jag med de tomma ramarna? Kan jag bara sätta ner dem i kupan, och bina bygger, eller ska jag köpa nya celler till de tomma ramarna. Jag har för mig att jag hört något om att vildbygge kan bli svårhanterat..
Jag har några ramar som jag inte hunnit lämmna in för rensning och därför inte tänkt att använda i år. Har dessutom kommit över fler kupor, men bara med tomma ramar.

Lite grundläggande information om vax- och ramhantering vore väldigt uppskattat!!
Olga

Kinge

• Gäst
Re:ramar och vaxkakor
« Svar #1 skrivet: 12 apr-07 kl 22:19 »
Hej!

Det vanligaste är att man monterar en präglad vaxmellanvägg i ramen, sen bygger bina ut cellerna helt själv. Vaxmellanväggar kan man köpa hos redskapshandlarna alternativt så lämnar man i vax på hösten som man får tillbaks rensat som mellanväggar. Om du sätter ner ramarna tomma så blir det ganska säkert ett riktigt vildbygge.

Lycka till/Kent

Olga

• Hagröret
« Svar #2 skrivet: 13 apr-07 kl 08:29 »
Tack för svaret!  :)
Ok, det får bli en sväng till Töreboda alltså..  Hur monterar man mellanväggarna då? Finns det mellanväggar med olika cellstorlek?
Jaja.. dessa frågor kan de säkert hjälpa mig med i T-boda.  

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 apr-07 kl 16:43 »
Jag är också på G med min kupa, som har stått obebodd alltför länge nu.
Har rengjort ramarna hjälpligt, hur rena bör de vara?

De flesta av mina tomma ramar måste trådas om.
Är det viktigt vad man använder för tråd?
Och undrar som Olga varför finns det olika cellstorlekar?

De billigaste jag hittat hittills är Törebodas mellanväggar, 75 kr/kg, nån som har tips om billigare? Är det kvalitetsskillnad?

Finns det nån här som gjuter/valsar egna mellanväggar, och har en beskrivning på apparaten?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 14 apr-07 kl 08:45 »
Det enda jag kan svara på av alla dina frågor Eulalia, är att det går bra med vilken tunnare ståltråd som helst till ramarna. Det sa de i alla fall på bikursen jag gick.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kinge

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 apr-07 kl 08:11 »
Vassego! Kul att kunna hjälpa till.

Att montera mellanväggen är ganska enkelt. Jag gör så här, jag lägger mellanväggen på trådarna i ramen. Sen värmer jag tråden genom att koppla på el ström från en transformator i ändarna av tråden. Så låter jag mellenväggen smälta fast i tråden. Det tar några sekunder. Lämplig transformator och en mall att lägga ramen i finns i Töreboda.

Visst finns det mellanväggar med olika cellstorlekar.

Mvh/Kent

Tack för svaret!  :)
Ok, det får bli en sväng till Töreboda alltså..  Hur monterar man mellanväggarna då? Finns det mellanväggar med olika cellstorlek?
Jaja.. dessa frågor kan de säkert hjälpa mig med i T-boda.  

Kinge

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 apr-07 kl 08:29 »
Hej,

Vanlig ståltråd går bra, men den varar inte så länge. Jag använder rostfri tråd den håller många säsonger, bara att spänna om när man har rensat och tvättat. Apropå rensa och tvätta ramar så skall de vara rena, riktigt rena.

Det här med cellstorlekarna verkar vara ett lite halv hett debatt ämne bland biodlare, storleken på cellen bestämmer i princip hur stort biet kan bli när det växer till men det finns en teori om att det oxo kan minska på varroa om man låter ynglet sitta trångt under utvecklingen.

Det finns säkert skillnader på olika vaxhanterare, själv har jag köpt från OG i Tofta och från Töreboda och varit helt ok. En beskrining på gjutmojäng finns här  http://www.quicknet.se/home/q-119076/BONUS/vax.html (Bilder) och texten här  http://www.quicknet.se/home/q-119076/BNB/archiv/bnb10.pdf.

Ok, nu skall jag ut till mina små underverk. Rapsen började bli smått gul i topparna i går, så nu är det dags att göra plats i lådorna, i varje fall här i Skåne.

//K

Jag är också på G med min kupa, som har stått obebodd alltför länge nu.
Har rengjort ramarna hjälpligt, hur rena bör de vara?

De flesta av mina tomma ramar måste trådas om.
Är det viktigt vad man använder för tråd?
Och undrar som Olga varför finns det olika cellstorlekar?

De billigaste jag hittat hittills är Törebodas mellanväggar, 75 kr/kg, nån som har tips om billigare? Är det kvalitetsskillnad?

Finns det nån här som gjuter/valsar egna mellanväggar, och har en beskrivning på apparaten?

« Senast ändrad: 15 apr-07 kl 12:36 av Kinge »

attefocratte

« Svar #7 skrivet: 15 apr-07 kl 09:41 »
Eulalia!
Kupa och ramar bör vara väldigt rena! Det finns smittor som kan ligga kvar l ä n g e !
Amerikansk yngelröta till exempel.

Eulalia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 apr-07 kl 22:09 »
Ramarna är renskrapade redan.
Ska jag skrubba dem med den där kaustiksoda-blandningen som omtalades i annan tråd?

Tack för tipset om tråden, det får bli rostfritt.
Och vad är fördelen med större dimensioner på cellerna?
Större skörd antar jag..
Vad kör ni andra på för storlekar?

Kinge

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 apr-07 kl 19:05 »
För min del så tvättar jag med kokande vatten och kaustiksoda, men jag vet flera som använder maskindiskmedel. Vilket som är bäst kan man säkert diskutera, det viktiga tror jag är det varma vattnet.

Angående cellstoleken så finns det en artikel här:
http://www.biredskapsfabriken.se/svensk/artikel1.html

Jag har standard storleken 5,1 mm i mina bigårdar.

//K

Ramarna är renskrapade redan.
Ska jag skrubba dem med den där kaustiksoda-blandningen som omtalades i annan tråd?

Tack för tipset om tråden, det får bli rostfritt.
Och vad är fördelen med större dimensioner på cellerna?
Större skörd antar jag..
Vad kör ni andra på för storlekar?

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 20 maj-07 kl 12:19 »
Om man inte har en transformator liggande i byrålådan när det är dags för isättning av mellanväggar i ramarna så kan man köpa en inte allt för dyr tingest som ser ut som en klumpig kaksporre. Den värmer man över lågan på ett ljus ( eller vid sidan av så den inte blir svart) och kör sen längs med ramtråden så att vaxet smälts fast.
Men om man nu inte har en sån heller i sin byrålåda så kan man ju göra som jag gjorde nu när jag i all hast fick tag i ett bisamhälle.
Jag tog en tjock bok som var lite mindre än insidan på ramen, la vaxkakan på den och den trådade ramen uppepå. Sen tände jag ett vaxljus och droppade vax över några ställen på varje tråd. Detta verkar funka bra för bina har börjat bygga ut dom med celler. Kanske inte blir jämnaste resultatet. Men om man vill hålla en låg budget så.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #11 skrivet: 21 maj-07 kl 01:07 »
Om man inte har en transformator liggande i byrålådan...
Låna dig en batteriladdare för fordon. Helst en som ger 24V. då går det undan
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Eulalia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 jun-07 kl 15:57 »
Fixar o donar med mina ramar, äntligen köpt hem vaxet.
Nu ska här trådas

Men mina halv LS har inga trådar, har aldrig haft, utan bara en ränna längsmed övre och nedre kanten! Den övre är djupare.

Vaxkakorna ska bara skjutas in i denna, det återstår då några mm till nedre kanten.
Min fråga är: hur får jag dem att sitta fast säkert? Ska jag droppa lite vax?
Han som jag köpte vaxet av tyckte jag skulle borra och tråda dessa också.

Eulalia

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 jun-07 kl 22:44 »
Ingen biodlare som har ett svar? ett råd? en åsikt? en motåsikt?
Icke biodlare är lika välkomna att ha åsikter för all del, ingen blir profet i sitt eget rike  ;D

Jamte

• jamte
« Svar #14 skrivet: 04 jun-07 kl 23:50 »
Ingen biodlare som har ett svar? ett råd? en åsikt? en motåsikt?
Icke biodlare är lika välkomna att ha åsikter för all del, ingen blir profet i sitt eget rike  ;D
om spåret i den övre listen är djupare. Så är det nog tänkt att man ska skjuta upp kakan i det och låta den åka ner i det undre spåret. Om bredden på kakan stämmer förstås...
Bredden på kakan bör nog vara - avståndet mellan över- och underlist, plus dubbla djupet på det undre spåret. Att fixera mellanväggen med lite vax är väl inte fel. Är du beredd att tråda ramarna så ger det nog det starkaste alternativet.
Men på HLS, där det är så tätt mellan över- och underlist - kanske det funkar utan tråd...
« Senast ändrad: 04 jun-07 kl 23:53 av Jamte »
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

anlet

• Närke
« Svar #15 skrivet: 05 jun-07 kl 06:04 »
Min far som var biodlare kokade de rengjorda ramarna i en vedeldad tvättgryta innan nya vaxmellanväggar smältes in. Det är nog så viktigt med det varma vattnet. Han tillverkade själv sina ramar av rektangulär list som han satte in i en hemmagjord  jigg, för att alla ramarna skulle få samma storlek och hållas fast under spikningen. Han hade även en hävstångsapparat där han satte in ramen och gjorde alla hål för metalltråden samtidigt. Han använde inte rostfri tråd, utan satte in ny tråd i ramarna efter kokningen
Mvh
Lennart i Jättendal, Hälsingland

Eulalia

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 05 jun-07 kl 18:57 »
önskar jag kunde göra det (koka dem i en stor bykgryta)
Dessvärre bor jag i lägenhet så jag har diskat hälften av ramarna i diskmaskin, 60 grader, långa programmet, utan disktablett.
Inte helt nöjd med resultatet. Ska testa med disktablett nästa gång.

Jag har en såndär hemmagjord (gjort själv!) list för att spika ihop ramarna! fast den är lite skev, men åtminstone blir alla ramar lika skeva..haha skojar bara..

Hävstången för att göra hål blev jag nyfiken på!
Hemmagjord den också? Har du en ritning eller kan beskriva hur den såg ut och fungerade?

Jamte

• jamte
« Svar #17 skrivet: 05 jun-07 kl 20:33 »
En vedeldad kokgryta är suverän. Jag har gjort ett lock till den, med ett hål som är likt som LN-lådans innermått. Ångan stiger upp i lådan och efter en kort stund ramlar all "ihop". Så det är bara att knacka av vaxet och kokongerna ner i vattnet.
Problemet är att det "inte orkar" koka efter ett anta rensade lådor.
Det skulle vara en grovsil i den som kokongerna ramlade ner i och under den en form för vaxet så det inte hamnar i vattnet. En sån grej borde flera kunna samsas om.

Ett tips - blöt det gamla yngelramarna först. Så att kokongerna är mättade med vatten. Då suger de inte så lika mycket vax, och det bli mer till biodlaren  ;D

Eulalia

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 05 jun-07 kl 20:40 »
fast sådär gör du för att rensa ramarna från vax, alltså inte för att rengöra? Du doppar inte ner hela ramen och ger den ett snabbkok?

Jamte

• jamte
« Svar #19 skrivet: 06 jun-07 kl 21:51 »
fast sådär gör du för att rensa ramarna från vax, alltså inte för att rengöra? Du doppar inte ner hela ramen och ger den ett snabbkok?
Det gör vi sen. I nytt vatten med nåt starkt tvättmedel i.

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 2 användare (1 dolda)
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser