Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har en gigantisk Australorp tupp  (läst 3138 gånger)

Gilbert

• Gäst
Har en gigantisk Australorp tupp
« skrivet: 26 okt-15 kl 18:46 »
Australorp värper hyggligt men är en svart köttras. Vi har nu två stora tuppar som har lite koppar färg på sidorna. En tupp är verkligen vacker i sina färger men bland tupparna går också ett monster på typ 5 kg.

Rastypiska drag har monstertuppen. Han spöar alla andra tuppar som sätter på hans höns.

Vackra drag har en annan tupp. Resten av tupparna är normalstora och helsvarta.

Monstertuppen är stor som en gås.

Men jag gillar koppartuppen, otroligt vacker.

Brukar ni spara en eller två tuppar? Typ en reservtupp?

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Har en gigantisk Australorp tupp
« Svar #1 skrivet: 26 okt-15 kl 22:22 »
Vi gör inte det, men har läst att det är hyfsat vanligt att folk har en "reservtupp" och alltså sparar på två, eller rentav fler.

Isåfall är det viktigt att de går någorlunda bra ihop och att inte hönorna blir sönderparade av den rena mängden karlar per dam.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

annepanna

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 27 okt-15 kl 08:30 »
Tidigare har jag bara haft en tupp efter dåliga erfarenheter med tuppar som slogs (de var bröder och lika stora).

Så när jag kläckte ägg i kläckaren i våras upptäckte jag att ganska många ägg var obefruktade vilket jag tolkar som att min dåvarande tupp hade för många damer.

Därför har jag i år, sparat två ungtuppar. De är vackra båda två men man vet ju aldrig om de blir trevliga också. Om någon av dem blir aggressiv ryker huvudet direkt.

Ingen av dem vågar sticka upp mot gammeltuppen.

Förra året hade jag en riktig snygging men höken tog honom.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Gilbert

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 okt-15 kl 08:34 »
Höken har tagit två tuppar här. Men Höken har ett genetiskt problem, den återkommer till brottsplatsen ofta varannan dag.
Här finns en fälla, en öppning som den blir lurad på och kan sedan inte komma ut. Den tror sig komma in till tupparna.

Då sparar jag den vackra och Hulken.

annepanna

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 okt-15 kl 11:05 »
Visa gärna en bild på hökfällan.

Mina hönor är skitsura över att inte få gå fritt i trädgården men sedan hökfan tog min punkpyckla har det fått nöja sig med hönsgården som har tak.

Gilbert

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 okt-15 kl 12:03 »
Det är bara två bärnät som ligger överlappat.
Höken smiter igenom men kan inte flyga ut.
Under ligger nättaket.
Jag brukar släppa dem vid motorvägen (långtradare).

annepanna

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 27 okt-15 kl 13:08 »
Tack! Ska testa!

MrsB

• Småland
« Svar #7 skrivet: 27 okt-15 kl 16:50 »
Har alltid tre tuppar. Hönsen ligger runt 17 till 25 st cirka. Olika från år till år men alltid tre tuppar. Det har aldrig varit några slagsmål mellan tupparna utan bara lite smågruff. Kläcker själv ägg (under höna) och blir det någon tupp som är vacker eller extra trevlig så sparar jag honom. Ibland har jag haft fyra tuppar men så händer det något (ålder eller sjukdom) och då är det tre igen  ;D.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 27 okt-15 kl 17:16 »
punkpyckla

Är det ett annat ord för Paduan?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

annepanna

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 11 nov-15 kl 18:02 »
Min söta punkpyckla var en liten blandrashöna med Isbar och Holländs vithätta. Alltid pigg och alert och lade rikligt med stora gröna ägg. Jag saknar henne jättemycket!

Franska Maranhönsen

• Småland
« Svar #10 skrivet: 04 dec-15 kl 12:26 »
Australorp värper hyggligt men är en svart köttras. Vi har nu två stora tuppar som har lite koppar färg på sidorna. En tupp är verkligen vacker i sina färger men bland tupparna går också ett monster på typ 5 kg.

Rastypiska drag har monstertuppen. Han spöar alla andra tuppar som sätter på hans höns.

Vackra drag har en annan tupp. Resten av tupparna är normalstora och helsvarta.

Monstertuppen är stor som en gås.

Men jag gillar koppartuppen, otroligt vacker.

Brukar ni spara en eller två tuppar? Typ en reservtupp?
beror på hur många hönor du har oxå. Jag har 2 tuppar till mina 10 hönor och ena tuppen är högre i rang än andre så det är lugnt i flocken. Sedan har jag 6 tuppar som går tillsammans och där är oxå lugnt.
Svarta Maranhönan

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser